کرونا در پایتخت کاهشی شد

هر چند آمار مرگ‌های روزانه همچنان بالای ۶۰۰ مورد فوتی است،، اما در برخی مناطق کشور انگار ویروس دلتا در حال سر به زیری است و موج پنجم از قله به سرازیری فرود می‌آید. آن طور که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت می‌گوید، در تهران با کاهش ۷ درصدی فوتی‌ها مواجه بوده‌ایم. در سیستان و بلوچستان هم که تا حدود یک ماه پیش کرونا در شرایطی بحرانی قرار داشت حالا آرامش حکمفرما شده و این استان در ۲۴ ساعت منتهی به ۶ شهریور ماه هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نکرد. مهار کرونای دلتا در سیستان و بلوچستان از یک سو به واسطه واکسیناسیون گسترده در این استان و از سوی دیگر عبور از قله موج پنجم رخ داده‌است. حالا نگرانی‌ها برای موج بعدی کرونا و ورود ویروس لامبدا جدی‌تر شده‌است و این می‌طلبد تا سرعت واکسیناسیون و ایجاد ایمنی کامل در افراد با تزریق دو دوز واکسن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. وزیر بهداشت دولت سیزدهم هم در نشست با مدیران سازمان غذا و دارو بر تسریع در روند صدور مجوز برای واکسن‌های داخلی کرونا تأکید کرد.
بر اساس گزارش‌های ۲۴ ساعته وزارت بهداشت تا ۸ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۳۳ هزار و ۷۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۹۱۸ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۷۴۴ نفر رسید. در همین زمان، ۶۶۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۰۷ هزار و ۱۵۱ نفر رسید. ۷ هزار و ۸۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. آمار کلی مرگ و میر‌ها از بهبود وضعیت شیوع بیماری حکایت ندارد، اما این آمار در مناطق مختلف متفاوت است و برخی استان‌ها با کاهش آمار فوتی و بستری مواجهند.
کاهش ۷ درصدی مرگ‌ها در تهران
علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران در حاشیه مراسم افتتاح مرکز واکسیناسیون صنایع هوایی وزارت دفاع (پنها) تأکید کرد: «در حال حاضر میزان واکسیناسیون باید در کشور از شتاب بیشتری برخوردار شود و برای رسیدن به یک ایمنی جمعی کافی، باید ۸۱ درصد از جمعیت هدف ایران واکسینه شوند.»


به گفته وی در حال حاضر با انجام واکسیناسیون در کشور، میزان مرگ و میر‌ها به میزان ۷ درصد، بستری‌های عادی ۳ درصد و میزان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه حدود ۲ درصد کاهش یافته‌است.
زالی با بیان اینکه به رکورد ۱۳۲ هزار تزریق در کشور رسیده‌ایم، گفت: «۴ میلیون و ۷۱۰ هزار نفر دوز اول واکسن را در تهران دریافت کرده‌اند که یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هر دو دوز واکسن را زده‌اند.»
سر به زیری دلتا در سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان، اما تنها استانی است که طی روز‌های اخیر روز بدون مرگ بیماران کرونایی را ثبت کرده‌است. در این استان در شبانه‌روز منتهی به ششم شهریور، فوتی‌های کرونایی در این استان به صفر رسید. بعد از اوج‌گیری کرونا در این استان در ماه‌های اخیر، حالا در قله موج پنجم، به دلیل واکسیناسیون گسترده حتی در افراد بالای ۳۵سال وضعیت این استان بهتر از بسیاری از نقاط دیگر ایران است.
لامبدا بیخ گوش ایران
هنوز از شر ویروس دلتا راحت نشده باید فکری به حال سوش لامبدا کنیم! آنطور که علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید این ویروس به کشور‌های اطراف ما یعنی ترکیه، قطر و هندوستان رسیده و خلاصه بیخ گوش ایران است. وی درباره لامبدا اینگونه توضیح می‌دهد: «واریانت لامبدا، واریانتی است که اولین‌بار در آگوست سال ۲۰۲۰ در پرو شناسایی شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ کشور این واریانت را شناسایی کردند و مطمئناً هم به نظر می‌رسد که بیش از این‌ها باشد.» به گفته ناجی گزارشات هم نشان داده می‌تواند در کودکان بیماری بیشتر و شدیدتری ایجاد کند. البته این تصویر نهایی نیست. زیرا ما باید در این زمینه در کشور‌هایی که لامبدا را گزارش کردند، تصویرسازی مناسب حاصل از اطلاعات بالینی آزمایشگاهی انجام دهیم تا ببینیم که بیماری شدیدتری می‌دهد یا خیر. وی درباره واکسن گریزی ویروس لامبدا هم می‌گوید: «مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، نشان داده که کاهش کفایت واکسن را در این واریانت می‌بینیم. به عنوان مثال درباره مدرنا و فایزر کار شده و دیده‌اند که دو تا سه برابر کاهش اثربخشی این واکسن‌ها را در برابر لامبدا داریم. به هر صورت می‌توان گفت که با واریانتی مواجهیم که هم احتمال انتقال بالاتری دارد و هم شکست واکسن و گریز از سیستم ایمنی در آن بیشتر است.» پیش از این ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت از لزوم واکسیناسیون بالای ۹۰ درصدی برای مقابله با ویروس دلتا سخن گفته بود. آنطور که کارشناسان تأکید دارند واکسیناسیون از بیمار شدن جلوگیری نمی‌کند، اما ریسک مرگ را کاهش می‌دهد. حالا هم افزایش پوشش واکسیناسیون در کنار کنترل مرز‌ها و شناسایی بیماران راهکار‌هایی است که می‌تواند از ورود لامبدا به کشور جلوگیری کند یا دست‌کم آن را به تأخیر بیندازد.
تأکید وزیر بر تسریع صدور مجوز واکسن‌های وطنی
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت تازه نفس دولت سیزدهم هم در نشست وزیر بهداشت با رئیس و مدیران سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه در دوران بحرانی هستیم و باید به مشکلات هم بحرانی رسیدگی شود، بر ضرورت تسریع در روند صدور مجوز برای واکسن‌های داخلی کرونا تأکید کرد. عین‌اللهی با اشاره به تعداد مرگ و میر در کشور، بر ضرورت توجه به تولید داخل تأکید کرد و گفت: «باید توجه ویژه‌ای به کیفیت دارو‌های تولید داخل شود و در همین راستا اقدامات رسانه‌ای و فرهنگی متعددی انجام شود.»