اخبار ویژه

ماکرون با رئیسی تماس گرفت به آقای غربگرا برخورد!
صادق زیباکلام به‌خاطر تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران خرده‌گیری کرد.
او در توییتر نوشت: «اگر آقای روحانی دو روز بعد از مراسم تحلیف‌شان یک ساعت با آقای مکرون صحبت می‌کردند، متهم می‌شدند به ارسال چراغ سبز به غربی‌ها و اتکا به آنان به جای تکیه بر توانمندی‌های داخلی. اما اگر جناب رئیسی انجام دهند، نشان از عزت و عزم و اراده انقلابی است و نشاندن غربی‌های زورگو سر جایشان».
یادآور می‌شود این تماس از سوی ماکرون و پس از آغاز به کار آقای رئیسی انجام شده و احتمالا اگر رئیس‌جمهور فرانسه تماس نمی‌گرفت و پیروزی آقای رئیسی را تبریک نمی‌گفت، آقای زیباکلام از زاویه دیگری عیب‌جویی می‌کرد، مبنی بر اینکه «ماکرون با روحانی تلفنی گفت‌و‌گو می‌کرد، اما چرا با رئیسی تماس نگرفت؟ دیدید منزوی شدیم»!


ثانیا آقای رئیسی در این گفت‌و‌گوی تلفنی با‌ اشاره به نقض مکرر و فاحش تعهدات از سوی آمریکا و همچنین عدم پایبندی سه کشور اروپایی عضو برجام به تعهدات خود در این توافق بین‌المللی، گفت: آمریکایی‌ها با وضع تحریم‌های جدید تعهدات خود را به‌طور آشکار نقض کرده و حتی تحریم‌های جدید را به حوزه اقلام بشردوستانه هم کشاندند. آمریکا و اروپایی‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند،
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی نسبت به تامین امنیت و حفظ بازدارندگی در منطقه خلیج ‌فارس و دریای عمان بسیار جدی است و با عوامل سلب‌کننده امنیت مقابله خواهد کرد.
خب! آقای زیباکلام از چه چیزی ناراحت است: از اینکه رئیس‌جمهور فرانسه تماس گرفته و آغاز مسئولیت آقای رئیسی را تبریک گفته؟ یا اینکه رئیس‌جمهور کشورمان از عهدشکنی آمریکا و اروپا انتقاد کرده و خواسته که به تعهدات‌شان عمل کنند؟
شاید هم زیباکلام انتظار داشته آقای رئیسی به سیاق روحانی رفتار کند و مثلا بگوید «رئیس‌جمهور فرانسه به من گفت در سال ۲۰۱۳، تصمیم قطعی برای جنگ با ایران را گرفته بودیم. وقتی شما آمدید، ما منصرف شدیم و گزینه جنگ کنار رفت»! و یا مثلا بعد از تماس بگوید «رئیس‌جمهور فرانسه گفت یکی از اهداف ما، ایجاد‌ اشتغال برای جوانان ایران است»؟!
می‌شود هم با توجه به شخصیت خاص آقای زیباکلام این احتمال را داد که او اصلا به رئیسی و روحانی کاری ندارد، و به سیاق همیشگی‌اش، با ربط و بی‌ربط باید غُر بزند و مخالف‌خوانی کند؟! وقتی پزشکیان «انفاق» را با باج دادن به آمریکا اشتباه می‌گیرد!
نایب‌رئیس مجلس دهم مدعی شد مشکل تحریم با شعار و فحش دادن حل نمی‌شود.
مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با ایلنا و درباره سخنان رئیس‌جمهور در روز تحلیف پیرامون لغو تحریم‌ها، بیان کرد: حل این موضوعات با شعار نمی‌شود، نمی‌شود از این طرف فحش بدهیم و از آن طرف شعار بدهیم. البته من امیدوارم که بتوانند با دیپلماسی این موضوعات را حل کنند منتها دیپلماسی یعنی یک چیزی بدهید و یک چیزی بگیرید؛ تو نمی‌توانی فقط بگیری و هیچ چیزی هم نپردازی.
وی ادامه داد: اینکه همه حرف ما را آن‌ها بپذیرند و ما هیچ حرفی از آن‌ها نپذیریم، خب تا حالا نشده، این‌ها اجرا کنند که ببینیم شدنی است یا خیر؟ یعنی این‌ها بلد هستند و قبلی‌ها بلد نبودند که می‌شود گرفت ولی هیچ چیزی نداد. این چیزی است که باید منتظر بود و دید که چطور می‌خواهند بگیرند، ما هم دعا می‌کنیم که بتوانند بگیرند و ما هم یاد می‌گیریم.
