کابل در محاصره طالبان غنی در آستانه استعفا

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: با شکست مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، مسیر پیشروی‌های طالبان هموارتر شده و این گروه دیروز تعداد مراکز ولایات تصرف شده را به ۱۹ رساند تا عرصه برای کابل بیش از پیش تنگ‌تر شود؛ اقدامی که سبب شده کناره‌گیری اشرف غنی از ریاست جمهوری افغانستان نیز قوت بگیرد. در شرایطی که مقامات کابل می‌گویند اجازه نمی‌دهند طالبان پایتخت افغانستان را تصرف کند، این گروه هر روز مناطق جدیدی را تحت کنترل خود در می‌آورد و با تصرف دو شهر دیگر در شمال و شرق افغانستان، بیش از هر زمان دیگری به کابل نزدیک‌تر شده است. به دنبال پیشروی‌های گسترده طالبان، شبکه سی‌ان‌ان روز شنبه به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد که ارزیابی اطلاعاتی جدید نشان می‌دهد که کابل، پایتخت افغانستان طی یک هفته و به احتمال زیاد ۷۲ ساعت آینده به محاصره طالبان درآید. این منبع تأکید کرد: «البته این به معنای ورود طالبان به کابل نیست.» جان کربی، سخنگوی پنتاگون هم گفت که این نگرانی وجود دارد که طالبان بتواند در چند روز آینده کابل را به صورت کامل به تصرف خود در آورد. همچنین شبکه سی‌بی‌اس امریکا گزارش کرد: «پس از دو دهه حضور نظامیان امریکایی و هزینه کردن دست کم ۸۳۰ میلیارد دلار برای تشکیل دولت در افغانستان، طالبان با غنیمت گرفتن خودرو‌های زرهی و دیگر تجهیزات امریکایی در حال پیشروی به سوی کابل است.» این درحالی است که چندی پیش مقامات امریکایی گفته بودند که طالبان تا شش ماه آینده کابل را تصرف خواهد کرد، اما روند پیشروی‌های این گروه به گونه‌ای بود که تصرف کابل به چند روز تقلیل یافته است.
طبق گزارش سی‌ان‌ان، همچنین سفارت امریکا در کابل دستورالعمل‌هایی به کارمندان خود داده که طی آن اسناد و مدارک حساس امحا شوند. رسانه‌های افغانستانی گزارش دادند که ستونی از دود از داخل سفارت کانادا در کابل دیده شده که نشان‌دهنده آن است که این سفارت نیز پیش از آنکه کارمندانش سفارتخانه را تخلیه کنند در حال از بین بردن اسناد و مدارک است. یک منبع دیپلماتیک نیز به سی‌ان‌ان گفت که اوضاع در افغانستان به یک چالش تبدیل شده و طرح‌ها درباره حضور امریکا در افغانستان هر دقیقه تغییر می‌کند. در همین راستا، دیروز صد‌ها نظامی امریکایی وارد فرودگاه کابل شدند تا کارمندان سفارت و اتباع امریکایی را از افغانستان خارج کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع امریکا روز شنبه اعلام کرد که یک تیم دیگر از ایالت کارولینا به کویت اعزام خواهد شد تا در صورت نیاز به عنوان نیرو‌های واکنش سریع در تأمین امنیت کابل کمک کند. وزارت دفاع امریکا گفته که ۳ هزار نظامی را تا آخر هفته به کابل اعزام خواهد کرد. با بغرنج شدن وضعیت امنیتی در افغانستان، برخی منابع به نشریه پولیتیکو خبر دادند که امریکا در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلی کامل سفارت خود در کابل است.
