حمایت‌های دولت امید را به بازار سرمایه بازگرداند بورس در مسیر فتح قله 2 میلیون؟

کیمیا نجفی
مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار گفت: به نظر می‌رسد با حمایت‌هایی که دولت جدید از بازار سرمایه دارد امید و رشد به این بخش از اقتصاد بازگشته است.
پس از ریزش شاخص بورس از نیمه مردادماه سال گذشته، رفته رفته امید هم کوله‌بار خود را جمع کرد و از این بازار رفت. پس از آن بازگشت امید، اعتماد و رشد دوباره به بازار غیرقابل تصور بود اما مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری کشور و سیگنال‌های مثبتی که برنامه‌های اعلام‌شده از سوی سیزدهم به سمت بازار روانه کرد، سبب شد سهام‌داران بار دیگر شاهد رشد شاخص و بازگشت اعتماد به این بازار باشند. شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (یکشنبه، ۳۱ مرداد ماه) ۱۵ هزار و ۵۵۵ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد رسید. در معاملات روز گذشته بیش از ۱۳میلیارد و ۴۰۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۱ هزار و ۵۸۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با هفت هزار و ۷۰۷ واحد افزایش به ۴۳۶ هزار و ۲۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با چهار هزار و ۸۶۵ واحد رشد به ۲۷۵ هزار و ۲۴۸ واحد رسید. پس از شرایط نامناسبی که از نیمه مردادماه سال گذشته بازار بورس و سهام‌داران تجربه کردند، رسیدن دوباره شاخص به رقم فعلی یک وضعیت دلچسب برای بازار و فعالان به حساب می‌آید. آنطور که به نظر می‌رسد دولت سیزدهم نیز به فکر اجرای سیاست‌هایی برای حمایت از بازار سرمایه و ادامه‌دار کردن شرایط مطلوب کنونی است. سیداحسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم، در صحن علنی مجلس گفت: «احیا اعتماد از دست رفته مردم برای سرمایه‌گذاری از اتفاقات و ملزومات امروز است، متنوع‌سازی ابزارهای مالی، تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام، تسهیل مجوزها برای بازارگردانی و ارائه مشوق برای مردم تازه وارد به بازار سرمایه از اقدامات وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم خواهد بود.» این در حالی است که رئیس‌جمهور نیز در صحبت‌ها بارها به وضعیت بازار سرمایه اشاره کرده است. اما سوال مهم این است که آیا به کارگیری سیاست‌هایی برای هدایت دوباره نقدینگی به سمت بازار سرمایه به نفع اقتصاد خواهد بود و یا مثل تجربه سال گذشته این جذب نقدینگی می‌تواند مشکلاتی را برای اقتصاد و سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه به وجود بیاورد؟ مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: سیاست‌ها برای بازگشت سرمایه به بازار جای نگرانی ندارد. واقعیت این است که بازار سرمایه سال گذشته با یک رشد شتاب‌زده همراه بود به گونه‌ای که طی سه ماه شاخص 300 درصد رشد کرد. این رشد در تاریخ بازار بی‌سابقه بود، بازار رشد کزایی را تجربه کرد و به همین دلیل حتی با ریزش شدیدی که اتفاق افتاد بازار سه برابر سال‌های گذشته بازدهی داشت.
وی افزود: البته برخی‌ها در اوج وارد بازار شدند و به شدت ضرر کردند بنابراین بازتاب‌ها بسیار منفی شد. در این شرایط ناامیدی بر بازار حاکم شد اما آقای رئیسی قبل و بعد از انتخابات اعلام کردند که اولویت دولت سیزدهم حمایت از بازار سرمایه خواهد بود. از سوی دیگر وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت جدید هم گفته‌اند که برنامه‌ها برای حمایت از بازار سرمایه است. این شرایط سبب شده است تا بار دیگر امید روانه بازار شود.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: روز گذشته نزدیک به 22 هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس معامله شد و این رقم نشان می‌دهد بازار بدون هیچ نگرانی به روزهای مثبت بازگشته است، برای همین شاخص از یک میلیون صد هزار در اوایل خرداد به یک میلیون پونصدهزار رسیده است.
رشد شاخص در شش ماهه دوم سال
صفاری در ادامه گفت‌وگو به بازگشت شاخص به کانال 2 میلیون اشاره کرد و در این خصوص گفت: رشد اخیر بازار نشان می‌دهد که بازار آینده‌نگر است. ما در علم اقتصاد دو دیدگاه گذشته‌نگر و آینده‌نگر داریم، بورس آینده‌نگر بوده و تلخی‌های گذشته را خیلی به خاطر نمی‌سپارد. به نظر می‌رسد با حمایت‌هایی که دولت جدید از بازار سرمایه دارد امید و رشد به این بخش از اقتصاد بازگشته است. من معتقدم امید از سوی برنامه‌های دولت به بازار روانه شده است و از این پس باید منتظر علکرد شرکت‌ها باشیم اما در کل به نظر می‌رسد ما 6 ماهه دوم سال در شرایط بهتری قرار می‌گیریم و شاخص مجدد رکوردهای سال‌ قبل را به دست می‌آورد.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: رشدهای اخیر بازار شتاب‌زده نبوده و شاخص وقفه‌ای که به وجود آمده بود را طی کرده است. به هرحال واقعیت این است که ما با تورم روبه‌رو هستیم در این شرایط یک توهم پولی به وجود می‌آید و اعداد و ارقام اسمی دیده می‌شود این در حالی است که ارزش هر چزی روبه افزایش است پس با توجه به تورم کنونی رسیدن شاخص به شاخص دو میلیون نمی‌تواند غیر واقعی و یا غیرممکن باشد.
سایر اخبار این روزنامه