وی اظهار داشت: توسعه یعنی رفتن، دیدن، ارتباط برقرار کردن، هماهنگ شدن و به هرحال یک چیزی دادن و یک چیزی گرفتن.
وی سپس با تحریف مضمون آیه‌ای از قرآن مدعی شد: خدا در قرآن می‌فرماید «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» خوبی را نمی‌شود به دست آورد مگر اینکه یک چیز خوب را از دست بدهی تا در مقابل آن یک چیز خوبی را به دست بیاوری. اینکه تو بخواهی همه را بگیری و هیچ چیزی ندهی امکان‌پذیر و شدنی نیست، حداقل آن مقدار که من می‌فهمم شدنی نیست.
درباره این اظهارات گفتنی است اولاً آقای پزشکیان به اعتراف خودش، هیچ سررشته‌ و اطلاعی از مسائل سیاست خارجه ندارد و بنابراین فاقد حداقل صلاحیت درباره اظهارنظر در موضوعی است که اطلاعی از آن ندارد.
به عنوان مثال او دی 96 در اردبیل اظهار داشت: در زمانی که بنده نیز به عنوان عضو اکیپ مجلس [کمیسیون ویژه] در مورد برجام انتخاب شدم با مطالعه آن به معنای واقعی به دلیل تخصصی بودن بحث، زیاد متوجه قضایا نشدم چرا که در موضوعات غیرتخصصی همواره سعی می‌کنم ورود پیدا نکرده و اصراری نداشته باشم.
بنده فوق تخصص جراحی هستم اما هیچ وقت به خود اجازه نمی‌دهم در حوزه‌های دیگر پزشکی ورود پیدا کنم؛ در حالی که عده‌ای در آن مقطع احساس می‌کردند با خواندن دو کتاب می‌توانند کارشناس برجام باشند.همین غیرتخصصی عمل کردن ما کشور را به این شرایط عجیب و غریب رسانده است؛ به‌طوری که هیچ‌کس نیز نمی‌خواهد اشتباه خود و ورود غیرکارشناسی‌اش را در چنین موضوعاتی بپذیرد».
خب! کسی که در کل و با وجود شرکت در چهل روز جلسات بررسی برجام در کمیسیون ویژه، چیزی از آن سر در نیاورده، چطور به خود اجازه می‌دهد درباره سرنوشت برجام اظهارنظر کند یا برخلاف واقعیات ادعا کند مشکل تحریم با شعار و فحش حل نمی‌شود؟! آیا دولتی که وی عنوان وکیل‌الدولگی‌اش را در مجلس به دوش می‌کشد، توانست با دادن امتیازهای هنگفت برطرف کند یا در مسیری قرار گرفت که تحریم‌ها دو برابر شود و تعهدات ایران هم سرجای خود باقی بماند؟!
ثانیا آقای پزشکیان هنگام تصویب برجام نماینده مجلس بود و هنوز هم هست. آیا او و دولت متبوع وی، حقوق ایران در برجام را نقد کرده‌اند که اکنون مجددا مدعی می‌شود ایران باید امتیاز بدهد؟! پس تکلیف چک برگشتی برجام و امتیازات داده شده چه می‌شود؟!
و بالاخره درباره آیه‌ای که آقای پزشکیان تحریف و مصادره به مطلوب خود کرده، باید گفت این آیه به مناسبات اجتماعی و انسانی اشاره دارد که در آن انسان‌ها برای رسیدن به نیکی باید از مایملک شخصی خود انفاق کنند و با روحیه ایثارگری، در مدارج ایمان رشد کنند. این آیه چه دخلی به مسیر انحرافی باج دادن به دشمن و طلبکار و گستاخ‌تر کردن او دارد؟!
با منطق معوج و من‌درآوردی آقای پزشکیان، محمدرضا پهلوی و بن‌سلمان خائن(گاو شیرده آمریکا) که تمام منابع ملت‌های منطقه را برای غارت آمریکا و صهیونیست‌ها و انگلیس خبیث سپردند، مومن‌ترین(!) بندگان خدا بوده‌اند!
امثال آقای پزشکیان به جای این تحریف‌گری و توجیهات صد من یک غاز، باید عبرت‌های اعتماد به شیطان بزرگ را بازخوانی کنند و از تکرار آن اجتناب کنند وگرنه می‌شوند مصداق همان فرمایش امیر مومنان(ع) به ابوموسی اشعری که فرمودند «ان الشقی من حرم نفع ما اوتی من العقل و التجربه. همانا بدبخت کسی است که از سود عقل و تجربه‌ای که به او دادند، محروم شود». روایت اعتماد و شرق از افزایش شکاف طبقاتی در دولت روحانی
نشریات اصلاح‌طلب اذعان می‌کنند شکاف طبقاتی در 8 سال دولت مدعی تدبیر و امید، افزایش پیدا کرد.
