بورس به آستانه شاخص 1/5 میلیون واحدی رسید

 
به گزارش خبرگزاری مهر، شاخص کل بازار سرمایه در پایان معاملات دیروز (چهارشنبه ۲۰ مرداد ماه) با رشد ۳۰ هزار و ۷۷۴ واحدی در ایستگاه یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۵۸۵ واحد متوقف شد. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۴۱۶۲ واحدی به نقطه ۴۲۲ هزار و ۳۳۱ واحد صعود کرد. دیروز بیش از یک میلیون معامله در بازار با ارزش حدوداً ۱۰ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. شاخص فرابورس نیز رشد ۴۲۳ واحدی داشت و به ۲۱ هزار و ۲۱۲ واحد افزایش یافت.برهمین اساس برترین گروه‌های بورسی دیروز عبارت بود از گروه فلزات اساسی با ارزش بازاری ۱۱۰۰ میلیارد و گروه شیمیایی با ارزش بازاری ۱,۳۰۰ میلیارد تومان. وضعیت فعلی بورس نشان می‌دهد اعتماد از دست رفته سهامداران طی یکسال گذشته مجددا و پس از شروع به کار آقای رئیسی در حال بازیابی است.این در حالی است که از 19 مردادماه سال گذشته که شاخص بورس رکورد تاریخی دو میلیون و ۷۸ هزار واحدی را به ثبت رساند بلافاصله سقوط کم‌سابقه شاخص آغاز شد که تا هفته‌های گذشته نیز این روند نزولی ادامه داشت اما از زمان انتخاب رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور جدید دوباره رونق به بازار سهام بازگشته است.
پیش‌بینی روند شاخص
در همین رابطه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند اگر روندی که بازار در چند ماه اخیر طی کرده ادامه داشته باشد و اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد، ادامه صعود شاخص رویای دور از دسترسی نیست.  


به نوشته دنیای اقتصاد ، حسن رضایی‌پور؛ کارشناس بورس معتقد است: روز چهارشنبه که شاخص به عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نزدیک شد سهم‌های بنیادی بازار برای بسیاری از سرمایه‌گذاران به سود رسیده‌اند. اگر امسال روند رشد شاخص را با سال گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم که شیب شاخص نسبت به سال گذشته منطقی حرکت می‌کند. سرمایه‌گذاران هم تجربه سال گذشته را پیش‌ روی خود دارند. اکنون روند اینگونه شده که شاخص چند روز مثبت است و بعد از چند روز منفی می‌شود و اصلاح و استراحت می‌کند و دوباره با همان شیب منطقی حرکت می‌کند.
وی افزود: هنوز سهم‌های غیرشاخص‌ساز از بازار عقب هستند. طبیعی است برای رسیدن به سال گذشته نیاز است که این سهم‌ها هم حرکت کنند. از دید بازار هنوز نگرانی و ترس از قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد که این مسئله باید اصلاح شود. البته منطقی‌تر این است که شاخص هم‌وزن را ملاک قرار دهیم چون با حرکت یکی دو سهم ،شاخص کل بالا و پایین می‌رود اما آنچه می‌توان با اطمینان گفت این است که سهم‌هایی که بنیاد و ساختار خوبی ندارند شاید خیلی سریع‌تر به عدد پارسال برسند.
علیرضا تاجبر؛ دیگر کارشناس بورس نیز تصریح کرد: در گذشته رشد سریع شاخص که با شتاب به عدد دو میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید باعث حضور گروهی مردم در بازار شد اما در بخش‌هایی از بازار هم حباب شکل گرفت که همچنان بخشی از حباب تخلیه نشده و برخی از سهم‌ها هستند که با فروش سنگین مواجهند. ولی در سال‌جاری چند مسئله وجود دارد؛ یکی اینکه شرکت‌های صادرکننده و شرکت‌هایی که نرخ‌های آنان به نرخ‌های جهانی وابسته است به دلیل افزایش نرخ‌های جهانی سودآوری بیشتری داشته‌اند و سودآوری آنها جهش داشته است.
وی افزود: از سوی دیگر در بازارهای موازی هم مباحث مالیاتی مطرح است و شاهد حباب‌ در این بازارها هستیم که این مسائل مطمئنا در اقبال مردم به بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود. البته الان خیلی زود است که از شاخص دو میلیونی صحبت کنیم اما می‌شود درباره شاخص یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی تا پایان سال صحبت کرد.
حسام حسینی؛ کارشناس بازار بورس هم گفت: قطعا شاخص دو میلیونی را خواهیم دید چون برای کشوری که دائما تورم دارد و پول ملی‌اش دائما در حال بی‌ارزش شدن است رسیدن به این عدد شاخص عجیب نیست اما ممکن است امسال رخ ندهد. به نظر می‌رسد تا رسیدن به سقف قبلی یعنی شاخص دو میلیونی هنوز زمان نیاز است و عبور شاخص بورس از دو میلیون واحد منوط به افزایش نرخ دلار است.
علیرضا عسگری مارانی؛ دیگر کارشناس بازار سرمایه هم اظهارداشت: با اینکه در این مدت شاخص رشد داشته اما هنوز برخی از سهم‌ها یک‌سوم قیمت خود در زمان شاخص دو میلیونی را تجربه نکرده‌اند. بنابراین اگر پیش‌فرض را روی چنین سهم‌ها و همچنین سهامی که توسط دولت به مردم فروخته شد، بگذاریم، بعید است به این زودی عدد و رقم‌ در شاخص دو میلیونی را تجربه کنیم. مگر اینکه مسائل سیاسی و بین‌المللی مقداری آرام شود و از آن طرف هم تیم اقتصادی دولت یک تیم یکدست باشد و مجلس هم با این تیم اقتصادی-صنعتی همخوانی داشته باشند.