ارزیابی تخصصی وزیران پیشنهادی در ۲۷۰ جلسه کمیسیون‌های مجلس

سرویس سیاسی جوان آنلاین: پس از پیروزی حجت‌الاسلام رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طی هفته اخیر وزرای پیشنهادی وی به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند. معرفی وزرای دولت سیزدهم به مجلس موجی از واکنش‌های متفاوت را در پی داشته است. موافقان وزرای پیشنهادی وجود مؤلفه‌هایی نظیر جوانگرایی را مهم ارزیابی می‌کنند و منتقدان عدم تجربه لازم و تخصص کافی برخی از وزرای پیشنهادی را مورد نقد قرار داده‌اند. اگرچه به نظر می‌رسد اظهار‌نظر در این باره کمی زودو شتاب‌زده به نظر می‌رسد. طی یکی دو روز اخیر که رئیس دولت لیست وزرای خود را به مجلس ارائه داده است، برخی کمیسیون‌های تخصصی مجلس کارنامه برخی از این وزرا را مورد مداقه قرار داده و جلساتی را با وزرای مربوطه برگزار کرده‌اند. طبق ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از قرائت اعلام وصول اسامی وزرای پیشنهادی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید طی یک هفته صلاحیت وزرا را بررسی کنند و طی همین مدت وزرای پیشنهادی در ۱۴ کمیسیون تخصصی و دو کمیسیون ویژه حضور یابند و برنامه‌های خود را ارائه دهند و به بحث و تبادل نظر با نمایندگان بپردازند. شاید تصور اولیه آن باشد که با توجه به همسویی مجلس با دولت سیزدهم تقریباً همه وزرای پیشنهادی برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی کار چندان دشواری نداشته باشند، اما اظهارات برخی منتخبان مردم این تلقی را ایجاد کرده است که چند تن از وزرای پیشنهادی برای عبور از فیلتر قوه مقننه کار دشواری را در پیش خواهند داشت و به راحتی نخواهند توانست بر کرسی وزارت تکیه بزنند.
وزرای پیشنهادی در ۲۷۰ جلسه کمیسیون
سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در همین باره و در حاشیه نشست علنی روز گذشته گفت: ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت تا روز سه‌شنبه هفته جاری به صورت روزانه در کمیسیون‌های تخصصی و ویژه مجلس حضور پیدا می‌کنند و تا آخر هفته ۲۷۰ جلسه با حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها برگزار خواهد شد. نمایندگان در این جلسات، برنامه‌ها، سوابق و تجارب، مدارک تحصیلی و مدارک مرتبط با فعالیت‌های گذشته این وزرا را بررسی می‌کنند و وزرای پیشنهادی نیز تمامی اطلاعات مربوط به خود را در سامانه‌ای که مجلس برای بررسی ایشان در نظر گرفته است، بارگذاری می‌کنند تا برای نمایندگان قابل دسترس باشد. وی اظهار کرد: از ابتدای هفته آینده به مدت چهار روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس انجام و نظر نهایی مجلس نسبت به هر یک از وزرا در همان زمان اعلام خواهد شد. براساس ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس بعد از بررسی رزومه و مشخصات وزرای پیشنهادی، کمیسیون‌های تخصصی دیدگاه و ارزیابی خود را نسبت به هر کدام از وزرای پیشنهادی در جلسات بررسی صلاحیت آن‌ها به مدت پنج دقیقه برای نمایندگان و مردم تشریح خواهند کرد.
به گزارش فارس، سخنگوی مجلس تصریح کرد: مجلس علاوه بر بررسی کارنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی، باید برنامه کلان دولت را نیز بررسی کند که رئیس‌جمهور طی نامه معرفی وزرا، برنامه‌های کلان خود را نیز به مجلس ارائه کرد و امروز (دیروز) توسط رئیس مجلس اعلام وصول و در سامانه بارگذاری شد. بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی طی هفته آینده در صحن علنی مجلس به صورت دو شیفت و در صورت لزوم به صورت سه شیفت بررسی خواهد شد تا طی چهار روز بررسی این صلاحیت‌ها به اتمام برسد. موسوی در خصوص حضور رئیس‌جمهور در جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس نیز بیان کرد: حضور رئیس‌جمهور در این جلسات بنا به ضرورت و تشخیص خودشان انجام خواهد شد و می‌توانند برای هر کدام از وزرا که می‌خواهند در جلسات حضور یافته و ضمن دفاع از کلیات برنامه‌های دولت، از وزیر مربوط حمایت کنند و در صورت عدم حضور رئیس‌جمهور، معاون اول وی می‌تواند در نشست رأی اعتماد شرکت کند.


