قطار والیبال بخوبی در حال حرکت است

محمد محمدی سدهی/ هفدهمین دوره رقابت‌های والیبال نوجوانان قهرمانی جهان در تهران برگزار شد و نوجوانان ایران با پیروزی مقابل تیم‌های هند و نیجریه و شکست مقابل لهستان در جایگاه دوم گروه A مرحله گروهی رقابت‌های جهانی قرار گرفتند. تیم ملی پس از آن در یک هشتم و یک چهارم نهایی تیم‌های جمهوری چک و آرژانتین را شکست داد و در مصافی مجدد با لهستان در نیمه نهایی 3-1 شکست خورد و در رده‌بندی روسیه نامدار را 3-2 برد و در جایگاه سوم جهان ایستاد. جایگاه ارزشمندی که نشان می‌دهد در آینده نه چندان دور این بازیکنان می‌توانند جایگزین خوبی برای ملی‌پوشان کنونی باشند. بر همین اساس، خبرنگار «ایران» با مسعود آرمات، سرمربی و  2 بازیکن نوجوان (امیرمحمد گل زاده و یوسف کاظمی) گفت‌وگویی انجام داد که متن آن را با هم می‌خوانیم.
آرمات: این بازیکنان آینده والیبال را تضمین می‌کنند
مسعود آرمات، سرمربی تیم ملی نوجوانان در خصوص توقع قهرمانی از این تیم با وجود میزبانی تهران این گونه صحبت کرد: «چرا ما باید به عنوان میزبان این مسابقات قهرمان می‌شدیم؟ بازیکنان تیم ما تنها 4 ماه در کنار هم بودند و تمرین کردند و به دلیل کرونا نتوانستیم هیچ مسابقه‌ای برگزار کنیم با وجود این از نظر من کسب عنوان سومی تیم ملی بسیار ارزشمند بود و این موضوع امیدمان را به آینده بیشتر و بیشتر کرد. باید منصفانه به این موضوع نگاه کنیم. ما در نیمه نهایی  به لهستانی باختیم که قهرمان شده و در تمامی رده‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.» او افزود: «تیم ملی نوجوانان در سال 2017 قهرمان شد و آن تیم قهرمانی را نباید با این تیمی که در جایگاه سوم ایستاد، مقایسه کنیم. در آن تیم بازیکنانی همچون بردیا سعادت، امیر حسین توخته و بازیکنانی بازی می‌کردند که 2 سال در کنار هم بودند و این موضوع باعث شد تا تیم در بحرین قهرمان جهان شود. تیم ملی در دوره گذشته در جایگاه پنجمی ایستاد و باید با دوره قبل مقایسه شود که این جایگاه سومی نشان دهنده پیشرفت والیبال‌مان است. اکثر مربیان تیم‌های دیگر در این دوره، تیم ملی را تحسین کردند.»آرمات صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «مربی لهستان پس از بازی از من سؤال کرد که شما 2 سال است که در کنار هم بازی می‌کنید؟ من جواب دادم که خیر! تیم ما 4 ماه است که تشکیل شده و او از این صحبت من متعجب شد. لهستانی‌ها 5 سالی است که کنار هم بازی می‌کردند و این موضوع باعث قهرمانی‌شان در این مسابقات شد. ما بهترین نتیجه را گرفتیم و  این یک افتخار بزرگ برای تیم ملی نوجوانان است. این عنوان سومی برای من هم افتخار بزرگی است چرا که پیش از این 2 مدال جهانی با دانشجویان و جوانان داشتم و حالا برنز جهان سومین افتخار من به حساب می‌آید.»آرمات بیان داشت: «این مدال ارزش طلا را داشت چرا که ما در رده‌بندی تیم روسیه را بردیم. روسیه باید در فینال با لهستان بازی می‌کرد اما این تیم در نیمه نهایی مقابل بلغارستان بدشانس بود. به هر حال قطار والیبال بخوبی در حال حرکت است و قطعاً 7 الی 8 نفر از این بازیکنان کنونی تیم ملی نوجوانان قادر هستند که آینده والیبال را تضمین کنند و در تیم ملی بزرگسالان بدرخشند. البته کرونا هم نگذاشت که از امتیاز میزبانی‌مان استفاده کنیم چرا که در این صورت می‌توانستیم با کمک هواداران در جایگاه بهتری قرار بگیریم.»