روند پیشروی‌های طالبان در روز‌های اخیر شدت گرفته و نیرو‌های این گروه توانسته‌اند تا روز شنبه ۱۹ مرکز ولایتی را تحت کنترل خود درآورند. به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، منابع محلی در ولایت دایکندی اعلام کردند که شهرستان‌های اشترلی و نومیش این ولایت، به دست طالبان سقوط کرده است، اما عضو شورای ولایتی دایکندی گفته که وضعیت در شهر نیلی، مرکز دایکندی خوب است و مردم روحیه بالایی دارند و نمی‌خواهند طالبان این شهر را در اختیار بگیرد. از سوی دیگر، یک منبع محلی در ولایت کنر، به شرط فاش‌نشدن هویتش، به روزنامه صبح کابل، گفت که ‏ جنگجویان طالب روز شنبه کنترل شهر اسدآباد، مرکز این ولایت را به دست گرفته‌اند. ‎‎ شهر ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان در همسایگی دایکندی، هم روز جمعه به دست طالبان سقوط کرد. نقشه پیشروی‌های طالبان حاکی از این است که بسیاری از مناطق تحت کنترل این گروه قرار دارد و تنها چند شهر در شرق و شمال افغانستان در اختیار نیرو‌های دولتی است. هرچند مقامات طالبان مدعی هستند که پیشروی‌های سریع این گروه نشانه استقبال افغان‌ها از طالبان است، اما تصاویر و فیلم‌هایی که از افغانستان منتشر شده نشان می‌دهد که مردم از ترس طالبان خانه و کاشانه خود را ر‌ها کرده و به شهر‌های دیگر فرار می‌کنند.
احتمال استعفای غنی


با پیشروی‌های طالبان به سمت کابل فشار‌ها برای استعفای اشرف غنی از ریاست جمهوری افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری فارس، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که اشرف غنی در یک نشست خبری از طالبان می‌خواهد به یک آتش‌بس چند هفته‌ای در قبال استعفایش تن بدهد. گفته می‌شود چند روز آینده یک هیئت با صلاحیت به دوحه خواهد رفت و هر تصمیمی که این هیئت در مذاکرات با طالبان برسد، رئیس‌جمهور افغانستان آن را می‌پذیرد. هرچند گفته می‌شد اشرف غنی دیروز در نشست خبری استعفای خود را اعلام کند، اما غنی این مسئله را بازگو نکرد، ولی گفت که مشورت‌های گسترده در داخل دولت با بزرگان و رهبران سیاسی، نمایندگان اقشار مختلف مردم افغانستان و همکاران بین‌المللی افغانستان درباره تحولات این کشور جریان دارد. غنی افزود: «به‌عنوان یک رسالت تاریخی تلاش می‌کنم نگذارم جنگ تحمیل شده بر مردم افغانستان بیشتر از این باعث کشتار مردم بی‌گناه، از دست رفتن دستاورد‌های ۲۰ ساله شما، تخریب تأسیسات عامه و بی‌ثباتی ادامه‌دار شود.». پیش‌تر برخی منابع اعلام کرده بودند که مقامات واشنگتن در تماس تلفنی با غنی او را به کناره‌گیری از قدرت ترغیب کرده‌اند. غنی اخیراً در سخنانی گفته بود که اگر طالبان پای میز مذاکره حاضر نشوند، در میدان جنگ زانو‌های آن‌ها را خواهد شکست، اما به نظر می‌رسد، در روز‌های گذشته روند تحولات به گونه‌ای رقم خورده که غنی به ناچار تصمیم دیگری را اتخاذ کند. اشرف غنی با ۹۰۰ هزار رأی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و مشروعیت قابل قبولی در بین افغان‌ها نداشت.
شکست مذاکرات در دوحه
همزمان با ادامه پیشروی‌های طالبان، مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، پایتخت قطر نیز برگزار شد که کمافی‌السابق با شکست مواجه شد و دو طرف نتوانستند به توافق برسند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در روز‌های سه‌شنبه، چهار شنبه و پنج شنبه هفته گذشته، سه نشست در دوحه در خصوص صلح افغانستان برگزار شد. یک منبع گفت که در این جلسات، طالبان روی مواضع خود اصرار کرد. به گفته وی، هیچ تغییری در موضع این گروه به وجود نیامده است. این منبع افزود: «دنیا خواست که حملات‌شان را به شهر‌های افغانستان متوقف کند، اما طالبان نپذیرفت. بحث اینکه مذاکرات سریع شود، هم از سوی طالبان پذیرفته نشد». پیش‌تر وزارت دولت در امور صلح افغانستان، هدف از برگزاری این نشست‌ها را ایجاد هماهنگی میان کشور‌های دخیل در روند صلح افغانستان، تسریع روند مذاکرات و توقف خشونت‌های جاری عنوان کرده بود. با این حال گروه طالبان می‌گوید که قرار نبود در این جلسات تصمیمی گرفته شود. در سال‌های اخیر چندین دور مذاکرات بین‌الافغانی در کشور‌های مختلف برگزار شده، اما به دلیل شروط غیرمعقول طالبان نتیجه ملموسی نداشته است.