مدعیان اصلاحات بعد از پایان دولت روحانی باز هم دنبال دیپلماسی سازش هستند!

  سرویس سیاسی-
روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان «برجام‌؛ دیپلماسی و تعامل هوشمند!» نوشت: اذعان آقای رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف خود مبنی بر «استفاده از دیپلماسی و تعامل هوشمند»، رویکرد مهمی خواهد بود که چنانچه محقق شود، نه تنها می‌تواند آثار ارزشمند داخلی در مسیر توسعه کشور داشته باشد، بلکه منطقه را نیز از تبعات مثبت خود درخصوص ارتباطات و مراودات مختلف با ایران به عنوان یک کشور مهم و موثر بهره‌مند سازد.
در ادامه مطلب آمده است: این امری مسلم است که روابط دیپلماتیک ما با هر کشوری، هرگز به معنای تأیید سیاست‌های داخلی و یا خارجی رژیم سیاسی مقابل نخواهد بود، بلکه به جهت این واقعیت خواهد بود که ملل دنیا،‌گریزی از عدم درک واقعیات موجود سیاسی، فرهنگی، ژئوپلیتیکی یکدیگر ندارند، بلکه در مسیر پیش روی خود نیازمند گفتمان و همکاری بر اساس منافع مشترک و همچنین کمرنگ کردن اختلافات موجود خود هستند.
ابتکار نوشت: همان‌گونه که مطالعات علمی ثابت شده، بیانگر آن است که وجود روابط مختلف و گسترش تجارت خارجی بین کشورها، از جمله عوامل موثر در گسترش صلح و توسعه کشورها به شمار می‌رود، به همان‌اندازه نیز این کشورها کمتر مستعد مشاجره یا انواع اختلافاتی خواهند بود که منجر به درگیری نظامی یا به انزوا کشیدن شوند.


در ادامه این مطلب آمده است: از این رو، رفع یا کاهش تنش‌های موجود در روابط خارجی کشور و ایجاد اطمینان دو طرفه بین ایران و کشورهای مختلف منطقه و فرامنطقه‌ای، می‌بایست از اولویت‌های دولت جدید باشد تا بتواند مسائل فی مابین را در مسیر حل و فصل جدی قرار دهد، راهبردی که می‌تواند علاوه ‌بر بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی داخلی‌، روابط خارجی را نیز در مسیر پیش از بحران هسته‌ای قرار دهد؛ مسئله‌ای که برجام و حواشی مختلف آن، کلید هرگونه تغییر و تحولی در این رابطه خواهد بود.
دولت تدبیر و امید تمام شده و چراغ مدعیان اصلاحات بی‌فروغ شده است. آنها به هر بهانه‌ای متوسل می‌شوند تا موضوع برجام را روی انتن نگه داشته و بر دیپلماسی تسلیم و سازش اصرار کنند حال آنکه بخش قابل توجه مشکلات امروز کشور ماحصل همین سیاست و گره‌زدن زلف همه مشکلات به برجام است.
دفاع عجیب از مذاکرات دولت روحانی!
علی مطهری از نمایندگان مدعی اصلاحات سابق مجلس روز گذشته در یادداشتی برای روزنامه اعتماد به شیوه عجیب به دفاع از مذاکرات دولت روحانی در وین پرداخت و ابتدا مدعی شد: «دولت دوازدهم مذاكرات وين را به نقطه نسبتا مطلوبي رساند و ادامه راه را به دولت جديد سپرد.»
وی اما در ادامه این یادداشت به خباثت طرف آمریکایی و عدم کمترین پیشرفت در روند این مذاکره اذعان کرده و می‌نویسد: «...در واقع آمریکا مي‌خواهد توافق هسته‌اي را با مسائل منطقه پيوند بزند و اين امر راه را براي نقض پيمان و اجرا نشدن برجام براي طرف مقابل باز مي‌كند. آقاي غريب‌آبادي مي‌گويد آنها رفع تحريم‌هاي مربوط به رهبري و خروج نام سپاه از فهرست گروه‌هاي تروريستي را به پذيرش اين بند منوط كردند. همچنين حاضر به لغو دستور اجرايي تحريم تسليحات متعارف نشدند، حاضر به برداشتن تحريم‌ها عليه بيش از پانصد نفر از اشخاص حقيقي و حقوقي كه توسط ترامپ تحريم شدند و لغو قانون تحريمي كاتسا نشدند و حاضر به ارايه تضمين در مورد عدم تكرار رفتار ترامپ نشدند و حتي حاضر نشدند دوره معقولي را براي تداوم كار شركت‌ها كه با ايران وارد تجارت و كار اقتصادي مي‌شوند در نظر بگيرند. همچنين حاضر به بحث درباره خسارات وارد به ايران بر اثر خروج آمریکا از برجام نشدند. علاوه‌بر اينها، مدل آمریکا براي انجام تعهدات اصولي و راستي‌آزمايي در دو روز، خواسته ايران را تامين نمي‌كند.»