 گل زاده: هدفم تبدیل شدن به بزرگترین بازیکن جهان است


امیرمحمد گل زاده، قطر پاسور تیم ملی نوجوانان درخصوص کسب عنوان سومی تیم ملی این گونه صحبت کرد: «مسابقات سطح بالایی داشت و ما هم تیم خوبی بودیم اما تجربه زیادی نداشتیم و این موضوع باعث شد تا نتوانیم بهتر از این باشیم. مسابقات قهرمانی آسیا به دلیل کرونا برگزار نشد و اگر این مسابقات برگزار می‌شد قطعاً یک پای ثابت فینال بودیم. حق لهستان قهرمانی بود چرا که بازیکنان این تیم 5 سالی است که در کنار هم بازی می‌کنند و شناخت خوبی از همدیگر داشتند.» او با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین موضوعات عدم حضور هواداران بود، افزود: «تماشاگران می‌توانستند کمک زیادی به تیم ملی کنند و قطعاً اگر شرایط این گونه بود، هواداران استقبال زیادی از این مسابقات می‌کردند. اگر تماشاگران بودند با انگیزه بیشتری بازی می‌کردیم اما به هر حال این اتفاق افتاد و ما در رده‌بندی به روسیه قدرتمند خوردیم. روس‌ها  خیلی خوب بودند اما ما تمام توان‌مان را برای پیروزی گذاشتیم و خوشبختانه به هدف‌مان هم رسیدیم.»این بازیکن شماره 8 تیم ملی والیبال نوجوان در ادامه به اهداف خود اشاره کرد: «از روزی که والیبال را شروع کردم، هر روز عرق می‌ریزم و تلاش می‌کنم که به هدفم برسم. هدفم حضور در تیم ملی بزرگسالان و تبدیل شدن به بزرگترین بازیکن جهان است. والیبال به خودباوری رسیده و این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود تا تیم ملی نوجوانان روی سکو بایستد. علاوه بر این ما در این رشته استعدادهای زیادی داریم که تنها نیازمند این هستند که شناخته شوند. تحولاتی که در سال‌های گذشته در  والیبال افتاد کمک زیادی به شکوفا شدن استعدادها کرد.»
 کاظمی: پس از شکست مقابل لهستان از درون ترکیدم
یوسف کاظمی، بهترین مدافع مسابقات قهرمانی جهان گفت: «والیبال ورزش سختی است و کمتر کسی می‌تواند در تمامی رده‌ها در اوج بماند. ما پیش از حضور در این مسابقات در ایتالیا 4 بازی برگزار کردیم که 3 بازی را با پیروزی پشت سر گذاشتیم و بازی آخر را 3-2 به این تیم قدرتمند واگذار کردیم، این موضوع انگیزه‌ای شد برای ما تا در مسابقات قهرمانی جهان بهترین نتیجه را کسب کنیم. هدف‌مان رسیدن به بهترین جایگاه بود و با قلب‌مان وارد این مسابقات شدیم و هدف تنها اهتزاز پرچم 3 رنگ کشورمان بود که از نظر من تا حدود زیادی به هدف‌مان رسیدیم.» او که پیش از بازی با لهستان قول پیروزی مقابل این تیم را داده بود، افزود: «لهستانی‌ها خیلی خوب بودند و بسیار ناراحتم که نتوانستیم در این بازی خودمان را نشان دهیم و لهستان را ببریم. اما واقعاً مقابل این تیم جنگیدیم. به شخصه پس از شکست مقابل لهستان از درون ترکیدم. اما باید بپذیریم که والیبال ورزش اول لهستان است و آنها چندین سال است که در کنار هم بازی می‌کنند و این موضوع (هماهنگی) در والیبال بسیار مهم است. به شما قول می‌دهم که در جوانان لهستان را شکست دهیم.»بازیکن شماره 6 تیم ملی در ادامه از علاقه خود به سید محمد موسوی این گونه صحبت کرد: «من در این مسابقات تلاش کردم تا خودم را جای سید محمد موسوی قرار دهم چرا که او را الگوی خودم می‌دانم. با دیدن او انگیزه‌ام چندین برابر می‌شود. تلاشم این است که در سال‌های آینده در تیم ملی بزرگسالان سید محمد موسوی دیگری باشم. والیبال ایران استعدادهای زیادی دارد و این استعدادها می‌توانند به کمک تیم ملی بیایند.»