بازیگری که شادی و امید را به یادگار گذاشت

فرهنگی/ دو تصویر ویدیویی از او بیشترین بازنشر را دارد؛ دو تصویر با فضای متفاوت. در یکی از آنها شوخ طبعانه و نه صرفاً از سرخوشی بلکه برای ایجاد فضای شاد در پشت صحنه ترانه‌ای را می‌خواند تا حال دیگران را خوب کند. در دیگری اما سیاهپوش، بغض می‌کند، اشک می‌ریزد و از دومین تجربه راهپیمایی اربعین و خاطره تأثیرگذارش می‌گوید. به خاطر همین روحیه‌اش؛ بذله‌گویی و شادمانی توأم با نکته سنجی‌ و در عین حال اعتقادات مذهبی‌اش است که بین طیف‌های مختلف طرفدار دارد. بر همین اساس وقتی روز پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ با خبر تلخ درگذشت علی سلیمانی آغاز می‌شود نوشتن از اخلاق‌ و منش، تعهد کاری و خاطرات او پیش از کارنامه پربارش چه به لحاظ کیفی و چه کمی در عرصه صحنه و مقابل دوربین، در مطلع پیام تسلیت‌ها قرار می‌گیرد. نمونه این پیام‌ها یادداشتی است که حمیدرضا آذرنگ نوشته و در ایسنا منتشر شده است: «تو دنیایی که هرکس هر‌روز برای رسیدن به اهدافش هزار تا نقش بازی می‌کنه، علی خیلی خودش بود، علی فقط خودش بود، برای همین تو هر جمعی میومد، خودی بود و می‌شد بسرعت تو حضورش حل شد و بهش اعتماد کرد. کاش جهان امروز علی سلیمانی زیاد داشت. یه دونه علی برای این جهانِ پر از دورنگی کم بود.» و البته انتقاد به روند واکسیناسیون فصل پایانی و مشترک این پیام‌ها می‌شود؛ که اگر واکسیناسیون با سرعتی بیشتر پیش می‌رفت شاید او هنوز در کنار همسرش سهیلا جوادی و تک دخترش صبا بود.
کارنامه‌ای پربار در سینما، تئاتر و تلویزیون
علی سلیمانی، متولد سال ۱۳۴۹ و دانش‌آموخته بازیگری تئاتر بود و در هر سه حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون فعالیت کرد. در پرده سینما نقش‌های به یادماندنی را به یادگار گذاشت از «سگ‌کشی» بهرام بیضایی و «بی‌پولی» حمید نعمت‌الله تا «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی و «قارچ سمی» و «سفر به چزابه» زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور. ماندگارترین خاطره او در قاب تلویزیون «وضعیت سفید» حمید نعمت‌الله و آخرین سریال آماده پخش او «87 متر» کیانوش عیاری است. علی سلیمانی علاوه بر پرده سینما و قاب تلویزیون در صحنه تئاتر هم درخشید؛ «شکار روباه» علی رفیعی، «ترن» و «خنکای ختم خاطره» حمیدرضا آذرنگ، «تئاتر سعدی، تابستان سی‌ودو»، «مشروطه بانو»، «در شوره‌زار» و «چشم به راه میرغضب» حسین کیانی، «درخت بلوط» وحید رهبانی و کارگردانی و بازیگری «مردی در آینه» بخشی از کارنامه کاری او در حوزه نمایش است.
امید را به یادگار ببرید


