مهر تایید مجلس به کابینه رئیسی

آفتاب یزد: آخرین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز گذشته جهت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد.
در جلسه روز گذشته بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی نفت، نیرو و ورزش و جوانان در دستور کار پارلمان است.
در ابتدا بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
‏nموافقت کمیسیون انرژی با اوجی


سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت منطبق با اسناد بالادستی است.
‏nکمیسیون صنایع صلاحیت اوجی را تایید کرد
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون اوجی را برای تصدی وزرات نفت مناسب تشخیص داد.
‏nعسگری: تجربه وزیر پیشنهادی نفت بیشتر در حوزه گاز است
مهدی عسگری نماینده مردم کرج به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: تجربه وزیر پیشنهادی نفت بیشتر در حوزه گاز می‌باشد.
‏nچنارانی: برنامه وزیر پیشنهادی نفت برای مناطق محروم پرنفت و گاز چیست؟
هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت اظهار کرد: حرکت جهان به سمتی است که تولید نفت محدود شده و در نتیجه ثروت زیرزمینی تجدیدناپذیر به ثروت روزمینی تجدیدپذیر تبدیل می‌شود. برنامه وزیر پیشنهادی نفت در این خصوص چیست؟
‏nنقدعلی: وزیر پیشنهادی نفت توانایی فروش نفت را ندارد
حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر به عنوان مخالف جواد اوجی؛ وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد: فروش نفت و گشایش راه برای آوردن ارز آن به کشور نیازمند جرات و جسارت ویژه‌ای است که هنوز توانایی وزیر پیشنهادی نفت در این حوزه به بنده اثبات نشده است.
‏nنادران: مردم انتظار دارند جریانات کشور بر مبنای پاکدستی حرکت کنند
الیاس نادران نماینده مردم تهران به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت، بیان کرد: مردم انتظار دارند جریانات کشور بر مبنای پاکدستی حرکت کنند.
‏nحبیب زاده بوکانی: اوجی با مسائل حوزه نفت و انرژی آشناست
انور حبیب زاده بوکانی نماینده مردم بوکان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نفت گفت: اوجی فردی توانمند بوده و از شجاعت، بصیرت و آگاهی فوق العاده‌ای برخوردار است، وی از بدنه صنعت نفت و آشنا با مسائل حوزه نفت و انرژی می‌باشد، بدیهی است که با تجاربی که در این حوزه دارد می‌تواند در این وزارتخانه به خوبی تاثیرگذار باشد.
‏nبابایی کارنامی: اوجی تجربه مدیریتی و روحیه جهادی دارد
علی بابایی کارنامی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نفت گفت: ساختار سازمانی برای وزارت نفت بسیار مهم است. یکی از موضوعات این وزارت خانه مسئله کارکنان آن است که نیروهای متخصصی هستند که در شرایط سختی روزگار می‌گذرانند. بی‌عدالتی در ساختار سازمانی باید رخت بربندد.
‏nاوجی: اقدامات مهمی برای فروش نفت پیاده می‌کنم
اوجی در جلسه علنی صبح‌ دیروز مجلس در تشریح برنامه‌های خود گفت: رویکرد فعالی برای دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها در پیش گرفته و با استفاده از روش‌های موجود و سایر روش‌ها اقدامات مهمی را برای فروش نفت پیاده کرده و در این راه از ظرفیت تمام دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌شود. پس از آن بررسی صلاحیت علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
‏nگزارش کمیسیون انرژی درباره وزیر پیشنهادی نیرو
مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی گزارش این کمیسیون درباره وزیر پیشنهادی نیرو را قرائت کرد.
‏nموافقت کمیسیون کشاورزی مجلس با وزیر پیشنهادی نیرو
حجت الاسلام احد آزادی خواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.
‏nموافقت کمیسیون عمران مجلس با وزیر پیشنهادی نیرو
کمال حسین‌پور، عضور کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.
در ادامه، مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی نیرو، به ایراد سخن پرداختند.
