قدرداني ظريف!

آرمان ملی- حمید شجاعی: دولت حسن روحانی به پایان رسید اما برخی از مردان دولت او با وجود پایان کار در دولت در اذهان جامعه و حتی جهانیان از یاد نرفتند. قدر مسلم محمد جواد ظریف از جمله این افراد است که به عنوان نماد دیپلماسی ایرانی به قرائت بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران توانست نام ایران را در عرصه جهانی بیش از پیش مطرح کرده و قدرت دیپلماسی ایرانی را به همه حتی قدرت‌‌های بزرگ نشان دهد. موید این نکته را نیز می‌توان در صحبت‌های علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی دید که در خصوص جایگاه ظریف در نگاه سایر مقامات کشورها می گوید:« پمپئو گفته بود که به ظریف دسترسی به رسانه‌ها ندهید که بتواند از مواضع جمهوری اسلامی دفاع کند». آنچه مسلم است ظریف در هشت سال حضور خود در راس دستگاه دیپلماسی کشورمان فصل نوینی از دیپلماسی هوشمندانه و هنرمندانه را به نمایش گذاشت و نشان داد که می‌توان با عقلانیت و هوشمندی و سیاست بخردانه حتی قدرت‌های بزرگ را نیز در مذاکره به جایی رساند که آنچه می‌خواهی بپذیرند. چیزی که نه به اذعان مقامات داخلی که سردمداران آمریکا بر آن اذعان می‌کنند که برجام بیش از آنکه به نفع آمریکا باشد به نفع ایران است. این مهم نیز از عهده کسی جز دیپلمات شایسته و با دانشی چون محمد جواد ظریف خارج است. هر چند که هر چقدر موافقین او را تکریم کرده و می‌کنند؛ مخالفین طی این هشت سال دمی از هجمه و انتقاد به سردار دیپلماسی کشور باز ننشستند. هر چند شاید دیدن این همه شایستگی،کارآمدی و عزت برایشان سنگین بوده و هست و ظرفیتی چون ظریف را نمی‌توانند هضم کنند. گرچه اینها نه تنها به ظریف بلکه بسیاری از افراد دیگر حاضر در دولت روحانی را نیز مورد تفقد‌های خود قرار دادند و انگ و برچسب‌های بسیاری همه به آنها زدند. البته این شعر مرحوم آیت‌ا... هاشمی می‌تواند روایت مواجهه ظریف و مخالفان و بدخواهانش باشد که « هر کس بد ما به خلق گوید؛ ما چهره زغم نمی‌خراشیم؛ ما خوبی او به خلق گوییم؛ تا هر دو دروغ گفته باشیم. نکته مهم اینجاست که آنچه می‌ماند ایران است و مردم که قضاوت خود را از افراد و عملکردشان دارند و آنها هستند که برخی را به نیکی یاد می کنند و برخی را نکوهش می‌کنند. 
 همه در یک کشتی نشسته‌ایم
وزیر امور خارجه در نشستی در کلاب هاوس که به منظور تقدیر از فعالیت‌های وی در طول هشت سال گذشته در سمت وزیر امور خارجه با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی و محمدجواد جهرمی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار داشت: ما باید چشم‌هایمان را بشوییم و بدانیم که همه ما در دنیا در یک کشتی نشسته‌ایم. محمدجواد ظریف گفت: آنچه مهم است آینده کشور است نه افراد. باید از هرچه داریم آبرو و جان برای سربلندی کشور و معیشت مردم استفاده کنیم و جای دلخوری هم نیست. وی افزود: البته اتفاقاتی که می‌افتاد را برای مسئولان رده بالای کشور می‌نوشتیم، یکبار نوشتم: وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافریست رنجیدن. زیر آن هم نوشتم حال ما خیلی خوب است اما باور مکن. فشارها آدم را دل شکسته می‌کند خصوصا وقتی بیش از این که به شما فشار بیاورد مسیر کشور را در مسیر نامناسب قرار می‌دهد و دستاوردها را از بین می‌برد و وضعیت مردم را بهبود نمی‌دهد. رئیس دستگاه دیپلماسی در دولت یازدهم و دوازدهم بیان کرد:  بخشی از رازها را در کتاب راز سر به مهر نوشتیم، البته