گفتنی است اینکه چرا شش دور مذاکرات برای احیای برجام به بن بست خورده؟ واقعیت‌ها از بی‌صداقتی آمریکا حکایت می‌کرد اما در تمام این مدت متأسفانه دولت روحانی و اصلاح‌طلبان روایت تحریف‌آمیز ارائه می‌کردند. آنها طی چند ماه اخیر بارها ادعا می‌کردند که مذاکرات به نتیجه رسیده و تحریم‌ها هم برداشته است. این درحالی بود که مرور مواضع مقامات آمریکایی نشان می‌داد که دولت ناقض برجام، نه این توافق را محترم و معتبر می‌شمارد، نه می‌خواهد همه تحریم‌های پسا برجامی را لغو کند، و نه حتی تضمین می‌دهد که دوباره عهدشکنی نکند. بلکه فقط می‌خواهند مجوز بازگشت به برجام و دسترسی به مکانیسم ماشه را به دست آورد!
این درحالی است که چندی پیش یک کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب برخلاف برخی بزک‌کاری‌های مذاکرات برجامی در وین گفته بود آمریکا تحریم‌ها را برنمی‌دارد. حسین راغفر تصریح کرده بود که بعید می‌دانم آمریکا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را بردارد. آنها از سویی در باغ سبز را نشان می‌دهند و از سویی، ایران را تهدید می‌کنند؛ این همان سیاست چماق و هویج است که علیه ایران اعمال می‌کنند از همین روی امکان لغو تحریم‌ها را بعید می‌دانم.
وی همچنین تأکید کرده بود: البته در داخل برخی‌ها با خوش‌بینی به این مواضع غربی‌ها نگاه می‌کنند حتی اگر منابع بلوکه شده ما آزاد شود نمی‌تواند تاثیری در بهبود وضعیت داشته باشد چون آنها موجب تقویت تولید و کاهش تورم نمی‌شوند بلکه تبدیل به رانت شده و در اختیار گروه‌های خاص قرار می‌گیرند.
تقلای مدعیان اصلاحات برای امتیازدهی یکطرفه به آمریکا
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «باید دوباره توپ را درزمین آمریکا ‌انداخت، امری که جز از طریق مذاکره امکان‌پذیر نیست و ما باید برای مذاکره پیشقدم شویم و با آمریکایی‌ها مستقیم مذاکره کنیم و مسائل دیگر را با ادله‌هایی که باهم تعیین و توافق می‌کنیم، پیش ببریم. ولی اگر قرار باشد به قانون مصوب مجلس برگردیم و آن‌را پایه کار و جزو شروطمان بگذاریم، به‌نظر می‌رسد که به نقطه صفر برمی‌گردیم و امکان توافق وجود نخواهد داشت».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«لغو تمام تحریم‌ها عملاً نه امکان‌پذیر است و نه آقای بایدن می‌تواند چنین کاری کند. موضوع تضمین گرفتن از دولت آمریکا هم که دیگر از برجام خارج نشود، در صورتی برای آمریکا شدنی است که برجام تبدیل به یک معاهده شود. امری که نیازمند تصویب کنگره است که باتوجه به تعداد موافقان و مخالفان تقریبا امکان‌پذیرنیست و با فرمان ریاست‌جمهوری هم نشدنی است».
مدعیان اصلاحات علی‌رغم خسارت محض برجام همچنان برای امتیازدهی یکطرفه ایران به آمریکا نسخه پیچیده و لغو تحریم‌ها را خواسته‌ای غیرمنطقی و غیرعملی جا می‌زنند.
چندی پیش مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل گفته بود:«قانون مصوب مجلس ما در حقیقت پاسخی حساب شده به اقدامات غیرقانونی آمریکا و بیش از سه سال ناتوانی اتحادیه اروپایی و سه کشور اروپایی در مقاومت در مقابل چنین اقداماتی بود».
تخت روانچی در ادامه تأکید کرده بود:«هدف از این قانون، بازگرداندن توازن از دست رفته به برجام است و همان گونه که خود این قانون به روشنی بیان می‌کند، اگر برجام در عمل به‌طور کامل توسط دیگران اجرا و تمام تحریم‌ها کاملاً برداشته شوند، اقدامات جبرانی ایران قابل برگشت است».