آیادولت رئیسی غده بوروکراسی را جراحی می‌کند؟

دکتر عبداله رحیم لو‪-‬ همزمان با تغییر در قوه مجریه، دولت جدید و مردم کشور، یک صدا بر اولویت حل مشکلات اقتصادی اتفاق نظر دارند و حتی آقای رئیسی در مراسم تحلیف، برای کاهش بحران اقتصادی کوتاه مدت، تاکید کرد. اما التیام بخشی بر زخم‌های اقتصادی کشور، به پیش نیازهای متعددی گره خورده است وتا این مقدمات انجام نشود، تغییر از شرایط موجود به مطلوب، بی‌معنا می‌باشد.
در روز‌های داغ کنونی، کابینه ابراهیم رئیسی در حالی به مجلس معرفی شده است که فهرست بلندی از مشکلات اجتماعی واقتصادی ایران را فرا گرفته است و دولت جدید برای کاهش چالش‌های موجود، مجبور است تا برنامه‌های کاری خود را با همین شرایط سخت، رونمایی کند.
امادولت جدید برای آنکه بتواند برنامه‌های کوتاه مدت خودش را عملیاتی کند به تحول وتجدید نظر در ساختار فرسوده و
دست و پا گیر اداری و بورکراسی نیاز دارد. بر کسی پوشیده نیست که ساختار اداری ناکارآمد در ایران سالیان درازی است که در مناسبات کاری و اداری حاکم شده است و دولت‌های گذشته، به هیچ وجه نتوانستند از پیامدهای منفی آن رها شوند.


برون رفت و رها شدن از کلاف بورکراسی دولتی خواسته تمام دلسوزان کشور از هر طیف و گرایشی است. این دلسوزان برآنند که چرا کشوری که از تمام مواهب معدنی و سرمایه جوان کاری برخوردار است، با مشکل تولید و توزیع و شکاف فزاینده طبقاتی و... مواجه است! و متاسفانه دولت‌های گذشته هم، بیشتر از آنکه میراث موفقی برجا گذارند، به شعار‌های
زود گذر، اکتفا کردند.
به نظر می‌رسد پس از سعی وخطا‌های مکرری که در اداره کشور تجربه شده است، آغاز دولت سیزدهم، فرصت مناسبی، برای جراحی در نظام بوروکراسی کشور است. از یاد نبریم، در فرایند معیوب بورکراسی در کشور، شرایط برای انواع سوء استفاده‌های دولتی علیه منافع مردم و مصالح عمومی شکل می‌گیرد و سرعت کاری دولتمردان برای خدمت رسانی، به شدت افت می‌کند.
نگاهی اجمالی به بازدهی سیستم‌های اداری در کشور‌های موفق، با ایران، این گمانه را تقویت می‌کند که برخی منافع شکل گرفته در چرخه معیوب دولتی، از تحول و بهینه شدن نظام اداری جلو‌گیری می‌کنند و اصلاح ساختار دولتی را با ترفند‌های خاص، به عقب می‌اندازند. امروزه افکار عمومی همسو با نگاه مدیران موفق وریسک‌پذیر انتظار دارند، دولت جدید گام اول را برای جراحی غده سرطانی بوروکراسی بر دارد تا قدرت مانور دولت، برای حل چالش‌های دیگر، تسهیل گردد.