محرم، مجالس حسینی و لزوم رعایت دقیق شیوه نامه‌ها

طاهر جمشیدزاده - رهبر معظم انقلاب در سخنانی تلویزیونی نکاتی به مسئولان و مردم متذکر شدند که در ماه محرم دعا، توسل و تضرع به درگاه پروردگار برای رفع بلا مسئله مهمی است و بیماری طغیان کرده کرونا را مساله اول و فوری کشور خواندند و بیان کردند که افراد و آقایان وعاظ و مداحی که مجالس عزای حسینی را اداره می کنند و هم آحاد مردمی که شرکت می کنند بایستی ملاحظه کنند و با دقت شیوه نامه ها و فاصله گذاری را رعایت کنند که این مجالس خدای ناکرده وسیله ای شود که مخالفین و دشمنان این مجالس را نقد کنند و بگویند مجلس حسینی موجب این شد.دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری هم برای تامین فوری اقلام درمانی به ویژه سرم و اکسیژن تاکید جدی کردند و تامین بدون محدودیت ارز برای واردات واکسن را خواستار شدند و در اجرای پروتکل‌های بهداشتی بازنگری و ضمانت اجرای آن تضمین گردد.
کرونا ویروس‌های RNA «ماده وراثتی» تک رشته‌ای دارند و طیف وسیعی از گونه‌های پستانداران و پرندگان را بیمار می‌کنند. این ویروس‌ها از عوامل اصلی ایجاد بیماری‌های تنفسی، گوارشی، آنسفالومیلیت، هپاتیت، تورم پرده‌های سروزی و تورم عروق خونی در دام هستند؛ کرونا ویروس‌ها یکی از چندگروه ویروس سرماخوردگی انسان می‌باشند. بیشتر کرونا ویروس‌ها گرایش مشخصی به سلول‌های اپیتلیال «پوششی» دستگاه‌ تنفس و بیماری های شدید در نوزادان یا دام های جوان می شوند که احتمال ویروس جهش یافته سویه لامبدا که از پرو شیوع پیدا کرد در سنین پایین در نوزادان و نوجوانان باعث بیماری شدید گردد؛ژنوم این ویروس ها واجد یک مولکول خطی از RNA تک رشته‌ای سنس مثبت «بزرگتر از ژنوم کلیه RNA ویروس‌ها» است که پلی آدنیلاته شده،کلاهک دارد و عفونی می باشد.برای کنترل کرونا ویروس باید سیکل انتقال ویروس را قطع کرد،به عبارت دیگر جلوی رفت و آمد بیماران را گرفت و با قرنطینه کردن افراد بیمار که علائم را نشان داده اند و تست PCR «در واقع ماده ژنتیکی اختصاصی ویروس را ردیابی می کند و می تواند ویروس را طی چند روز پس از ابتلا به عفونت تشخیص دهد؛این تست حتی در افرادی که هیچ علامتی ندارند قابل ردیابی می‌باشد. این آزمایش را در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌های مورد تایید وزارت بهداشت بوسیله افراد آموزش دیده و ماهر کادر درمان می شود انجام داد.» یا تست سریع «Rapid» آنها مثبت شده از ورودشان به جمعیت سالم و ارتباط با دیگران در جامعه ممانعت و جلوگیری کرد و در این راستا واکسیناسیون عمومی و جامع پس از رعایت دستورالعمل های بهداشتی تنها راه قطع زنجیره انتقال ویروس،کنترل و مهار بیماری قلمداد می شود.
