۲هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌ها برای سریال‌سازی در سال جاری

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: دبیر انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط ضمن اشاره به همکاری ۴هزار نفر از اعضای خانه سینما در دو سال گذشته با پلتفرم‌های مختلف از سرمایه‌گذاری ۲هزار میلیارد تومانی برای سریال‌سازی در این پلتفرم‌ها طی سال جاری خبر داد که حداقل۱۰ برابر سرمایه‌گذاری در حوزه سینماست. به گزارش «جوان» محمدمهدی عسگرپور، دبیر انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط (وی‌او‌دی‌ها و آی‌پی‌تی‌وی‌ها) در نشست خبری که روز گذشته با حضور اهالی رسانه و مطبوعات در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، گفت: «وی‌او‌دی»‌ها فعالیت جدی خود را به شکل رسمی آغاز کرده است. ما با تکنولوژی جدیدی مواجهیم، درست است ۱۰سال از ظهور شبکه نمایش خانگی می‌گذرد، اما در اصل این انجمن نوظهور است. برخی معتقدند این همان ادامه شبکه نمایش خانگی است و برخی هم می‌گویند پدیده مستقلی است.
سرمایه ۲هزار میلیارد تومانی پلتفرم‌ها
عسگرپور در بخشی دیگر از این نشست، به پخش ۴۲۰ اپیزود در سال ۱۴۰۰ از طریق پلتفرم‌ها اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم حضور ۲هزار میلیارد تومان برای سریال‌سازی در سال ۱۴۰۰ سرمایه‌گذاری شده و این اصلاً عدد کمی نیست. آنچه در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌شود حداقل می‌تواند ۱۰برابر سرمایه‌گذاری در حوزه سینما باشد و با مراقبت‌های مختصر این رقم در سال‌های آتی می‌تواند چند برابر شود، چون مخاطبان بیشتر خواهد شد.
دبیر انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط ادامه داد: ابعاد مختلف این حوزه هنوز برای خود پلتفرم‌ها مشخص نشده است. در کشور ما نشان داده شده رابطه خوبی بین بخش‌های نظارتی با پدیده‌های جدید وجود ندارد. الان مقطعی هستیم که ممکن است اختلاف نظر‌هایی در این باره شکل بگیرد.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگار‌ها درباره رابطه صنف وی‌اودی‌ها با ساترا و طرح صیانت از فضای مجازی گفت: در خیلی از نقاط دنیا ساختار‌هایی برای نظارت در نظر گرفته شده است و ما به دنبال ساختار‌های جهانی نرفته‌ایم. توجه به آن ساختار‌ها بد نیست، البته ویژگی‌هایی در مراودات ما وجود دارد و آن بخش را به ما نشان می‌دهند و مابقی‌اش را نشان‌مان نمی‌دهند و تازه متوجه می‌شویم وزارت فرهنگ ندارند. ما با پدیده‌ای مواجهیم که هنوز ابعادش روشن نشده است و طبیعی است، اما فکر می‌کنم پاسخ ساده‌ای نسبت به مسئله پیچیده داده شده است.
عسگرپور درباره پیش‌بینی تغییر مدیران صداوسیما نیز گفت: نمی‌شود پیش‌بینی کرد و می‌شود حدس و گمان‌هایی زد و در شرایطی هستیم که نمی‌شود خیلی پیش‌بینی کرد، حتی برخی که می‌گویند آمدیم تا ممیزی‌ها را کمتر کنیم، بیشتر می‌ترسم، اما در حوزه دولت افرادی را که کمتر حرف می‌زنند، بهتر می‌شود قبول داشت. وزارت ارشاد به قوانین تصویب شده‌اش استناد می‌کند و صداوسیما هم همین طور. بحث تنظیم‌گری مسائلی دارد که باید از ابعاد مختلف به آن توجه شود. فرقی ندارد مسائل در صداوسیما باشد یا ارشاد و متخصصان باید درباره مسائل نظر دهند.
