افغان‌ها امروز نیاز به کمک دارند!

بابک قرائی مقدم‪-‬ اوضاع در افغانستان بحرانی است. هر روز گزارشهایی از سقوط ولسوالی‌ها و مناطق مختلفی از این کشور به دست نیروهای طالبان به گوش می‌رسد. جامعه بین‌المللی و همینطور کشورهای همسایه باید هر چه سریعتر فکری به حال شرایط موجود کنند. به طور مشخص دولت افغانستان قادر به مقاومت در برابر نیروهای طالبان نمی‌باشد. این مسئله با تصرف متوالی ولسوالی‌ها و مناطق مختلف آن کشور پس از خروج نیروهای آمریکائی و کشورهای غربی به دست طالبان، هر روز آشکارتر می‌شود.
دولت افغانستان راهی ندارد به جز کمک گرفتن از نیروهای کشورهای دیگر برای حمایت از مردم افغانستان و حمایت از دولت و ارتش آن کشور جهت مقابله با طالبان. در صورتیکه این اقدام هر چه سریعتر صورت نگیرد و حمایت نیروهای کشورهای مختلف از جمله همسایگان این کشور رخ ندهد، متاسفانه به نظر می‌رسد که در ماههای آینده، طالبان بار دیگر کنترل آن کشور از جمله کابل را به دست
خواهند گرفت.
واقعا شرم‌آور است که مردم جهان از جمله همسایگان


هم کیش و هم نژاد این کشور در مقابل تهاجم گسترده طالبان ساکت بنشینند و نظاره‌گر آن باشند که هر روز طالبان شهرهای مختلف و مناطق گوناگون این کشور را به تسلط خود درآورند، هزاران نفر را هر روز آواره کشورها و مناطق گوناگون نمایند یا با قوانین خود، دوباره مردم رنجدیده این کشور را زیر سلطه خود ببرند.
مردم افغانستان نیاز به مدیریت جنگ در برابر طالبان دارند. اکنون باید به داد این مردم رسید. فردا دیر است. فردا ممکن است دیگر طالبان تسلط خود را بر کل کشور افغانستان تثبیت نمایند. اکنون باید بدون هیچ شک و تردید به داد دولت و مردم افغانستان رسید.
اگر ادعا می‌کنیم که مردم منطقه، خود می‌توانند از عهده حل مشکلاتشان برآیند، امروز همان زمان موعود است. اکنون
هم بستگی در مورد وضعیت افغانستان می‌تواند به حل مشکلات منطقه‌ای و شاید بعضی از مشکلات با کشورهای بزرگ بیانجامد. جامعه جهانی و قدرتهای بزرگ منطقه از جمله همسایگان و حتی رقبایی همچون هند و چین می‌توانند در مورد اجماع برای مبارزه با این گروه به تفاهم برسند. افغان‌ها قطعا خواهند توانست با کمک و راهنمائی نیروهای کشورهای منطقه و سایر کشورها از عهده این گروه برآیند و بار دیگر، کشور افغانستان رنگ آرامش نسبی را ببیند. امروز همگی باید به داد همسایه‌مان برسیم!
فردا اگر به همین منوال فرا برسد، شاهد آوارگی دوباره میلیونها نفر خواهیم بود. شاهد دوباره معضلی به نام هرج و مرج در مرزهای شرقی خود خواهیم بود. این فکری اشتباه است که گمان کنیم طالبان تغییری در دیدگاه خود بوجود آورده است. مذاکرات طالبان تنها برای تسلط بیشتر و خریدن وقت در جهت کنترل کامل افغانستان است. همچنین اشتباه می‌کنیم اگر فکر کنیم فردا افراط گرایی‌ها دامن گیر کشور ما و سایر کشورهای منطقه نخواهد شد. در سالهای نه چندان دور شاهد جنایت‌ها و آدم کشی‌های گروه‌هایی مثل جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی بوده‌ایم و این پدیده‌ها با توجه به شرایط بسیار بد مناطق شرقی و جنوب شرقی، بسیار مستعد به رشد قارچ گونه
دوباره هستند.
از طرفی مهاجرت دوباره میلیونها نفر آواره از افغانستان می‌تواند معضلی بزرگ برای کشورمان باشد. از همه مهمتر وظیفه انسانی، ملی و شرعی ما حکم می‌کند که به داد هم نوعان خود در مقابله با این گروه باشیم.
اگر مردمان ایران و جهان می‌خواهند فکری به حال افغان‌ها بکنند، امروز آن روز است. فردا دیر است!