علی‌اکبر رنجبرکرمانی، پژوهشگر عرصه تاریخ درگذشت

پژوهشگر فاضل و پرکار عرصه تاریخ‌نگاری کشور در سن ۶۲ سالگی به دیار باقی شتافت.
به گزارش «جوان» علی‌اکبر رنجبرکرمانی، پژوهشگر فاضل و پرکار عرصه تاریخ نگاری کشور به دیار باقی شتافت. وی سال ۱۳۳۸ در خانواده‌ای به دنیا آمد که از ابتدای نهضت امام خمینی (ره) حضوری انقلابی داشتند و پدرش از جانبازان قیام ۱۵خرداد بود. در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گمنام خدمات برجسته‌ای ایفا کرد و در عرصه بهبود کیفیت آثار علمی در مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و دائره‌المعارف بزرگ اسلامی تأثیرگذار بود. وی با ذهنی خلاق و تحلیلگر در مورد تحولات تاریخ معاصر و نیز با تسلط بر زبان‌های انگلیسی و عربی که امکان تسلط وی بر اسناد و متون دیگر کشور‌ها را نیز فراهم کرده بود، حوزه دانش خود را از مرز‌های ایران گسترده‌تر کرد و آزاداندیشانه در چارچوب روایت‌های رایج باقی نماند.
از جمله آثار وی می‌توان به تألیف «عزت شیعه»، «روزشمار زندگی امام خمینی (ره)» و «مسی به رنگ شفق» و ترجمه «بررسی حق بازگشت فلسطینی‌ها» و «شهریور ۱۳۲۰» و ویرایش محتوایی و ادبی ده‌ها کتاب پرمخاطب همچون «شرح اسم»، «الف لام خمینی (ره)»، «بحران مشروطیت»، «قحطی بزرگ» و «رضانام تا رضاخان» اشاره کرد. وی که به تلاش وافر شهره بود، در واپسین روز‌های حیات در بستر بیماری در حال ویراستاری کتابی با عنوان «نشست تخصصی کودتای ۱۲۹۹» بود که خود یکی از محور‌های مباحث مطرح شده در نشست را نیز بر عهده داشت. روزنامه «جوان» درگذشت وی را به خانواده ایشان به ویژه پدر ارجمندش و نیز عموم اهالی دانش و قلم تسلیت می‌گوید و آرزومندیم روحش با سرور آزادگان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) محشور باشد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی، درگذشت علی‌اکبر رنجبرکرمانی از پژوهشگران تاریخ معاصر را تسلیت گفت که متن آن به شرح زیر است. درگذشت پژوهشگر فاضل و فرهیخته، جناب آقای علی‌اکبر رنجبرکرمانی جامعه فرهنگ و قلم را داغدار کرد. او که عمر پربرکت و پرثمر خود را صرف پژوهش، تألیف و ترجمه کرد، خدمات ارزنده‌ای به فرهنگ و تاریخ ایران و آرمان فلسطین و قدس شریف از خود بر جای گذاشت. بی‌شک اندیشه او که مؤمنانه برای غبارزدایی از تاریخ سده اخیر کوشید، با تلاش جوانان انقلابی پرورش‌یافته در این مکتب، تداوم خواهد یافت.
فقدان ایشان را به خانواده محترم و عموم بازماندگان، خصوصاً پدر مجاهد و مبارز ایشان و همچنین اهالی فرهنگ و قلم تسلیت می‌گویم و برای ایشان مغفرت و رحمت واسعه الهی و همجواری با مولایش حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مسئلت دارم.»