مي‌آيند و حرف نمي‌زنند!

«آرمان ملی» - مطهره شفیعی: ظاهرا سوژه دوربین تنها محدود به زندان اوین نمی‌شود و در فضاها و مواقع دیگر هم دوربین حاشیه‌ساز است مانند ملاقات با محصوران! به طور طبیعی مراقبت‌ها و محدودیت‌هایی در حصر طبیعی است اما باب میل آنانی نیست که اجازه دیدار با حصرشدگان را پیدا می‌کنند، مانند دیروز که سیدمحمدعلی ابطحی معاون پارلمانی دولت اصلاحات در تشریح دیدارش با مهدی کروبی به نقش دوربین‌ها اشاره کرد. ابطحی نوشت:« اقای کروبی با مزه می‌گفت: خیلی از کسانی که مجوز ملاقات می‌گیرند و می‌آیند، نگاهی به دوربین گوشه حیاط می‌کنند و حتی توی اینجا با من حرف نمی‌زنند. فقط تعارفات به‌جا می‌آورند.» موضوع دیگری که ابطحی در تشریح این دیدار به آن اشاره کرد، پیام رئیس دولت اصلاحات به کروبی بود. او نوشت:« آقای خاتمی هم که می‌دانست قرار است با آقای کروبی صحبت کنم، خیلی سلام رسانده بود. متقابلا آقای کروبی هم سلام رساند. هم به آقای خاتمی و هم به اعضای مجمع روحانیون که اولین دبیرش بود.»
 دیدار پس از 11 سال
سیدمحمدعلی ابطحی در صفحه اینستاگرام خود ضمن انتشار تصاویری از خود به همراه مهدی کروبی، نوشت: «بعد از یازده سال، آقای کروبی را دیدم و این دیدار را چنین شرح داده است:« هفته‌ پیش برادران بالا زنگ زدند که دوسه بار است آقای کروبی اسم شما را داده‌اند برای ملاقات، اگر خودتان موافقید قرار بگذاریم. خیلی ذوق کردم. دیروز وقت گذاشتند، رفتم، حاج خانم و حسین آقای کروبی هم بودند. مهربانانه و پدرانه اول گفت عینک و ماسک را بردار قیافه‌ات را ببینم. مثل آدم‌های دل تنگ شده. حال جسمی آقای کروبی خوب بود. دو ساعت گپ زدیم. از شب رحلت امام گفت و از فردای آن روز و اتفاقاتی را یادآوری کرد که البته می‌دانستم. اتفاقات سرنوشت‌ساز در تاریخ انقلاب. بعضی وقت‌ها می‌گفتم صدا نمی‌آید! می‌خندید و بحث عوض می‌شد. می‌گفت از شرایط فعلی بگو. آینده را چه می‌بینی. من با خوش‌بینی ذاتی‌ام کمی تحلیل کردم. صحبت به اتفاقات انتخابات ۸۴ کشید که من هم با آقای کروبی هم نظر بودم، استراتژیک‌ترین اشتباه اصلاح‌طلبان در آن تاریخ بود. از دوران آقای روحانی هم صحبت به میان آمد. از آسیبی که دولت او به همه ماها زد حرف زدیم و از یأسی که به وجود آمد افسوس خوردیم. من به روش‌های اصلاحی که در دولت فعلی و سیستم قضائی در پیش گرفته شده اشاره داشتم. آقای کروبی به خوش‌بینی من نبود. آقای خاتمی هم که می‌دانست قرار است با آقای کروبی صحبت کنم، خیلی سلام رسانده بود. متقابلا آقای کروبی هم سلام رساند. هم به آقای خاتمی و هم به اعضای مجمع روحانیون که اولین دبیرش بود. حس مشورت دهی‌ام گل کرده بود، به برادران بالا هم گفتم امتیاز رفع حصر را به دولت روحانی نمی‌خواستید، بدهید، اوکی. الان در مجموعه‌ی یک دست اگر یک روز صبح بساط حصر را جمع کنید و بروید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. حالا سیاست به کنار. دیدار پر مهری بود. خیلی پرحرفی کردم که روحیه آقای کروبی عوض شود. با مزه می‌گفت: خیلی از کسانی که مجوز ملاقات می‌گیرند و می‌آیند، نگاهی به دوربین گوشه حیاط می‌کنند و حتی توی اینجا با من حرف نمی‌زنند. فقط تعارفات به‌جا می‌آورند. من جبران کردم. از سیاست و خاطره و حتی جوک بهره گرفتم تا شیخ ۸۴ ساله ما که بعد از یازده سال می‌دیدمش کمی شاد باشد. به امید روزی که کلا این حصر طولانی برداشته شود. باورم نمی‌شد یازده سال است در حصرند.»
 بازخوانی اشتباه اصلاحات در سال 84
در این دیدار به انتخابات ریاست جمهوری سال 84 اشاره شده که تعدد کاندیدا در جریان اصلاحات منجر به پیروزی محمود احمدی‌نژاد شد که در آن مقطع به عنوان کاندیدای جریان اصولگرا شناخته می شد. برخی کروبی را مقصر میدانستند که چرا با علم به کاندیداتوری شخصیتی مانند آیت‌ا... هاشمی از عرصه کنار نرفته است که  حسین کروبی،  فرزند این اصلاح طلب کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نهم درباره چرایی عدم کناره‌گیری پدرش در آن انتخابات به «آرمان ملی» توضیح داد:«بعد از چند ماه و با گذشت مدت‌زمان طولانی از اعلام نامزدی آقای کروبی، آقای هاشمی رفسنجانی هم نامزد انتخابات شدند و مورد حمایت برخی اصلاح‌طلبان نیز قرار گرفتند (همان دوستانی که در گذشته‌ای نه چندان دور آقای هاشمی را قبول نداشتند و در مجلس ششم چه بلاها که بر سر ایشان نیاوردند تا جایی که اعلام نمودند به اعتبارنامه ایشان در مجلس اعتراض خواهند کرد. در چنین شرایطی متاسفانه آقای محمدخاتمی، که عضو مجمع روحانیون بود برخلاف مصوبه مجمع از آقای هاشمی حمایت کرد و بارها از قول آقای هاشمی نقل شده که در سال 84 پیشنهادی نامزدی انتخابات به ما شد ولی بعدا ما را رها کردند. که این روایت بعدا از سوی آقای شکوری‌راد، عضو جبهه مشارکت هم تایید شد که در گفت‌وگو‌ای گفته‌اند در انتخابات سال 84 آقای خاتمی به این دوستان پیشنهاد کرد که آقای هاشمی را نامزد کند ولی چون آنها، یعنی اعضای مشارکت دیدند بدنه اصلاحات آقای هاشمی را قبول نمی‌کند دکتر معین را نامزد خود معرفی کردند و در نهایت با همه تخریب‌ها از سوی دوستان جبهه اصلاحات علیه آقای کروبی و کوتاهی که از سوی دولت اصلاحات شد، پدرم با بیش از 5 میلیون رای نفر سوم انتخابات شد و آقای هاشمی هم با بیش از 6 میلیون به مرحله بعد راه یافت و دکتر معین، نامزد مشارکت در این انتخابات پنجم شد.) البته این نتایج هم باعث عبرت نشد و در فاصله مرحله اول و دوم آقای خاتمی به سخنگوی ستاد پدرم آقای گرامی‌مقدم گفته بود یقین داشته باشید که هاشمی رئیس‌جمهور خواهد شد.»