«نذر نفس» در مشهد

زهره توکلی
خبرنگار
 یکی از چالش‌ها و معضلات بزرگی که با شروع پیک پنجم کرونا در کشور ایجاد شد تهیه کپسول اکسیژن برای بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها و نیز بیماران بستری در منازل بود، چرا که تهیه یا حتی اجاره و شارژ اکسیژن این کپسول‌ها هزینه سنگینی دارد که از عهده بسیاری خارج است.
استان خراسان رضوی هم از استان‌های درگیر با این چالش‌ها بود اما در این شرایط سخت، اتاق اصناف مشهد، پویشی با عنوان «پویش نذر نفس» را با همراهی گسترده قشرهای مختلف مردم اعم از معلمان و پزشکان و چند صنف دیگر راه‌اندازی کرد تا بتواند اکسیژن را به بیماران نیازمند برساند. از طریق این پویش، کمک‌های مردمی در قالب مالی و کالایی با هدف فراهم کردن کپسول‌های اکسیژن برای بیماران درگیر کرونا در بیمارستان‌ها و منازل جمع‌آوری و به بیماران اهدا شده است. رئیس اتاق اصناف مشهد در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: از حدود یک ماه قبل، با توجه به اینکه به لحاظ وضعیت شیوع ویروس کرونا در مشهد، وارد پیک پنجم شده بودیم، تعداد مبتلایان و به دنبال آن بستری‌ها افزایش یافت. لذا نیاز بیمارستان‌ها و بیمارانی که در منازل خود بستری بودند به استفاده از کپسول‌های اکسیژن افزایش یافت به همین دلیل در مقطعی با کمبود شدید کپسول‌های اکسیژن در شهر مشهد مواجه شدیم. محمود بنانژاد می‌افزاید: در این شرایط سخت ایجاد شده تصمیم گرفتیم پویشی را با عنوان «پویش نذر نفس» راه‌اندازی کنیم تا در حد امکان با کمک خیران و نیکوکاران بتوانیم کمک‌های مادی و غیرمادی آنها را جمع‌آوری و وسایل مورد نیاز نظیر کپسول‌های اکسیژن را از طریق اتاق اصناف و نهادهای مردمی بین بیماران نیازمند توزیع کنیم.


وی درباره انتخاب عنوان این پویش اظهار می‌دارد: با توجه به اینکه تهیه کپسول‌های اکسیژن برای بیماران نیازمند، موجب می‌شد نفس دوباره‌ای به بیماران داده شود عنوان پویش نیز «نذر نفس» نام‌گذاری شد که انتخاب این عنوان نیز باعث شد بسیاری از نیکوکاران در قشرهای مختلف نظیر معلمان، پزشکان و پرستاران از این پویش استقبال و با اتاق اصناف همکاری کنند. رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه برای فعال کردن این پویش، گروه 40 نفره تشکیل شد، می‌افزاید: از طریق این پویش توانستیم حدود 15 کپسول اکسیژن 40کیلویی که توسط «مرکز نیکوکاری» اتاق اصناف مشهد به صنف صافکار به امانت داده می‌شد در اختیار بیمارستان‌ها قرار گیرد و حدود 300 کپسول اکسیژن 10کیلویی نیز توسط معلمان تهیه شد و به‌صورت امانت به بیماران نیازمند در منازل داده شد. همچنین با هماهنگی استانداری اکسیژن مورد نیاز تهیه شد که هزینه حمل‌ونقل آن نیز از طریق کمک‌های مادی جمع‌آوری شده این پویش، پرداخت شده است تا در اختیار اکسیژن سازها قرار گیرد.
وی تصریح می‌کند: خرید هر کپسول اکسیژن نیازمند صرف هزینه‌های زیاد است و شاید به صرفه نباشد چون فقط در مقطع خاصی مثل این شرایط کرونایی کارآیی زیادی دارند و پس از آن بلااستفاده می‌مانند به همین دلیل ما از طریق راه‌اندازی این پویش، کپسول‌های اکسیژن موجود را جمع‌آوری کرده و به‌صورت امانت در اختیار بیمارستان‌ها و بیماران نیازمند در منازل قرار دادیم.
بنانژاد اضافه می‌کند: همچنین علاوه بر تهیه کپسول‌های اکسیژن، توانستیم حدود 18 ماسک NIV که برای بیماران دچار نارسایی تنفسی در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود و هزینه هر یک از آنها بیش از یک میلیون تومان است تهیه و در بیمارستان‌های نیازمند توزیع کنیم. همچنین خرید آب معدنی مورد نیاز برای بیمارستان‌ها نیز از دیگر کمک‌های این پویش بوده است. این مسئول درباره اهداف راه‌اندازی این پویش اظهار داشت: هدف از راه‌اندازی این پویش از یک سو، رفع بخشی از نیازهای بیماران بستری در منازل و بیمارستان‌ها و از سوی دیگر ایجاد موجی جدید برای مشارکت مردم در شرایط کرونایی بود چون معتقدیم هرگاه مشکلی پیش آمده و مردم پای کار آمده‌اند، مشکل حل شده است. بنانژاد ادامه می‌دهد: این پویش در کنار فعالیت‌هایی که طی یک ماه اخیر داشته موجی را راه انداخته و موجب شده بسیاری از نیکوکاران پای کار بیایند و در این کار خیر مشارکت کنند. رئیس اتاق اصناف مشهد می‌گوید: این پویش تا آخر هفته گذشته فعال بوده و در حال حاضر متوقف شده و امیدواریم پیک بعدی وجود نداشته باشد و پیش نیاید اما اگر باز هم نیاز شد حتماً در بخش‌های مورد نیاز همکاری وکمک خواهیم کرد.