اصلاح طلبان سهم خواه کابینه نیستند

آرمان- یاسمین طالقانی: «اصلاح‌طلبان به دنبال سهم‌خواهی از دولت هستند»؛ این جمله چند صباحی است که بر زبان مخالفان دولت روحانی جاری شده و آنها سعی دارند تا این‌گونه به جامعه القا کنند که برای اصلاح‌طلبان منافع گروهی و حضورشان در کابینه دوازدهم بیش از منافع ملی و تحقق خواست ملت اهمیت دارد که ادعایی گزاف است. البته نمی‌توان منکر آن شد که برخی اصلاح‌طلب‌نماها که تنها پیشرفت و محقق شدن خواست خودشان را در برنامه دارند، ممکن است اظهاراتی داشته باشند که القا‌کننده توقع از روحانی برای حضور در کابینه باشد، اما بدنه اصلاح‌طلبان اصیل هیچ‌گاه منافع کشور را فدای تحقق اهداف خودشان نمی‌کنند. اصلاح‌طلبان این روزها دلواپسان را به سکوت و بر هم نزدن آرامش کشور دعوت می‌کنند.
تابع تصمیم روحانی
در همین راستا محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران، یعنی حزبی که دلواپسان مدعی بیشترین سهم‌خواهی از سوی آنها هستند، با رد سهم‌خواهی از دولت گفت: «اصلاح‌طلبانی که شاخصه آنها نماد دوم خرداد است، در طول فعالیت‌های انتخاباتی همواره اعلام کرده‌اند، چون رئیس‌جمهور خود بر همه نشیب‌وفراز‌ها و مشکلات اشراف دارد، هیچ‌توقع جدیدی درگفتمان و یا حوزه تغییرات در کابینه ندارند. بارها گفته شده شخص آقای روحانی بسیار فراتر از انتظار اصلاح‌طلبان ظاهر شده است. وقتی چنین واقعیتی وجود دارد، حتما جفاست که اصلاح‌طلبان فراتر از آن چیزی که روحانی عمل می‌کند، از او انتظار بیشتری داشته باشند. بدیهی است هر تصمیمی که رئیس‌جمهور برای ترکیب کابینه‌اش در نظر بگیرد، مورد احترام و اهتمام اصلاح‌طلبان خواهد بود.» وی افزود: «اصلاح‌طلبان هیچ‌بار اضافی‌ای بر دوش روحانی نخواهند بود و او در هر سطحی دست به تغییرات بزند، مورد قبول اصلاح‌طلبان است. اظهاراتی هم که درباره سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، ناشی از فتنه‌انگیزی‌هایی است که از ناحیه تندروهای اصولگرا دامن زده می‌شود. توطئه‌ای است که می‌خواهند پیوند عمیق جریان اعتدال و اصلاح‌طلب را به هم بزنند. اصلاح‌طلبان هیچ‌توقعی فراتر از تشخیص روحانی ندارند و جمعبندی روحانی در تجدید ساختار دولت مورد احترام اصلاح‌طلبان خواهد بود.»
جلسه امید


«امید» مدت‌هاست که به یک جریان ویژه تبدیل شده است. نوار موفقیت‌های لیست‌های امید در انتخابات مجلس دهم و شورای شهر پنجم سبب شده تا اعضای این لیست حق پیشنهاد و انتظار برای توجه به نظرات آنها در چینش کابینه دوازدهم را هم داشته باشند. هرچند حق پیشنهاد برای ترکیب کابینه برای تمام گروه‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد، اما اینکه این انتظار وجود داشته باشد که روحانی خود را متعهد به تحقق همه پیشنهادات بداند، چندان منطقی نیست و تصور نمی‌شود تا این مرحله، امیدی‌ها‌ درصدد فشار به رئیس‌جمهور برای نقش داشتن در ترکیب کابینه دوازدهم باشند. آنچه در عملکرد اعضای فراکسیون امید مشهود است، نیت و برنامه آنها برای کمک به روحانی در چینش کابینه است. چنان که سخنگوی این فراکسیون از برگزاری جلسه هیات‌رئیسه فراکسیون امید با رئیس‌جمهوری در مورد تشکیل کابینه دولت دوازدهم خبر داد. بهرام پارسایی با اشاره به نزدیک شدن به ایام معرفی کابینه دولت دوازدهم، با تاکید بر حمایت فراکسیون امید از روحانی در جریان انتخابات اعلام کرد: باتوجه به تعامل خوبی که در این مدت میان دولت و فراکسیون امید برقرار بوده و نیز باتوجه به اینکه در آستانه تشکیل کابینه جدید برای دولت دوازدهم قرار داریم، قصد داریم به‌زودی در جلسه‌ای با رئیس‌جمهور این تعاملات را پیگیری کنیم. او گفت: البته تقاضایی در این رابطه تهیه نشده، اما به‌دنبال برگزاری جلسه‌ای با حضور هیات‌رئیسه فراکسیون امید و آقای روحانی هستیم که درباره معرفی هیات دولت به مجلس گفت‌وگو و تعامل داشته باشیم. سخنگوی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر لزوم اعمال تغییرات در کابینه دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم اعلام کرد: به نظر می‌رسد بیش از ۵۰‌درصد احتمال تغییر کابینه وجود دارد، چرا که هم مطالبات عمومی بر این مساله تاکید دارد و هم مجلس برای اعمال تغییراتی در کابینه انتظاراتی دارد و علاوه بر آن، شخص آقای روحانی نیز خواستار انجام این تغییرات هستند. او در پاسخ به این سوال که «فراکسیون امید چگونه برای معرفی کابینه تعامل خواهد داشت؟» و اینکه «آیا پیشنهاد مجمع عمومی احصا می‌شود یا اینکه وزارتخانه‌هایی خاص برای انجام تغییرات مورد اشاره قرار می‌گیرند؟»، گفت: طبیعتا نظر اعضای فراکسیون را درنظر خواهیم گرفت، اما بنا نداریم درباره مصادیق وارد رایزنی شویم و به نظر می‌رسد، باتوجه به جایگاه و شأن کارشناسی مجلس، بهتر است که با ارائه ویژگی‌ها و شاخصه‌های موردنظرمان برای وزرا و اعضای کابینه، در راستای این مهم با آقای روحانی تعامل داشته باشیم. پارسایی تصریح کرد: بر این اساس، مهم‌ترین نکته مدنظر فراکسیون امید این است که کابینه‌ای قوی تشکیل شود که هم اعضای آن بالاترین رأی‌آوری را در صحن داشته باشند و هم بیشترین کارآیی و توانمندی را در اجرای برنامه‌های دولت.