پیکر علی سلیمانی، بازیگر فقید طبق وعده، روز جمعه ۲۲ مردادماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. خانواده او روز پنجشنبه در پیامی از مردم درخواست کردند برای مراسم به بهشت زهرا نیایند. این مراسم که در صفحه اینستاگرام برخی هنرمندان به‌صورت زنده پخش شد با سخنرانی سید جواد هاشمی و عشق علی سلیمانی به حضرت علی(ع) آغاز شد. اجرای یک قطعه روضه خوانی آذری و بازخوانی مداحی علی سلیمانی در فیلم «تنگه ابوقریب» بخش دیگر این مراسم بود. صبا سلیمانی دیگر سخنران این مراسم نیز از عشق پدرش به حضرت علی(ع) گفت: «پدرم با اسم علی به دنیا آمد و با عشق او زیست و هم قدم شد تا خدا. من صدای سلامی را که پدرم به حضرت علی داد شنیدم. شنیدم که او می‌گفت: «به خدای کعبه رستگار شدم.» دختر علی سلیمانی در پایان از همگان خواست از مراسم خاکسپاری پدرش، شادی و امید را به یادگار ببرند: «اگر می‌خواهید پدرم مثل همیشه آرام و شاد باشد، از اینجا شادی و امید را به یادگار ببرید. او همیشه به امیدبخشی ایمان داشت حتی وقتی این کار سخت بود.» در پایان پیکر علی سلیمانی با نواختن سنج به سمت خانه ابدی بدرقه شد و طبق گزارش ایسنا در کنار مجید فروغی (هنرمند نمایش‌های آیینی سنتی) به خاک سپرده شد.

مدیران

مدیران فرهنگی در پیام‌هایی جداگانه، درگذشت علی سلیمانی بر اثر بیماری کرونا را تسلیت گفتند.

سید عباس صالحی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: خبر درگذشت بازیگر ارزشمند، اخلاق‌مدار و پرتلاش، آقای علی سلیمانی موجب تأسف و تألم شد. نگاه حرفه‌ای، خلاقانه و اثرگذار آن هنرمند عزیز در بازیگری باعث ایجاد پیوند عاطفی ایشان با مردم هنر دوست ایران اسلامی شد.

محمد مهدی اسماعیلی/ وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: شبکه‌های اجتماعی امروز بیش از پیش عشق و علاقه این هنرمند را به حضرت سیدالشهدا(ع) و مناسک محرم به ما یادآوری کرد. خاطره شیرینی که از او در مورد حماسه‌ پیاده‌روی اربعین منتشر شده و ویدیویی که او خود را «حسینی چی» می‌خواند همه و همه ارادت عمیق علی سلیمانی به امام حسین(ع) را گواهی می‌دهد این چنین او که خود داغدار محرم بود علاقه‌مندانش را داغدار خود کرد.

قادر آشنا/ مدیر کل هنرهای نمایشی: مسافر نام‌آشنای این دنیا و هنرمند متعهد و باصفای عرصه‌های تئاتر، سینما و تلویزیون ایران، علی سلیمانی، راه مسئولیت‌زای خود را از «صبح طلوع می‌کند» و «سفر به چزابه»، شروع کرد و با آثار فراوانی بر صحنه نمایش و صفحه تلویزیون و پرده نقره‌ای، نهایتاً «در خنکای ختم خاطره» به «تنگه ابوقریب»، رسید و در کشاکش مرگ و زندگی این روزهای اشک و بهت و سکوت، و در ایام محرم‌الحرام حسینی(ع)، سرانجام این ارادتمند مکتب اهل بیت، تسلیم دعوت حضرت حق شد. از این پس، تداوم حضور تثبیت شده او را می‌توان در لحظه لحظه صدا و حرکت و تصویرش در آثاری متنوع و یاد و حافظه همراهان و دوستان و شاگردانش، به روشنی شاهد گرفت.

علی عسکری/ رئیس سازمان صداوسیما: چهره‌ای محبوب و خونگرم که همواره شور زندگی را در آثارش به یاد داریم و بارها با هنرنمایی‌اش، برای نسل‌های مختلف از مخاطبان خاطره‌سازی کرد.

توفیق حیدراف/ مدیر تئاتر دولتی درام لنکران جمهوری آذربایجان: درگذشت نابهنگام مدرس و بازیگر نام آشنای ایران، علی سلیمانی را حضور خانواده تئاتر ایران، اداره کل هنرهای نمایشی و تمام اعضای گروه نقاب و خانواده مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند (برای مرحوم) رحمت الهی طلب می‌کنم.