پاوه، آبادان، کرونا حصر باید شکسته شود

ورود مقام معظم رهبری به مسئله کرونا در روز چهار شنبه ۲۰ مرداد، برای بسیاری از مردم و حتی مسئولان غیرمنتظره و ناگهانی و متضمن ضرورت راهبرد جدید در مقابله با کرونا است.
سه عامل مهم مشتمل بر «فرارسیدن ماه محرم و مطالبه ملی برای تعظیم شعائر عاشورا و بزرگداشت هر چه بهتر و باشکوه‌تر مجالس عزاداری و ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ماه محرم و صفر»، «تشکیل اولین دولت جوان انقلابی در گام دوم انقلاب» و «تورم افسار گسیخته و شوک ناشی از بی ثباتی شدید بازار و قیمت‌ها در یک سال پایانی دولت روحانی»، زمینه را جهت بهره برداری حداکثری ضد انقلاب، خناسان، دشمنان نظام و امپراتوری رسانه‌ای غرب برای «ناتوان معرفی کردن دولت جدید در مبارزه با کرونا»، «تکثیر شایعات بی اساس و برهم زدن امنیت روحی و روانی مردم»، «پاشیدن بذر یأس و بی اعتمادی مردم»، «از هم پاشیدن شیرازه امور اجرایی کشور» و «زمینه‌سازی برای فروشی درونی نظام» فراهم می‌سازد، از این رو ورود رهبری به موضوع مورد اشاره در این مقطع زمانی، اقدامی راهبردی، هوشمندانه و به موقع است که خطرات کم‌کاری و عدم تغییر راهبرد و شیوه‌ها و روش‌های مقابله به کرونا را به مسئولان کشور گوشزد و بافته‌ها و رشته‌های خناسان و دشمنان را خنثی می‌کند.
تأکید رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی بر اتخاذ راهبرد جدید دفاعی کشور مبتنی بر «ضرورت تغییر آرایش دفاعی کشور در مبارزه با ویروس کرونا» مهم‌ترین مطالبه رهبری از مسئولان را در بر می‌گیرد.
ضمن ارج نهادن و سپاسگزاری از خدمات و اقدامات دولت پیشین در زمینه مقابله با کرونا، باید اذعان کنیم که اقدامات یک سال و نیم گذشته دولت روحانی، نه تنها چاره ساز و کافی نبوده است بلکه در مواردی نظیر «فقدان بانک اطلاعاتی دقیق و قابل اتکا و عدم اشراف اطلاعاتی»، «نیمه کاره رهاکردن برخی از فعالیت‌ها، ازجمله طرح شناسایی و پایش مبتلایان به ویروس»، «عدم ارائه خدمات مناسب بهداشتی و درمانی به مردم به‌ویژه به افراد و خانواده‌های آلوده به ویروس»، «ضعف شدید در توزیع دارو و شکل‌گیری باند‌های قاچاق دارو» و... منجر به بی تفاوتی، سردرگمی و حتی بی اعتمادی و ناامیدی مردم شده و مسیر مقابله با ویروس را سخت‌تر هم کرده است. در چنین شرایطی سخنان رهبری، جامعه و مسئولان را متوجه واقعیات و اهمیت موضوع کرده و همگی را عمیقاً با سؤال کلیدی «چه باید کرد؟» و راه‌های برون رفت فوری از این مشکل مواجه ساخته است.


ناگفته پیداست که قرارگاه فرماندهی مبارزه با کرونا در دوره سابق در حوزه‌های شناسایی، مدیریتی، خدماتی، اطلاع رسانی، پیگیری و... دارای ضعف‌های فراوان و غیرقابل کتمان بوده و کارآمدی لازم را نداشته است. اینک با تشکیل دولت جدید با رویکرد انقلابی و حرکت جهادی، اتخاذ راهبرد جدید مبارزه با ویروس مرگبار و خطرناک کرونا، اولین آزمون جهادی دولت سیزدهم محسوب می‌شود که در صورت موفقیت از یک سو الگوی مناسبی برای تعمیم مدیریت جهادی و اتقلابی به سایر حوزه‌ها و مشکلات کشور خواهد بود و از سوی دیگر امیدواری و نشاط همدلانه مردم را در پی داشته و دومینوی حل مشکلات کشور را به حرکت درخواهد آورد.