در این زمینه روزنامه شرق در گزارشی خاطرنشان کرد: پیش‌تر بعضی کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت روحانی از کاهش شکاف طبقاتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سخن می‌گفتند حالا البته آمار تازه مرکز آمار ایران این افزایش شکاف طبقاتی را تأیید می‌کند. فارغ از آثار این افزایش نابرابری بر سیاست و مسائل اجتماعی یک جامعه، شکاف طبقاتی چگونه بررسی و سنجیده می‌شود و آمار و اعداد رسمی در این زمینه چه می‌گوید؟
‌ به‌طور خلاصه گزارش تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که «ضریب جینی» برای کل کشور در سال ۱۳۹۹ با افزایش، نسبت به سال ۱۳۹۸ به 0/4006 رسیده است اما ضریب جینی به‌طور ملموس چه چیزی را نشان می‌دهد؟ این شاخص اقتصادی که یکی از معیارهای تشخیص فاصله طبقاتی است، عددی بین صفر و یک است. عدد صفر نشان‌دهنده برابری کامل است و نشان می‌دهد که دو یا چند گروه منتخب در یک جامعه از نظر درآمدی کاملا یکسان‌اند اما هر‌چه این عدد به‌ یک نزدیک شود، به معنای افزایش شکاف اقتصادی است.
اطلاعات منتشر‌شده درخصوص تغییرات ضریب جینی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، می‌گوید این ضریب برای کل کشور در سال ۱۳۹۹ با افزایش نسبت به سال ۱۳۹۸ به رقم 0/4006 رسیده، این در حالی است که در سال گذشته ضریب جینی مناطق شهری کشورمان به رقم 0/3837 و مناطق روستایی نیز به رقم 0/3590 افزایش یافته است؛ بنابراین از سال ۹۸ تا ۹۹، شکاف طبقاتی بیشتر شده است.
این شکاف‌ در حالی است که شرایط نامساعد اقتصادی و معیشتی همچنان ادامه دارد و روز‌به‌روز هم شرایط برای اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین جامعه سخت‌تر می‌شود. برای مثال یکی از گزارش‌های تازه رسمی از افزایش تا
۱۲۸ درصدی قیمت اقلام خوراکی در ماه گذشته حکایت دارد. در ماه گذشته هزینه خرید کالاهای خوراکی برای خانوارهای ایرانی در برخی اقلام تا بیش از ۱۲۸ درصد نیز افزایش داشته است. تورم تیرماه نشان داد که تورم کل همچنان افزایشی بود و تورم نقطه‌به‌نقطه به بیش از ۴۳ درصد رسیده بود که بیانگر جریان افزایش قیمت کالا و خدمات مصرفی مردم نسبت به سال گذشته است.
روزنامه اعتماد هم در این زمینه نوشت: براساس آنچه گزارش‌های رسمی اعلام کرده‌اند از سال ۸۸ تا ۹۹، تنها در یک سال - سال 92 که دولت تحویل روحانی شد- ضریب جینی در کمترین حد خود قرار داشت. نوسان ضریب جینی در بازه‌های 0/36 تا 0/41 نشان از آسیب‌پذیری اقتصاد و خانوارها دارد. حقیقت‌پور: میراث اصلی روحانی ناامید کردن مردم بود
یک نماینده مجلس دهم از طیف لاریجانی تصریح کرد: میراث اصلی روحانی، ناامیدی مردم است.
منصور حقیقت‌پور به نامه‌نیوز گفت: کار آقای رئیسی خیلی دشوار است. خداوند به صبر و شکیبایی او بیفزاید تا بتواند مشکلات را حل کند.
بزرگترین مشکل امروز ما این است که یک ملت قهرمان و بزرگ را نسبت به دستاوردهای خود نا امید کرده‌ایم. یعنی رفتار دولت یازدهم و دوازدهم به نحوی بوده که مردم را خسته کرده و نتوانسته مشکلات آنان را حل کند لذا ریکاوری باور مردم به کارآمدی مدیران از بزرگترین کارهایی است که آقای رئیسی باید انجام دهد. مردم ما تحمل هر نوع سختی را به خاطر انقلاب دارند ولی اینکه ما شلخته بازی مردم را برای مرغ، تخم‌مرغ و واکسن و... به خط و اذیت کنیم سهم مردم نیست.»