مجوز سریال‌ها با «ساترا»
دبیر انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» درباره سرنوشت اعطای مجوز به سریال‌ها گفت: وقتی دو نهاد ساترا و ارشاد درباره یک موضوع هر دو مدعی هستند که من مادر آن هستم، همین می‌شود. آنچه درباره فیلم‌های سینمایی است این است که همان مسیری را که همیشه می‌رفتند باید بروند. در مورد فیلم‌های سینمایی قاعده اکران مهم است، اما درباره سریال‌ها ساترا دارد اقدام می‌کند. وزارت ارشاد برای صدور مجوز سریال اقدامی نمی‌کند و ارشاد هم به این شیوه اعتراض داشت و هم عمل نمی‌کرد. در اصل حق اعتراض را برای خودش نگه داشت.
در ادامه این نشست عسگرپور در پاسخ به این سؤال که درباره فعالیت ساترا فکر می‌کنید سال آینده و با حضور دولت جدید ساترا فعالیت داشته باشد؟ گفت: من ساترا را به عنوان سازمان تنظیم و مقررات می‌دانم و به صداوسیما و ارشاد وابسته نمی‌دانم. حتماً باید جایی تنظیم مقررات کند. نکته اینجا بود که نهاد تنظیم‌گر باید کجا باشد؟ اصلش باید باشد و ما روی نبودش فکری نمی‌کنیم.
وی درباره افزایش تعداد پلتفرم‌ها نیز بیان داشت: درباره اعضای صنف الان ۳۱ عضو و مؤسسه و شرکت هستند که مجوز دارند و تعداد دیگری هم مجوز گرفته‌اند، فارغ از اینکه کدام واقعی است، این صنف موظف به پذیرش درخواست عضویت است.
همکاری ۴هزار سینماگر با پلتفرم‌ها
عسگرپور درباره اینکه آیا این انجمن صنفی زیرمجموعه خانه سینما قرار خواهد گرفت یا نه؟ افزود: حوزه فرهنگ و هنر خیلی مهم است و وزارتخانه‌های زیادی برایش ساخته می‌شود. اگر ساختار درست شود نهاد صنفی هم درست می‌شود. هفته‌ای هشت اپیزود و در سال ۴۰۰ اپیزود در این پلتفرم‌ها پخش می‌شود و گردش مالی ۲هزار میلیارد برای سال ۱۴۰۰ خواهد بود. حالا شما می‌خواهید چطور مقررات را برایش در نظر بگیرید؟ وقتی اختیار به ما داده شود، متوجه می‌شویم مسئولیت با ماست. جلسه‌هایی با خانه سینما داشتیم و باید بررسی کنیم منافع‌مان ایجاب می‌کند که باهم همکاری کنیم؟ در دو سال گذشته ۴هزار نفر درگیر ساخت برای پلتفرم‌ها هستند که اغلب‌شان عضو خانه سینما هستند.
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار «جوان» پیرامون بحث رعایت کپی رایت افزود: امیدواریم بتوانیم زمینه‌سازی درستی برای قانون کپی‌رایت داشته باشیم و وی‌اودی‌ها بتوانند عضو انجمنی در بلژیک شوند.
در ابتدای این مراسم محمدعلی یوسفی‌زاده، رئیس صنف شرکت‌های ویدئوی برخط (آنلاین) بیان کرد: تحول زیادی در این صنعت به طور مداوم رقم می‌خورد و ما تصمیم گرفتیم با توجه به شرایط فرهنگی و اقلیمی خاص کشور ایران در استفاده از این تکنولوژی‌ها و بیشتر تعاملی شدن سرویس‌ها پایه‌ای را برای توسعه آن داشته باشیم. نگاه ما این است که برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم و بر همین مبنا در این انجمن صنفی اتفاق‌های مختلفی را بررسی کردیم، از جمله اینکه ما باید کنار هم باشیم و اعضای این صنف باید ایجاد سرویس را بررسی کنند تا پتانسیل بیشتری را کنار هم بیاوریم و برای رفع مشکلات با همت جمعی کار را پیش ببریم. کمیسیون‌های زیرمجموعه مختلفی در انجمن در نظر گرفته شده و همچنین بررسی‌هایی درباره مدیریت نرخ‌گذاری و تعرفه‌گذاری با یک مدیر داینامیک و قابل تغییر در مدل‌های مختلف تدارک دیده شده که در حال استفاده است.