معاون سیاسی وزارت کشور منصوب شد

سکان معاونت سیاسی وزارت کشور به محمدباقر خرمشاد سپرده شد؛ چهره‌ای با سوابق دیپلماتیک، علمی و فرهنگی که در نخستین موضع‌گیری پس از انتصاب به این مسئولیت تأکید کرد کار در حوزه سیاسی را با رویکرد ارتقای وفاق، کارآمدی و مشارکت دنبال می‌کند.
به گزارش ایرنا، در متن حکم احمد وحیدی وزیر کشور برای انتصاب خرمشاد به معاونت سیاسی این وزارت آمده است: «رصد و بررسی مستمر مسائل و رویدادهای سیاسی کشور، برقراری تعامل مؤثر و کارآمد با احزاب و تشکل‌ها و تلاش در جهت حمایت و تقویت آنها، اجرای مطلوب و شایسته قانون احزاب و تشکل‌ها، سعی در جهت هم‌افزایی و تقویت همبستگی و انسجام میان همه اقوام، اقلیت‌ها و آحاد مردم عزیز و شریف، فراهم‌سازی زمینه و شرایط برگزاری قانونمند و هرچه باشکوه‌تر انتخابات با رویکرد مشارکت حداکثری مردم و توجه ویژه به امور مربوط به تقسیمات کشوری برابر قوانین موضوعه از جمله وظایف و مأموریت‌هایی است که انتظار دارد در راستای سیاست‌ها و برنامه‌ها و مأموریت‌های وزارت کشور در این حوزه مهم، با برنامه‌ریزی کارآمد مبتنی بر اصول در راستای نیل به آن تلاش و کوشش کنید.»
وزیر کشور در جلسه شورای معاونین وزارت کشور که با حضور جمال عرف معاون سیاسی پیشین برگزار شد درباره خرمشاد گفت: «ایشان از شناخته‌شدگان فضای سیاسی هستند و مسئولیت‌های متعدد و مهمی را در پیشینه خود داشتند.» وحیدی همچنین با قدردانی از زحمات عرف از جمله برگزاری دو دوره انتخابات سراسری، ابراز امیدواری کرد که از توان علمی و تجربه عملی او در بخش‌های دیگر استفاده شود.
عرف نیز در سخنانی با بیان اینکه سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و سایر اسناد بالادستی مبنای اصلی حرکت در دوره مسئولیت در معاونت سیاسی وزارت کشور بوده است، گفت که در دوره مسئولیتش تلاش کرده است فضای سیاسی کشور آرام و در عرصه تحولات سیاسی کشور، عقلانیت حاکم باشد. او معاون سیاسی جدید وزارت کشور را مدیری فرهیخته و با تجربه دانست و نسبت به موفقیتش در دوران مسئولیت ابراز امیدواری کرد. محمدباقر خرمشاد نیز در این نشست از توفیق خدمت در سنگری جدید شکرگزاری کرد و افزود: جایگزینی آقای عرف کار سختی است. بحمدالله ایشان توفیقات زیادی داشتند و ان شاءالله مسیر کار در حوزه سیاسی را با رویکرد ارتقای وفاق، کارآمدی و مشارکت در عرصه سیاسی کشور دنبال می‌کنیم.


معاونت سیاسی وزیر کشور به دلیل بر عهده داشتن مسئولیت‌هایی همچون «نظارت بر فرمانداری‌ها و استانداری‌های سراسر کشور»، «مسئولیت اجرای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شورای‌های اسلامی شهر و روستا» و نیز «پیشنهاد عزل و نصب استانداران» یکی از مسئولیت‌های مهم و تأثیرگذار کشور است و به همین دلیل اینکه چه کسی و با چه سوابق و تجربیات و چه رویکردی در این جایگاه قرار می‌گیرد همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.
از این حیث محمدباقر خرمشاد به عنوان فردی دارای مرتبه علمی «استاد تمام» و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی از معدود چهره‌های سیاسی- دانشگاهی است که برای چنین مسئولیتی انتخاب شده است. او که دکترای علوم سیاسی خود با گرایش جامعه شناسی سیاسی را از دانشگاه لیون فرانسه دریافت کرده؛ علاوه بر حوزه تحقیقات و پژوهش، در پیشینه خود تجربیاتی همچون دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون وزارت امور خارجه، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مسئول مطالعات سیاسی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را ثبت کرده است.