آشتی مرگبار با شوهر حشیشی

مرد جوان بعد از این‌ که همه اسناد را علیه خودش دید و چاره‌ای جز اقرار نداشت، اعتراف کرد که همسرش را به قتل رسانده است. او که به مصرف مخدر حشیش اعتیاد پیدا کرده ‌بود، چند روز بعد از آشتی با خانمش با پادرمیانی دیگران، دست به این اتفاق هولناک زده بود. خواهر مقتول در این باره به مأموران گفته: «خواهرم سه ‌سال قبل با شوهرش به نام رضا ازدواج کرد. آن‌ها صاحب یک ‌دختر دو ساله بودند و زندگی آرامی داشتند ولی این آرامش با اعتیاد شوهرش به مواد مخدر خراب شد و آن‌ها به مشکل خوردند حتی چند بار هم درگیر شده بودند اما دیگران، اصرار به آشتی‌دادن آن‌ها داشتند تا در نهایت... .»(منبع خبر: مشرق ‌نیوز). در این بین باید توجه داشت که آشتی‌دادن زن و شوهر، نیاز به رعایت یک سری اصول دارد تا تبدیل به یک پرونده جنایی نشود. در ادامه، بخشی از این پرونده جنایی و تحلیل یک روان شناس و پژوهشگر حوزه اعتیاد را درباره آن خواهید خواند.

   ای کاش آن‌ ها را آشتی نمی‌دادم
بعد از اقرارهای متهم، مادر مقتول به دادسرا رفت و در حالی‌ که اشک می‌ریخت در توضیح ماجرا به مأموران گفت: «دخترم با شوهرش اختلاف داشت. او چند بار قهر کرده  و به خانه‌مان آمده بود اما من هر بار تلاش می‌کردم با او صحبت کنم تا سر زندگی‌اش برود. یک هفته قبل از حادثه رویا بار دیگر به خانه‌مان آمد و تازه متوجه شدیم شوهرش معتاد به حشیش شده است. او می‌گفت دامادم به او شک دارد، مدام او را کتک می‌زند و فحاشی می‌کند. بعد از گلایه‌های دخترم، من و شوهرم با دامادمان صحبت کردیم و با وساطت چندین باره ما رویا به خانه‌شان برگشت. باور کنید فکر نمی‌کردیم شوهرش این قدر بی‌رحم باشد که دخترم را این چنین وحشیانه به قتل برساند. ای‌ کاش آن‌ها را آشتی نمی‌دادیم و دخترم همچنان در خانه‌مان می‌ماند...».


  حشیش به شدت اعتیادآور است
بر خلاف برخی تصورات رایج بین جوانان درخصوص اعتیادآور نبودن حشیش، باید بدانید که مصرف حشیش با تاثیرگذاری بر سیستم دوپامینرژیک مغز، بلافاصله پس از مصرف حالتی به نام فلاش یا راش(اوج لذت) در فرد ایجاد می‌کند و به همین دلیل به شدت اعتیادآور است. به طور کلی عوارض ناشی از مصرف حشیش به دو دسته عوارض کوتاه ‌مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند که با توجه به میزان، نوع و مدت زمان مصرف (چند سال مصرف کننده بوده)، شدت آسیب‌ها متغیر است. پرواضح است که هر چه میزان و زمان مصرف طولانی‌تر و به روش تدخینی باشد، عوارض ناشی از آن نیز بسیار زیانبار خواهد بود. از جمله عوارض کوتاه مدت مصرف حشیش، حس کند شدن زمان، اختلال در یادگیری و حافظه، مشکل در تفکر و حل مسئله، از دست دادن هماهنگی حرکتی، افزایش اشتها، افزایش ضربان قلب و فشارخون و خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی، افسردگی و اضطراب، بی انگیزگی و احتمال بروز تصادفات است. از عوارض دراز مدت هم می‌توان به اختلال رشد مغزی، بی نظمی در هورمون‌های مردانه و بروز مشکلاتی در قاعدگی زنان، خطر ابتلا به اسکیزوئید به ویژه نوع پارانویا (بدگمانی و سوءظن) اشاره کرد.
  شک‌ های این شوهر از عوارض مصرف حشیش بود
همچنین طبق تحقیقات مختلف مصرف حشیش ظرفیت افزایش آسیب‌های روانی، جسمانی و خانوادگی را دارد. شایع‌ترین پیامدها در افراد با مصرف بالای حشیش، احساس اضطراب، افسردگی، کاهش انگیزه و رفتارهای پارانویاگونه (بدگمانی و سوءظن) بوده است که از بین این علایم، پارانویا به ویژه در ارتباط با زوج ها بسیار می تواند خطرناک  باشد. همان‌ طور که در این خبر شاهد بودیم، فرد با شک و بدگمانی به ارتباط همسر خود با دیگران و بدون بررسی و مذاکره مسالمت‌آمیز با همسر، اقدام به رفتار پرخاشگرانه و تکانه‌ای کرده و منجر به رقم خوردن فاجعه‌ای بزرگ شده است. همان‌طور که در سطور قبل بیان کردیم، مصرف حشیش علاوه بر بدگمانی و رفتارهای پارانویاگونه، ظرفیت حل مسئله را در فرد مصرف کننده کاهش می دهد بنابراین فرد بدون به کار بردن راهبردهای حل‌ مسئله دست به اقدام تکانه‌ای می‌زند.
  سخنی با اطرافیان بیماران معتاد به حشیش
آن‌ چه که در این روایت تلخ از همه بیشتر خودنمایی می‌کند، موضع غیر اصولی و غیر علمی در قبال اعتیاد به حشیش و رفتارهای پرخاشگرایانه ناشی از آن به ویژه از سوی اعضای خانواده است. در این روایت می‌بینیم که رویا بارها با حالت قهر به منزل والدین خود مراجعه کرده است و هر بار اعضای خانواده بدون در نظر گرفتن موقعیت موجود، به منظور رفع تنش او را متقاعد به ادامه زندگی می‌کردند و حتی بعد از مطلع شدن از اعتیاد داماد خانواده به حشیش و بروز رفتارهای پرخاشگرایانه مکرر فیزیکی و کلامی، همچنان بدون در نظر گرفتن عواقب کار اصرار بر حضور رویا در کنار همسر خود   داشته‌اند. به نظر می‌رسد که حتی آگاهی مختصر از پدیده اعتیاد و پیامدهای آن می‌توانست از این اتفاق تلخ جلوگیری کند. حتی در صورت نداشتن اعتیاد، با توجه به شدت و استمرار رفتارهای پرخاشگرانه از سوی همسر رویا، پیش آگهی مناسبی برای ادامه این زندگی میسر نبود. پرواضح است که طلاق آسیب‌های خاص خود را دارد و از هر نظر که به آن نگاه شود، از نظر همگان نوعی ناکامی تلقی می‌شود اما ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که گاهی ماندن و ادامه دادن و در نظر نگرفتن مولفه‌های خطر، عواقب به مراتب خطرناک‌تری را می‌تواند به دنبال داشته باشد.  فارغ از مسئله مهم و تلخ اعتیاد، شدت و استمرار رفتارهای پرخاشگرانه به دلیل ماهیت آسیب‌زایی آن از جمله مولفه‌های مهم به منظور ادامه دادن یا خاتمه دادن یک رابطه است. حال آن که اعتیاد به مواد به ویژه مواد روانگردان و توهم‌زا در این پرونده جنایی وجود داشته است که در این مواقع حداقل انتظار این است که برای آشتی دادن تا حصول اطمینان از شرایط روان شناختی فرد بیمار ، صبر کرد.