تردیدی ندارم که مردم (چه آن‌هایی که رأی داده‌اند و چه کسانی که به دلایلی نظیر ناامیدی، بی اعتمادی و... رأی نداده‌اند) به آیت‌الله رئیسی با توجه به سوابق و رفتار انقلابی وی در مبارزه با فساد، راه اندازی کارخانجات و حل مشکلات کارگران و عدالت‌خواهی به چشم دولت انقلابی نگاه کرده و از دولت در ریشه کنی کرونا انتظاری به مراتب فراتر از دولت ماضی داشته و دارند و بسیاری از مردم به توانمندی انقلابی آیت‌الله رئیسی باور دارند و قویاً معتقدند این دولت موفق به مهار این ویروس خواهد شد.
آنچه که بر تقویت گمانه زنی درباره توانمندی دولت رئیسی می‌افزاید اولاً سوابق تحرک انقلابی ایشان و پرهیز از مسائل حاشیه‌ای است و ثانیاً عزم جهادی و ضرب العجل یک هفته‌ای ایشان به تمامی استانداران و مسئولان در سراسر کشور جهت جمع آوری طرح‌ها و راه‌های جدید مقابله با کرونا است که مورد تأیید خاص رهبری نیز قرار گرفت.
استخدام کلمات و واژه آرایی رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر، حاکی از آن است که فرمایش معظم‌له بیش از آن‌که یک دستور عادی به دولت باشد به یک فرمان جامع مملکتی شباهت دارد که همه نیرو‌های کشوری و لشکری را پوشش می‌دهد و بیانگر دغدغه جدی حضرت ایشان درباره ویروس منحوس کرونا و آثار زیانبار کوتاه مدت و بلند مدت آن بر اقتصاد کشور و زندگی و معیشت مردم است. مخاطب امام خامنه‌ای در این فرمان، تنها دولت نبوده و همه مسئولان کشوری و لشکری، دستگاه‌ها و ارگان‌های خصوصی و دولتی، نخبگان، اصحاب رسانه، اقشار و صنوف و آحاد مردم را شامل می‌گردد.
البته پیش از این نیز در زمان حضرت امام خمینی (ره) حداقل چهار بار شاهد بن‌بست شکنی و صدور فرمان‌های قاطع نظامی مشابه بوده ایم. امام راحل در مرداد ماه ۵۸ در فرمانی قاطع به نیرو‌های مسلح نظامی و انتظامی تنها ۲۴ ساعت مهلت دادند تا همه ظرفیت خود را به کار گرفته و ضمن رفع موانع حضور نیرو‌های مردمی، پاوه را از محاصره ضدانقلاب آزاد کنند.
همچنین آن عزیز سفرکرده، در آبان ماه ۱۳۵۹ فرمان شکستن حصر آبادان را صادر کردند، فرمانی که نقطه عطف تاریخ پیروزی‌های رزمندگان اسلام محسوب می‌گردد. فرامین امام راحل در عملیات فتح المبین، والفجر ۸ و مرصاد نیز نمونه‌های دیگری از فرامین نظامی امام خمینی است.
به این ترتیب مفهومی که فرمان رهبری در مقطع زمانی حاضر به ذهن متبادر می‌کند این است که همان‌گونه که حصر پاوه و آبادان با فرمان نظامی حضرت امام شکسته شد، اینک با فرمان امام خامنه‌ای، امید است کشور در زمانی نه چندان دور از حصر دشمنی به نام ویروس کرونا آزاد شود.
بدیهی است تحقق این فرمان مستلزم حرکت جهادی و انقلابی قوای کشوری و اعمال تغییرات اساسی و بنیادین در تمامی شئون سخت افزاری و نرم افزاری، ساختار‌ها و فرهنگ‌سازی و همراهی کامل مردم خواهد بود.