آمریکا خارج شد، طالبان دوباره قدرت گرفت نقطه پایان بر یک جنگ بی‌حاصل

با خروج کامل نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان پس از 20 سال نیروهای طالبان در فرودگاه کابل قدرت نمایی کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، ذبیح‌الله مجاهد از رهبران طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی با حضور در فرودگاه کابل عقب‌نشینی خارجی‌ها را درس عبرتی برای همه متجاوزان در جهان دانست.
رهبران طالبان به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، با شلیک تیر هوایی و قدم زدن روی باند فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای این رویداد را جشن گرفتند.
به گزارش ایسنا، با خروج نظامیان خارجی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره عربی روی باند فرودگاه کابل خبر تشکیل یک دولت موقت را رد کرد و گفت کابل “امن” است. او گفت: امنیت در کابل برقرار خواهد شد و مردم نباید نگران باشند.


نیروهای طالبان پرچم‌های خودشان را در این فرودگاه نصب کردند و تعدادی هم به تامین امنیت آنجا مشغول شدند. در داخل ترمینال فرودگاه، ده‌ها کیف و چمدان روی زمین رها شده است که به نظر میرسد حاصل هرج و مرج در آنجا باشد. پوستری هم از احمد شاه مسعود، از نیروهای سرشناس ضد طالبان تکه تکه شده بود.
شامگاه دوشنبه طالبانی‌ها از خوشحالی تیر هوایی شلیک می‌کردند و روز سه‌شنبه هم به سختی تلاش دارند باقیمانده مسافرانی که امید دارند شاید به پروازی برسند، بیرون کنند.
محمد اسلام، یک نگهبان طالبان در فرودگاه کابل که کلاشنیکف به دست دارد، می‌گوید: ما آمریکایی‌ها را بعد از بیست سال شکست دادیم. آنها رفته‌اند و کشورمان الان آزاد است. مشخص است ما چه می‌خواهیم. ما شریعت، صلح و ثبات می‌خواهیم.
حال که کنترل فرودگاه حامد کرزای کاملا به دست طالبانی‌ها افتاده است، خودروهای آنها روی تنها باند پرواز آن بالا و پایین می‌روند. پیش از طلوع آفتاب، نیروهای مسلح طالبان با عبور از آشیانه‌ها، وارد محوطه فرودگاه شدند. رهبران طالبان که در اقدامی نمادین قدم روی باند فرودگاه گذاشته بودند، با نیروهای یگان ویژه بدری همراهی شدند و این نیروها فریاد می‌زدند الله اکبر.
آخرین گروه ۶۰۰۰ نفری از نظامیان آمریکایی شامگاه دوشنبه فرودگاه کابل را ترک کردند و جنگ آمریکا در افغانستان به نقطه پایانی رسید و طالبان که در سال ۲۰۰۱ بابت حمایت از القاعده سرنگون شده بود، دوباره کنترل افغانستان را به دست گرفت.
خبر خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، اعلام کرد که به پنتاگون گفت راس ویلسون، سفیر موقت ایالات متحده در افغانستان، نیز جزو مسافران آخرین پرواز سی-۱۷ بود که این کشور را ترک کرد.
واشینگتن و ناتو که پیش‌بینی نکرده بودند طالبان بتواند به این سرعت بر کل افغانستان تسلط پیدا کند، مجبور به خروج شتابزده از این کشور شدند و هزاران افغان را که به کشورهای غربی کمک کرده بودند، جا گذاشتند.
مک‌کنزی همچنین اظهار داشت که آخرین پرواز شامل آن ده‌ها آمریکایی نشده است که نتوانسته‌اند خود را به فرودگاه برسانند.
وی به خبرنگاران گفت: «مسائل ناراحت‌کننده بسیاری در رابطه با این پرواز وجود دارد. ما نتوانستیم همه آن کسانی را که می‌خواستیم با این پرواز از کشور خارج کنیم. با این حال به نظرم حتی اگر ده روز دیگر هم می‌ماندیم، باز نمی‌توانستیم همه را خارج کنیم.»
از زمانی که طالبان توانست شهر کابل را تصرف کند، طی ۱۶ روز بیش از ۱۲۲ هزار افغانستان را از طریق هوایی ترک کردند.
ایالات متحده و کشورهای غربی متحد آن تلاش کردند که شهروندان خود و نیز مترجمان، کارکنان محلی سفارتخانه‌ها، فعالان مدنی، روزنامه‌نگارها و دیگر افغان‌هایی را که در معرض خطر قرار دارند، نجات دهند.
این میان احتمال تمدید مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان قوت گرفته بود که این امر در نهایت محقق نشد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» پیامدهای احتمالی اجرای طرح جهش تولید مسکن را بررسی کرد پیامدهای وعده‌های بزرگ در بازار مسکن ژوبین صفاری دعوت به صبوری بدون چشم‌انداز چرا بازار لوازم التحریر همچنان روزهای رکود را پشت سر می‌گذارد؟ دفتر مشق‌ها در انتظار بازگشایی مدارس سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد صحنه‌های منتشر شده از زندان اوین قابل توجیه نیست پرونده‌ای از اولین سفر دیپلماتیک وزیر خارجه تازه نفس از بغداد تا دمشق؛نگاه‌ها به وزرای خارجه ایران و عربستان بود روحانی و لاریجانی می‌توانند جای خالی آیت الله هاشمی را پر کنند؟ جریان اعتدال و بحران بی‌بزرگ‌تری آمریکا خارج شد، طالبان دوباره قدرت گرفت نقطه پایان بر یک جنگ بی‌حاصل محسنی اژه‌ای: طراحی سازوکار هماهنگی بخش‌های نظارتی قوه قضائیه در حال پیگیری است معاون رئیس جمهوری: مردم مثل همیشه صبر پیشه کنند شکافی که عمیق تر شده است گزارش مرکز آمار از افزایش فاصله‌ طبقاتی رئیس سازمان مدیریت بحران تهران عنوان کرد پیش‌بینی ۲ میلیون کشته و زخمی در لحظه اول زلزله احتمالی تهران