روز طلایی دوومیدانی

سرویس ورزشی جوان آنلاین: افتخارآفرینان جانباز و معلول کشورمان در کاروان سردار دل‌ها با کسب دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز در ششمین روز مسابقات پارالمپیک توکیو روند موفقیت‌های خود را ادامه دادند تا کاروان کشورمان در پایان روز ششم با کسب پنج طلا، پنج نقره و یک برنز در مکان دوازدهم جدول رده‌بندی قرار گیرد. دیروز روز دوومیدانی بود، جایی که بچه‌های این رشته موفق شدند، ۲ مدال خوشرنگ برای ایران به دست آورند. صبح دیروز و در ساعات آغازین روز امیر خسروانی در پرش طول با ثبت رکورد ۷ متر و ۲۱ سانتی‌متر موفق شد گردن‌آویز ارزشمند طلا را به دست آورد، اما این پایان کار نبود و مهدی اولاد هم در پرتاب وزنه طلایی شد. اولاد با پرتاب ۱۴ متر و ۳۴ سانتی‌متر صاحب مدال طلای پارالمپیک توکیو شد.
در وزنه‌برداری ابتدا سامان رضی، وزنه‌بردار دسته ۱۰۷- کشورمان بود که در مصاف با فولاد سرد و رقیبانش با ایستادن در جایگاه سوم اولین مدال برنز کاروان کشورمان را کسب کرد. او با بالا بردن وزنه ۲۳۱ کیلوگرمی موفق به کسب مدال برنز شد، اما دیروز پاراوزنه‌برداری ایران به‌رغم تلاش منصور پورمیرزایی مدال طلای دسته فوق‌سنگین را از دست داد تا جای خالی سیامند رحمان حسابی احساس شود. پورمیرزایی با وجود تمام تلاشی که انجام داد در نهایت به خاطر وزن بیشتر نسبت به وزنه‌بردار اردنی به مدال نقره دست پیدا کرد.
پورمیرزایی وزنه‌های ۲۳۵ و ۲۴۱ را مهار کرد، اما نتوانست وزنه ۲۴۶ کیلوگرمی را بالا ببرد. جمیل الشبلی اردنی هم وزنه‌های ۲۳۶ و ۲۴۱ کیلوگرمی را مهار کرد و مانند پورمیرزایی حریف وزنه ۲۴۶ کیلویی نشد تا فقط به‌خاطر اختلاف وزن در جایگاه نخست بایستد و طلا بگیرد.
راضی نیستم


مرد طلایی پرش طول کشورمان هرچند در پیش‌بینی‌ها برنزی فرض شده بود، اما با درخشش فوق‌تصور طلا گرفت تا همه را غافلگیر کند. با این حال او از عملکردش چندان راضی نیست. امیر خسروانی می‌گوید: «می‌توانستم رکورد بهتری بزنم. متأسفانه ۲۰ روز قبل از پارالمپیک از ناحیه آشیل پا دچار مصدومیت شدم، اتفاقی که باعث شد نتوانم رکورد بهتری ثبت کنم. پرش ۲۱/۷ رکوردی نبود که دنبالش بودم. ان‌شاءالله در آینده تلاش می‌کنم رکورد‌های بهتری ثبت کنم. هرچند مدال برنز را برایم پیش‌بینی کرده بودند، اما با تمرکز و تمرین ذهنی می‌دانستم که می‌توانم طلا بگیرم. رقیب اصلی من ورزشکار ازبک بود که نتوانست رکورد خودش را بزند. او در پنج مسابقه قبلی جدی‌ترین رقیبم بود.»
هدفم طلا بود
سامان رضی هم با اینکه روی سکوی پارالمپیک قرار گرفت، اما هدفش را بالاتر از کسب برنز عنوان کرد و گفت: «برای رسیدن به این مدال تلاش زیادی کردم، اما به هدف مورد نظرم نرسیدم. برنامه‌ریزی من برای مدال نقره یا طلا بود، اما متأسفانه شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد. وزنه ۲۳۱ کیلوگرم سنگین نبود، ولی یک لحظه از کنترلم خارج شد و نتوانستم آن را به‌درستی مهار کنم و این موجب شد دچار عدم تمرکز شوم. در حرکت دوم این وزنه را به راحتی مهار و توانستم مدال برنزم را قطعی کنم. رقیبانم قدرتمند بودند، ورزشکار مغولستانی هم رکورددار جهان و هم رکورددار پارالمپیک است. وزنه‌بردار مالزی هم خوب کار کرد و به مدال نقره رسید. من برای موفقیت باید تلاشم را بیشتر کنم.»
نتوانستم مسئولیتم را انجام دهم
منصور پورمیرزایی مرد نقره‌ای وزنه‌برداری ایران دیروز با چشمانی اشکبار از اینکه نتوانسته جای خالی سیامند رحمان را پر کند با دنیای وزنه‌برداری خداحافظی کرد و گفت: «آنچه انتطار مردم بود و در ذهن داشتم محقق نشد. قرار بود مدال طلای سیامند را کسب کنم، اما متأسفانه در این زمینه موفق نبودم. افتخارات و نام سیامند تکرار نشدنی است. این برای من در یک سال گذشته به یک بار روانی تبدیل شده بود. تلاش زیادی کردم که خودم را از زیر این فشار خارج کنم. متأسفانه نتوانستم آنگونه که مردم انتطار دارند، وزنه بزنم و این موجب ناراحتی ام شد. این نخستین مدال من بود که در آخرین مسابقه ورزشی‌ام به دست آمد. از دنیای قهرمانی خداحافظی می‌کنم. قرار بود سال گذشته خداحافظی کنم، اما درگذشت دوست عزیزم سیامند این کار را به تأخیر انداخت.»
سایر نتایج
دیروز تیم ملی بسکتبال باویلچر ایران در آخرین بازی مرحله گروهی خود در یک دیدار نزدیک با نتیجه ۵۶ بر ۵۳ مغلوب آلمان شد تا با کسب یک پیروزی و چهار شکست به کار خود در پارالمپیک توکیو پایان دهد.
در تیروکمان کامپوند انفرادی فرزانه عسکری در مرحله یک‌هشتم نهایی با حساب ۱۳۶ بر ۱۳۵ نتیجه را به حریف ایتالیایی خود واگذار کرد و از ادامه رقابت‌ها بازماند. محمد زندی دیگر کماندار کشورمان هم هرچند تا مرحله نیمه‌نهایی پیش رفت، اما با قبول دو شکست به عنوان چهارمی دست پیدا کرد.
رقیه شجاعی تیرانداز کشورمان هم با کسب عنوان ششمی در تفنگ آر ۲ به کار خود پایان داد. اشک‌های بانوی تیرانداز ایران به خاطر عدم کسب مدال یکی از صحنه‌های تأثیرگذار رقابت‌های صبح دیروز پارالمپیک بود.
نورمحمد آرخی، پرتابگر وزنه کشورمان هم با ثبت رکورد ۱۲ متر و ۷۸ سانتی‌متر در جایگاه ششم قرار گرفت. الناز دارابیان هم در پرتاب دیسک با رکورد ۱۲ متر و ۴۹ سانتی‌متر از کسب مدال بازماند.
تیم ملی والیبال نشسته نیز در دومین بازی خود ۳ بر صفر برزیل را شکست داد