‏nحق وردی: انتظار داشتیم وزیر پیشنهادی نیرو برای رفع مشکل قطعی برق برنامه ارائه کند
حسین حق وردی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو بیان کرد: انتظار داشتیم وزیر پیشنهادی نیرو برای رفع مشکل قطعی برق برنامه ارائه کند.
‏nرحیمی مظفری: محرابیان وزیری پرکار و جهادی است
عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده سروستان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه مجلس جوان انقلابی زمینه ایجاد دولت جوان انقلابی شد، گفت: محرابیان مدیری جهادی و وزیری پرکار است و برنامه محرابیان کاملا عملیاتی است.
‏nمحمدنژاد: کارنامه وزیر پیشنهادی نیرو بیانگر مدیریت جامع وی است
پرویز محمدنژاد، نماینده مردم لنگرود در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: وزیر پیشنهادی نیرو مدیریت جامع آگاهانه و حرفه‌ای در حوزه آب و برق کشور دارد.
‏nبانکی پور: وزیر نیرو طوری رفتار کند که زمینه چانه زنی و فشار ایجاد نشود
امیرحسین بانکی پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: وزیر پیشنهادی نیرو طوری رفتار کنند که زمینه چانه زنی و فشار ایجاد نشود.
‏nخانی: تردیدی در اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو وجود ندارد
علی اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: وزیر پیشنهادی نیرو هم صلاحیت علمی لازم و هم سوابق اجرایی کافی برای تصدی بر امور این وزارتخانه را دارد.
‏nطغیانی: برنامه وزیر پیشنهادی نیرو بلندپروازانه است
مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه برنامه وزیر پیشنهادی نیرو بلندپروازانه است، گفت: با کدام منابع می‌خواهید ظرفیت برق را ۳۰ هزار مگاوات افزایش دهید؟ چگونه ۱۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید کنید؟
‏nاحمدی: کارنامه اجرایی و مدیریتی وزیر پیشنهادی نیرو درخشان است
حجت الاسلام موسی احمدی، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: وزیر پیشنهادی دارای کارنامه اجرایی و مدیریتی درخشانی است. پس از اظهارات مخالفان و موافقان، وزیر پیشنهادی نیرو به دفاع از برنامه هایش پرداخت.
‏nمحرابیان: طوری برنامه ریزی می‌کنیم که مشکل آب و برق نداشته باشیم
علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو گفت: در برنامه‌ام حصول اطمینان از تامین آب و برق پایدار و ارتقای حکمرانی آب با مبانی عدالت، شفافیت و قانون‌مداری مورد توجه خواهد بود. پس از آن بررسی صلاحیت سید حمید سجادی هزاوه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
‏nکمیسیون فرهنگی صلاحیت حمید سجادی را تایید نکرد
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت که اکثریت کمیسیون فرهنگی از صحبت‌های سجادی قانع نشد و به صلاحیت او رای منفی داد.
‏nیزدی خواه: روحیه سجادی متمایل به اشرافی گری است
سیدعلی یزدی خواه نماینده تهران به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: روحیه سجادی متمایل به اشرافی گری است و تناسبی با دولت
مردمی ندارد.
‏nفروردین: وزیر پیشنهادی ورزش از جنس انقلاب نیست
محمدمهدی فروردین نماینده مردم فیروزآباد به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: شخصی می‌تواند این کشتی به گل نشسته ورزش و جوانان را نجات دهد که از جنس انقلاب باشد، این ویژگی در آقای سجادی در این ۴۲ سال عمر انقلابی دیده نشده است.
‏nکوچکی نژاد: وزیر پیشنهادی ورزش یک قهرمان ملی است
جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بیان کرد: این اولین بار است که یک وزیر ورزش از جامعه ورزشی که دارای تحصیلات و تخصص در این حوزه است به مجلس معرفی شده است.
‏nخدابخشی: نوع نگاه سجادی در حوزه ورزش و جوانان محل تردید و ابهام است
محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: برنامه جامعی در بخش ورزش بانوان در برنامه ایشان دیده نشده است.
‏nراستینه: سجادی توانایی اداره ورزش را ندارد
احمد راستینه رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: عملکرد گذشته سجادی نشان می‌دهد که او توانایی اداره ورزش را ندارد.