مجلس، چشم‌بسته رأی نمی‌دهد
اما طی روز‌های اخیر برخی نمایندگان مجلس از کنار گذاشتن تعارف و مسامحه توسط خود نسبت به وزرای پیشنهادی سخن به میان آورده و تأکید کرده‌اند بر اساس اصل شایسته‌سالاری به وزرای پیشنهادی رأی خواهند داد. در همین باره علیرضا ورناصری، نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس در خصوص شاخص‌های کابینه سیزدهم گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که فرصت چندانی برای ریسک کردن نداریم. باید دولت سیزدهم وزرای کارکشته، باتجربه، قوی و با انگیزه معرفی کند. به نظر می‌رسد دولت برای معرفی وزرای قوی به فرصت بیشتری نیاز دارد. به گزارش مهر، وی با تأکید بر اینکه مجلس یازدهم با احدی تعارف ندارد، گفت: وضعیت کشور در شرایط حساسی قرار دارد، ما وکیل مردم هستیم و با حساسیت برنامه وزرا را بررسی می‌کنیم. وزرای پیشنهادی که در این مسیر نمره قبولی بگیرند می‌توانند رأی اعتماد مجلس را کسب کنند. وی با بیان اینکه مجالس گذشته چشم بسته به کابینه پیشنهادی رأی دادند، گفت: مجلس انقلابی یازدهم با کسی تعارف ندارد و دقیقاً سوابق، کارنامه و برنامه وزرای پیشنهادی را بررسی خواهد کرد. وزیر پیشنهادی نفت باید فردی باشد که بتواند موانع و مشکلات تجارت نفت را حل کند. خام‌فروشی تجارتی پرضرر است که نباید ادامه پیدا کند. وزیر پیشنهادی نفت باید برنامه قوی برای حل چالش‌های حوزه نفت و گاز ارائه کند.
مجلس بر اساس برنامه رأی خواهد داد
سیدکاظم موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به کابینه پیشنهاد‌ی آیت‌الله رئیسی به مجلس اظهار داشت: بسیاری از افرادی که با عنوان وزرای پیشنهاد‌ی کابینه سیزدهم به مجلس ارائه شده، افرادی قوی و خوب هستند، اما روی برخی افراد بحث است. وی با بیان اینکه مجلس بر اساس برنامه وزرای پیشنهاد‌ی به آنان رأی اعتماد خواهد داد، تصریح کرد: وزرای دولت سیزدهم باید دارای تخصص، روحیه ولایتمداری، خستگی‌ناپذیری و به دور از روحیه اشرافی‌گری باشند و کاری کنند که رضایتمندی مردم را به دست بیاورند. وزرایی که از مجلس رأی اعتماد می‌گیرند، باید از همان لحظه آستین‌ها را بالا بزنند و برای رفع مشکلات مردم تلاش شبانه روزی کنند، چراکه مشکلات زیاد است و جوانان هم به دلیل نداشتن کار افسرده و ناامید هستند. موسوی با تأکید بر اینکه مجلس هر کجا که دولت با مشکل مواجه شد به کمک دولت خواهد شتافت، افزود: به دولت آقای رئیسی کمک خواهیم کرد و از او می‌خواهیم وزرایش برنامه‌های خوبی به صورت کاربردی و عملیاتی به مجلس ارائه دهند.
تأثیر آرای نمایندگان در موفقیت یا عدم‌موفقیت دولت جدید
مجلس شورای اسلامی طبق مفاد قانون اساسی یکی از مهم‌ترین وظایف خود طی چهار سال را در روز‌های آتی با رأی اعتماد یا عدم رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم انجام خواهد داد؛ تصمیمی که می‌تواند نقش محوری در موفقیت دولت جدید و حتی ایجاد چالش و بحران در سطح وزارتخانه‌ها ایفا کند، کمااینکه در دوره‌های گذشته برخی از مجالس با اغماض نسبت به ناتوانی برخی از وزرای پیشنهادی دولت‌های قبل، منافع کشور در وزارتخانه مربوطه را به باد و طوفان داده یا در مقابل با رأی ناشی از احساس مسئولیت‌پذیری و آگاهی عملکرد یک وزارتخانه را طی چهار سال به طرز قابل توجهی ارتقا داده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید که منتخبان مردم در میدان بهارستان بر اساس چه معیار‌ها و مؤلفه‌هایی به وزرای پیشنهادی رأی خواهند داد و چه نقشی را در چهار سال مدیریت کشور ایفا خواهند کرد.