برگزاری مراسم اربعین منوط به موافقت دولت عراق است

رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: برگزاری مراسم اربعین منوط به موافقت دولت عراق است سید‌ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به لزوم فعال‌بودن وزارت کشور و کمیسیون اجتماعی در استان‌ها در زمینه بررسی، شناخت و راهکارهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و روحی و روانی ناشی از کرونا، بیان کرد: «باید این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و با استفاده از نظرات فرهیختگان حوزه و دانشگاه راهکارهای علمی اتخاذ شود تا کمترین آسیب اجتماعی و روحی را داشته باشیم».
رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از پایین‌بودن عوارض واکسن‌های استفاده‌شده اعم از وارداتی و تولید داخل، بر لزوم اطلاع‌رسانی درست و دقیق در این خصوص تأکید کرد و گفت:‌ اینکه واکسن داخلی در مقایسه با انواع وارداتی آن کمترین عوارض را دارد، می‌تواند برای مردم در مقابله با تبلیغات بدخواهان که تولید و توانایی متخصصان داخلی را زیر سؤال می‌برند، اطمینان خاطر و آرامش به همراه داشته باشد».او با تأکید بر اهمیت توجه به واکسیناسیون مهاجرین و مشکوک‌التابعین، گفت: «وزارت کشور و استانداران مرزی باید نظم و انضباطی در زمینه واکسیناسیون این افراد که میهمانان جمهوری اسلامی هستند، فراهم کنند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود».
رئیسی روند واکسیناسیون در کشور را امیدبخش خواند و با اشاره به افزایش واردات واکسن و تولید داخل در هفته‌های آینده بر لزوم تسریع و توسعه واکسیناسیون در گروه‌های سنی مختلف تأکید کرد.
رئیس‌جمهور همچنین برگزاری مراسم اربعین حسینی را منوط به موافقت دولت عراق و اعلام شرایط پذیرش زوار از جانب این کشور دانست و تأکید کرد‌ بدون تردید در صورت موافقت کشور میزبان کسانی می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند که با تأیید وزارت بهداشت و درمان هر دو دُز واکسن کرونا را زده باشند.


رئیسی همچنین جمعه‌شب در جمع اقشار مختلف، ایثارگران، علما و نخبگان استان در شهر زاهدان با اشاره به برنامه‌های در‌حال اجرا برای ساماندهی کپرنشینی در چابهار و نقاط دیگر سیستان‌و‌بلوچستان گفت: «وزارت راه‌و‌شهرسازی با یک کار جهادی اقدام به شناسایی و ساماندهی وضعیت کپرنشینان خواهد کرد و وضعیت این عزیزان حتما به‌سرعت متحول خواهد شد».
رئیس‌جمهور همچنین درباره مسئله حقابه سیستان‌و‌بلوچستان هم بیان کرد: «احیای این حقابه حتما با دیپلماسی فعال و از همه طرق ممکن دنبال خواهد شد و این مسئله قطعی است. از سوی دیگر اقداماتی فوری و کوتاه‌مدت نیز برای افزایش بهره‌وری چاه‌نیمه‌ها و حفر چاه‌های عمیق انجام خواهد شد تا مشکل کمبود آب تا حدی جبران شده و فرصتی برای اقدامات اساسی و بلندمدت مثل انتقال آب از دریای عمان فراهم شود».