‏nحسین زهی: وزیر پیشنهادی ورزش مورد حمایت جامعه ورزشی است
اسماعیل حسین زهی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بیان کرد: جامعه ورزشی از معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان استقبال می‌کند.
‏nفاضلی: از وزیر پیشنهادی ورزش به جز خوبی چیزی ندیده ام
ملک فاضلی نماینده مردم سراوان در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: از وزیر پیشنهادی ورزش به جز خوبی چیزی ندیده ام.
‏nسجادی: درد ورزشکاران را درک می‌کنم
حمید سجادی در جلسه علنی عصر امروز در دفاع از برنامه هایش گفت: وزارت ورزش می‌تواند و باید پرچمدار تحول به عنوان یکی از دروازه‌های دولت مردمی باشد. می‌کوشیم که به استعدادها نگاه کنیم که در چند سال گذشته ورزش و جوانان به حاشیه رفته است.
‏nمعرفی وزرا بر اساس شاخص‌هایی بود که به مردم قول داده بودم
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم در سخنان پایانی جلسه بررسی صلاحیت‌ وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار کرد: معرفی وزرا بر اساس شاخص‌هایی بود که نسبت به آنها در دوره انتخابات به مردم قول داده بودم که برمبنای آن وزرا را انتخاب کنند. از جمله شاخص‌های کارآمدی، تخصص، فسادستیزی و مردمی بودن.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه صلاحیت عملی و علمی وزرا در معرفی آنان تاثیر اساسی داشت، گفت: آنچه که در سامانه تشکیل شده برای انتخاب وزرا به دست آمد یک بانک اطلاعاتی است که در اختیار وزرای انتخابی قرار می‌گیرد تا کسانی که در آنجا مورد توجه مردم قرار گرفتند، فارغ از کسانی که به عنوان وزیر معرفی شدند، در سطوح دیگر مدیریتی به گرفته شوند. وی با بیان اینکه شرط مطلق ما نسبت به همه وزرا سلامت و پاکدستی آنان بوده است، تصریح کرد: این شرط فقط در رای اعتماد مورد تاکید نیست، بلکه همیشه مورد تاکید ماست. هر زمانی معلوم شود که کسی که با دولت همکاری می‌کند، نه در جایگاه وزیر بلکه در هر جایگاه دیگری، کوچکترین ناسلامتی بروز دهد، این تحمل نخواهد شد. رئیسی یادآور شد: همه بدانند که ما پاکدستی و سلامت دولتمردان را مورد توجه قرار می‌دهیم. من در مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد، شرط ضمنی من در انتخابات موضوع مبارزه با فساد بود. اگر گزارشی موثق به دستم برسد که کسی به فساد آلوده شده برای برخورد با او درنگ نخواهم کرد، اما صرف اتهام یا اینکه صرفاً در جایی مکتوب شود یا برای کسی این ذهنیت پیش آید، کافی نیست، ما باید بررسی کنیم و وقتی به یک سند متقن رسیدیم به آن رسیدگی می‌کنیم.
‏nباغ گلی جا ماند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از استماع آخرین دفاعیات رئیس جمهوری از وزرای پیشنهادی‌اش نظر خود را درباره صلاحیت هر یک از آن‌ها اعلام کردند.
در نهایت نوبت به رای‌گیری از مجلس رسید، ۱۹ صندوق به تعداد وزرا تعبیه شد و سه نماینده به عنوان ناظر بالای صندوق حضور داشتند. روال رای‌گیری اینگونه بود که یک برگه بین نمایندگان توزیع شد که در آن نام ۱۹ وزیر پیشنهادی به همراه سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع قید شده بود. این برگه‌ها در یک میز جمع‌آوری می‌شد، سپس قسمت مربوط به هر وزیر در صندوق آن وزیر توسط نمایندگان ناظر انداخته شده و آراء شمارش می‌شد. بر این اساس، ۱۸ وزیر همراه با ابراهیم رئیسی راهی پاستور شدند و حسین باغ گلی از این کاروان جاماند.