وی همچنین گفت: «توقعات مردم روی زمین مانده است. اولین انتظار جوانان این است که شغل داشته باشند ما باید به هر نحو ممکن تلاش کنیم که آنها شغل، امکانات زندگی مناسب، تحصیل و ازدواج، مسکن و... داشته باشند. ما از ظرفیت‌های ممتاز مملکت برای رشد و تعالی استفاده نکرده‌ایم. مثلاً از ظرفیت معادن که می‌تواند در 10 تا 20 سال 2 تا 3 میلیون فرصت شغلی ایجاد کند، استفاده نکرده‌ایم. ما توسعه روابط تجاری با کشورهای دوست را خوب پیگیری نکرده‌ایم. هنوز جا دارد که با کشورهای آسیای میانه، افغانستان، عراق، سوریه، آذربایجان و... تعاملات گسترده‌ای داشته باشیم. همین روسیه یک بازار سیصد میلیونی برای ما دارد. کافی است که تمام تولیدات بیش از مصرف خود در صنایع غذایی و کشاورزی را با سازماندهی در این بازارها ارائه کنیم.»
حقیقت‌پور در ادامه شرح میراث روحانی برای دولت رئیسی گفت: «ما در کارهای زیرساختی طولانی مدت باید فکر اساسی کنیم. این همه آب شیرین را از دست داده و به دریا می‌ریزیم و بعد باید آب شور دریا را شیرین کنیم و با کلی هزینه به دست مردم برسانیم! این نشان می‌دهد که به این مسائل فکر نمی‌شود. این همه رود شیرین که به خزر ریخته و از بین می‌رود اما ما با تانکر به روستای اطراف آب می‌رسانیم. کجای دنیا این کار را می‌کنند؟! از طرف دیگر کنار خلیج فارس و دریای عمان قرار داریم، خیلی راحت می‌توان با آب شیرین‌کن‌های اتمی مردم را سیراب کرد اما الان مردم چابهار، سیستان و... در سختی هستند. چرا باید اینطور باشد؟ حتماً باید در مرکز، فکر اساسی برای این مسائل کرد.
نامه‌نیوز که در گذشته از سایت‌های حامی دولت روحانی بوده، در گزارش خود تصریح کرد: میراث روحانی و دولتش برای دولت بعد بزرگتر از آن است که به این سادگی‌ها قابل رفع و رجوع باشد. وضعیت وخیم اقتصادی، به هیچ وجه قابل انکار نیست و همین هم کار دولت رئیسی را سخت خواهد کرد. کسب و کار وقتی تسهیل می‌شود که مدیران اقتصادی بازخواست شوند
رئیس مرکز پژوهشی وزارت اقتصاد می‌گوید عدم بازخواست مسئولان بانک مرکزی و گمرک و دیگر مسئولان دولتی، موجب دشواری کسب و کار در سال‌های اخیر شده است.
روزنامه دنیای اقتصاد درباره عدم تسهیل کسب و کار در سال‌های اخیر نوشت: دولت کماکان بین روش‌های سخت و آسان بهبود فضای کسب و کار گیر افتاده و وقت و انرژی خود را صرف اقداماتی کم فایده کرده است. آیا دولت نمی‌توانست با اتخاذ سیاستی بهتر، عمر خود را برای مسیری انحرافی طی نکند؟ پاسخ به این سؤال کانون بحث صاحب‌نظرانی از حوزه‌های مدیریت، حقوق، سیاستگذاری و اقتصاد بود که در نشستی حول تحلیل فضای کسب و کار در پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد گردهم آمده بودند.
برخی از حاضران نشست نظیر سید محمدرضا حسینی حقوقدان و محقق فضای کسب و کار، وضعیت فعلی را ناشی از کمبودهای اجرای سیاست تسهیل دانستند و برخی نیز به رابطه مخدوش اقتصاد و قانون‌نویسی اشاره کردند.
در این نشست، فیروزی رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد با اشاره به نبود مبنا در عمده انتقادهایی که به عملکرد ایران در زمینه بهبود محیط کسب و کار می‌شود، تصریح کرد: وقتی در شورای گفت‌وگو سعی می‌کنیم رئیس بانک مرکزی را با هزار بدبختی پای کار بیاوریم و نمی‌آید، هیچ کس پاسخگو نیست. فعال بخش خصوصی بال بال می‌زند که کالاهای اساسی در گمرک در حال نابودی است چون ترخیص نمی‌شوند اما مقامات گمرک یا بانک مرکزی پاسخی به مطالبات بخش خصوصی نمی‌دهند. در شورای گفت‌وگو که مقامات قوه قضائیه هم هستند تا به حال بانک مرکزی را بابت این موارد بازخواست نکرده‌اند که چرا در شورای گفت‌وگو شرکت نمی‌کنید. حال این شورا چه موضوعاتی را در دستور کار قرار داده یا به چه مواردی پرداخته، نقدی است که به خود مرکز پژوهش‌های مجلس یا سایر بخش‌ها هم می‌تواند
وارد شود.»
سایر اخبار این روزنامه