هنوز رازهای زیادی سر به مهر مانده‌اند. پیش بینی‌هایی که در سال‌های هشتاد و هشتاد و یک صورت گرفت واقعیت پیوست و پیش بینی‌های مخالف آن به وقوع نپیوست. هر چندبار باید پیش بینی‌هایی انجام شود و به واقعیت تبدیل نشود  و باز آن افراد پیش بینی‌هایی را مطرح کنند. ظریف ادامه داد: ویدئویی که منتشر کردم برای خانواده و دوستان قدیمی‌ام بود اما یک نفر از دوستان قدیمی‌ام آن را منتشر کرد و البته کار بدی هم نکرد. وی  با تقدیر از زحمات علی‌اکبر صالحی اذعان کرد: آقای دکتر صالحی حق بزرگی بر گردن مردم ایران دارند البته ما همه قدردان حمایت‌ها و فداکاری‌های مردم ایران هستیم و مردم ایران بر همه ما حق دارند. وی ادامه داد: آقای صالحی زحمت زیادی کشیدند. در مذاکرات هسته‌ای زحمات و تلاش‌های زیادی انجام دادند و تحولات در شش، هفت ماه اخیر نشان داد که ایشان در مذاکرات هسته‌ای چقدر خوب مذاکره کرده و منافع کشور را حفظ کرده‌اند. وی با تشکر از آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: ایشان نیز برای پاسداری از فضای مجازی فشار زیادی تحمل کردند. ایشان زحمت زیادی برای پاسداری از فضای مجازی کشیدند که این فضا مورد صیانت عده‌ای قرار نگیرند. ظریف همچنین با اشاره به حضور خود در دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: به جای تقدیر از افراد باید کاری کنیم که راه آینده کشور و راه فکر کردن برای حفظ و تحقق مصالح کشور بازتر شود. باید چشم‌هایمان را بشوییم و بدانیم همه ما در دنیا در یک کشتی نشسته‌ایم. ظریف در مورد نوار صوتی منتشر شده از وی و اینکه آیا این نوار صوتی سه ساعت و نیم بوده یا بیشتر، تصریح کرد: این مصاحبه هفت ساعت بود. نصف آن پخش شده و نصف دیگر آن را دوستانی که بخش اول را پخش کردند، صلاح ندانستند که منتشر کنند.
 قدر بزرگان خود را بدانیم 


رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در «کلاب هاوس» با بیان اینکه آقای ظریف یک «برند بین‌المللی» برای ایران است اظهار داشت: این موضوع از همت عالی ،ذات پر تحرک و وجود مملو از تجربه و علم ایشان و همچنین حمایتی که مردم از ایشان کرده‌اند، به وجود آمده است .حضور ایشان به عنوان نماینده یک ملت بزرگ باعث شده که ایشان در جهان شناخته شوند و  تبدیل به یک برند بین‌المللی برای ایران شوند . علی اکبر صالحی با بیان اینکه آقای ظریف با تلاش‌ها و اقدامات خوب توانست تصویر زیبایی از جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی به نمایش بگذارد و این باعث ناراحتی خیلی‌ها از جمله دولتمردان سابق آمریکا شده بود، گفت: ملت‌هایی عاقبت بخیر هستند و به پیش می‌روند و در تاریخ جایگاهی پیدا می‌کنند که قدر بزرگان خود را بدانند و ما نیز باید قدر بزرگان خود را بدانیم. وی در این ارتباط افزود: ما بزرگان و قهرمانان زیادی در داخل و خارج از کشور داریم ولی بعضا احساس می‌شود که به آنها توجه ویژه و لازم نمی‌شود.
 ظریف از هیچ چیز فروگذار نکرد
وزیر سابق ارتباطات نیز در این نشست اظهار داشت: خسته نباشید می‌گوییم به دکتر ظریف و همکارانشان. شهادت می‌دهم ایشان تمام توان و انرژی و تعصب و حیثیت خودش را به میدان آورد تا بهترین‌ها را برای کشور رقم بزند. محمد جواد آذری جهرمی گفت: سیاست روزی با انسان است و روزی علیه انسان. مهم این است انسان اصول خودش را حفظ کند و بر آن استواری کند که دکتر ظریف و همکارانشان اینطور بودند و از هیچ چیز برای توسعه و پیشرفت کشور و اهداف نظام فروگذار نکردند.