رئیس قوه قضائیه: نظام بانکی نیازمند اصلاح است

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نظام بانکی نیازمند اصلاح است، گفت: هر دولت و مجلسی که روی کار آمد از لزوم اصلاح بانکی سخن گفت، اما از نظر ما بانک‌ها باید در اصلاح بسترهای فسادزا در پیشگیری از تخلفات مالی و بانکی پیشگام باشند چرا که هر نهادی دیگری بخواهد این کار را انجام دهد به دلیل فقدان تجربه و اشراف بر موضوع نگاه تک بُعدی خواهد داشت.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در نشستی دو ساعته پای حرف‌ها و درد و دل‌های اعضای شورای هماهنگی بانک‌ها نشست تا مسائل و مشکلات شبکه بانکی کشور را از زبان مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی بشنود و از برنامه‌ها و راهکارهای دستگاه قضا برای تقویت نظام بانکی و حل مشکلات سخن بگوید.
رئیس قوه قضاییه گفت: یکی از دستگاه‌هایی که با اکثریت غالب مردم ارتباط دارد و با احتساب گردش کار گسترده آن بیش از جمعیت کشور به آن مراجعه می‌شود بانک‌ها هستند و شاید هیچ دستگاهی نباشد که به این اندازه با مردم سر و کار داشته باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در عین حال افزود: باید اعتماد مردم افزایش یابد و با تسهیل کار آن‌ها، گرفتاری‌هایشان کمتر شود.


وی پایبندی بانک‌ها به ضوابط و مقررات و تقویت نظارت درون سازمانی و روزآمد کردن اصول مدیریت بانکی را در کاهش فساد و آسیب‌ها در این حوزه موثر دانست و متذکر شد این کار موجب افزایش رضایتمندی مردم و پیشگیری از تولید پرونده‌های قضایی می‌شود.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه نقش کلیدی موفقیت بانک‌ها بر عهده مدیران عالی رتبه، اعضای هیات و روسای حوزه هاست به تبیین مشکلات احصا شده در جریان بررسی پرونده‌های کیفری و حقوقی مربوط به بانک‌ها پرداخت و خواستار توجه جدی مدیران بانک‌ها به مسائلی، چون اعتبارسنجی برای پرداخت تسهیلات، اخذ وثایق مناسب و نظارت بر پرداخت تسهیلات و نحوه مصرف آن شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای کارشناسی غیرواقعی در مناقصات و مزایده‌ها و اخذ وثایق و معاملات را یکی از معضلاتی که موجب بروز فساد و مشکل در حوزه بانک‌ها می‌شود، گفت: گاهی برخی پروژه‌ها پیچیده و مهم هستند و به آسانی نمی‌توان آن‌ها را کارشناسی کرد، اما می‌توان تشخیص داد که یک ساختمان مسکونی که برای آن فرضاً ۲۰۰ میلیارد ارزش گذاری شده قیمت واقعی دارد یا نه.
وی ادامه داد: گاهی دیده شده ملکی تا ۱۰ برابر قیمت واقعی ارزش گذاری شده یا با اختلاف بسیار فاحش زیر قیمت کارشناسی شده که این نوع کارشناسی‌ها هم برای بانک‌ها و هم برای مردم و هم برای دستگاه قضایی دردسر ایجاد کرده است.
رئیس دستگاه قضا گفت: اقتصاد ایران بانک محور است و بار بسیاری از چرخه‌های فعال اقتصادی کشور بر دوش بانک‌ها و موسسات اعتباری است که به نوعی کار پولی و بانکی انجام می‌دهد.
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه نظام بانکی نیازمند اصلاح است، متذکر شد: هر دولت و مجلسی که روی کار آمد از لزوم اصلاح بانکی سخن گفت، اما از نظر ما بانک‌ها باید در اصلاح بسترهای فسادزا در پیشگیری از تخلفات مالی و بانکی پیشگام باشند چرا که هر نهادی دیگری بخواهد این کار را انجام دهد به دلیل فقدان تجربه و اشراف بر موضوع نگاه تک بُعدی خواهد داشت.
رئیس قوه قضاییه در این نشست از مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی خواست تا اول شهریور ماه گزارشی از پرونده‌هایی که له یا علیه بانک‌ها در دادگستری‌ها و اجراییات سازمان ثبت مطرح است و پس از سال‌ها هنوز به نتیجه نرسیده یا برای آن‌ها درخواست اعمال ماده ۴۷۷ شده ارائه کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: همکاران دستگاه قضا با بررسی آسیب شناسانه این گزارش تلاش خواهند کرد تا مدلی طراحی کنند که چگونه می‌توان به این نوع پرونده‌ها رسیدگی کرد و چه باید کرد تا شاهد تکرار این نوع پرونده‌ها نباشیم و اگر پرونده‌های جدیدی تشکیل شد بتوان با کمک کارگروهی مشترک و با کمترین هزینه آن‌ها را حل و فصل کرد.
وی خاطر نشان کرد: مواردی وجود دارد که چه بسا ضرورتی برای احضار قضایی نباشد و بتوان با مصالحه و مذاکره آن‌ها را حل کرد و یا جای مدیرعامل موضوع را با حضور نماینده بانک فیصله داد و مدلی ایجاد کرد که در پرونده در کمترین زمان ممکن رسیدگی و نهایی شود.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب مقابله با کرونا را مسئله اول و فوری کشور خواندند محمد یوسفی آرامش سردرگمی مردم در گفتارهای متناقض انتظارات اهالی هنر از دولت سیزدهم دست یکدیگر را بفشاریم به مهر «ابتکار» راهکارهای پیش‌ روی دولت سیزدهم برای کنترل تورم را بررسی کرد ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟! روایت نشریه نیوزویک از نژادپرستیِ سیاست خارجی واشنگتن در رابطه با تهران پشت‌پرده تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نامه‌ای به رئیس مجلس رئیسی فهرست وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد رئیس قوه قضائیه: نظام بانکی نیازمند اصلاح است با حکم رئیس جمهوری میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه شد واشنگتن پست: احتمال سقوط کابل بین ۱ تا ۳ ماه دیگر وجود دارد زیر یک ستون2 مجلس با مسکوت ماندن طرح تشکیل وزارت ساختمان و شهرسازی موافقت نکرد امیر سرتیپ صباحی فرد: از هیچ خطای دشمنان چشم پوشی نخواهیم کرد محرم، مجالس حسینی و لزوم رعایت دقیق شیوه نامه‌ها فوادحسین: ایران و عربستان در بغداد در حال مذاکره هستند