در واقع اصل تغییرناپذیری اندازه-فاصله می‌تواند مبنای درک بعضی خطاهای ادراکی بشر باشد که خطای ادراکی،همان دریافت ادراکی نادرست یا تحریف شده قلمداد می شود.بهترین نمونه خطای ادراکی اندازه،خطای ادراکی ماه است.ماه در نزدیکی افق ۵۰ درصد بزرگتر از وقتی دیده می شود که در سمت الراس «وسط آسمان»باشد؛به رغم اینکه تصویر شبکیه ای آن در هر دو موقعیت یکسان است. توجیه این خطای ادراکی این است که فاصله ادراکی از افق بیش از فاصله ادراکی از سمت الراس ارزیابی می شود و از این رو ادراک فاصله ی طولانی تر به ادراک اندازه ی بزرگتر منجر می شود.یکی از راه های کاستن از تاثیر نشانه های فاصله یا عمق که باعث دورتر شدن ماه در افق می‌گردند؛ سر و ته نگاه کردن به ماه است. به این ترتیب پشت به ماه بایستید و خم شوید و از بین ‌پاهایتان به ماه نگاه کنید. اگر هم عکسی از ماه در افق داشته باشید می توانید عکس را سر و ته نگاه کنید. علاوه بر بینایی در سایر حواس نیز به ثبات ادراکی برمی خوریم؛برای مثال،اگر بسامد همه نت‌های یک آهنگ دو برابر شود،باز هم همان آهنگ را می شنویم. در هر یک از حس ها،ثبات ادراکی به روابط بین ویژگی های محرک وابسته است. رابطه بین اندازه شبکیه‌ای و فاصله «در ثبات اندازه»، رابطه بین شدت درخشندگی دو ناحیه مجاور «در ثبات درخشندگی» از این دست مثال‌ها است. در این راستا پس از یک سال و نیم از شیوع اپیدمی کرونا در کشور ما هنوز نتوانسته‌ایم با توجه به راهبرد بنیادی و‌ منشور سه گانه وزارت بهداشت در پیشگیری، کنترل و مهار بیماری کرونا نقش سازنده و موثری ایفا کنیم که این قضیه با شعار و عوض کردن واژه‌ها و بازی با کلماتی از این دست مرتفع نمی شود و این چالش همچنان بسط و گسترش پیدا می کند که ناشی از آزمون و خطای ادراکی و رفتاری توامان ما و نه شناختی از اصل بیماری است که تنها با رعایت پروتکل ها و بویژه با واکسیناسیون جامع و همگانی افراد جامعه می توان زنجیره انتقال ویروس را قطع کرد و با کنترل بیماری را مهار کرد.
متاسفانه دوشنبه طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت آمار وحشتناک ۵۸۸ فوتی در کشور را که از زمان شیوع همه گیری کرونا در کشور تاکنون بالاترین آمار و بی سابقه بود را داشتیم. همچنین سه شنبه ۵۰۸فوتی داشتیم و دیروز هم ۵۳۶نفر دیگر بر اثر کرونا در کشور فوت کردند که با این احتساب میزان قربانیان نیز به ۹۵ هزار و ۶۴۷ تن رسید.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب مقابله با کرونا را مسئله اول و فوری کشور خواندند محمد یوسفی آرامش سردرگمی مردم در گفتارهای متناقض انتظارات اهالی هنر از دولت سیزدهم دست یکدیگر را بفشاریم به مهر «ابتکار» راهکارهای پیش‌ روی دولت سیزدهم برای کنترل تورم را بررسی کرد ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟! روایت نشریه نیوزویک از نژادپرستیِ سیاست خارجی واشنگتن در رابطه با تهران پشت‌پرده تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نامه‌ای به رئیس مجلس رئیسی فهرست وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد رئیس قوه قضائیه: نظام بانکی نیازمند اصلاح است با حکم رئیس جمهوری میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه شد واشنگتن پست: احتمال سقوط کابل بین ۱ تا ۳ ماه دیگر وجود دارد زیر یک ستون2 مجلس با مسکوت ماندن طرح تشکیل وزارت ساختمان و شهرسازی موافقت نکرد امیر سرتیپ صباحی فرد: از هیچ خطای دشمنان چشم پوشی نخواهیم کرد محرم، مجالس حسینی و لزوم رعایت دقیق شیوه نامه‌ها فوادحسین: ایران و عربستان در بغداد در حال مذاکره هستند