مشاجره ‌ انتخاباتی است نه اختلافات سیاسی


آفتاب یزد -رضا بردستانی: یک دیپلمات اسبق در گفت و شنودی کوتاه به آفتاب یزد گفت:«رسانه‌های ایران به جای درج اخبار از منابعِ اصلی و توجه به پشت پرده ها، صرفاً بر اساس یک عادت نهادینه شده، گاهی به جای درج خبر تلاش می‌کنند غرب ستیزیِ خود را به وجودِ مثلاً اختلاف بین آمریکا و انگلستان تقلیل دهند در حالی که از این دو کشور به هم شبیه‌تر و نزدیک تر، در جهانِ سیاست نظیری نمی‌توان یافت، گویی این دو پسرعموهایی هستند که قُلِ سومِ آن‌ها اسرائیل است.»فریدون مجلسی تاکید می‌کند:« در این که شک ندارم محافظه کاران و نو محافظه کاران بریتانیایی از روی کارآمدنِ دموکرات‌ها به ویژه بایدن اصلا خرسند نیستند نباید خللی یافت اما بی‌تردید خواهم گفت؛ اختلاف بین واشنگتن و لندن از محالات است!»
از« خطر بایدن برای غرب بیش از طالبان است» تا « آمریکا دیگر ابرقدرت نیست»
«بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس تایید کرده که کشورش ابرقدرت نیست. والاس در بخش دیگری از اظهاراتش هم به تلویح به اینکه آمریکا هم دیگر ابرقدرت نیست اشاره کرده است.این موضوع تازه‌ای نیست ـ ابرقدرت نبودن بریتانیا ـ زیرا «جرک استرا» در کتاب خود:«کار، کارِ انگلیسی‌ها است»، می‌نویسد:«دیپلمات‌های انگلیسی همیشه به شوخی می‌گویند ایران تنها کشور دنیا است که بریتانیا را هنوز یک ابرقدرت می‌پندارد...» اما سخنان بن والاس در فضای ملتهب افغانستانِ بعدِ خروج آمریکایی‌ها می‌تواند در معنای اختلاف بین دو کشوری باشد که به گفته ی یک ضرب المثل فارسی:«بدونِ اجازه ی یکدیگر آب نمی‌خورند»این گوشه و کنایه‌ها تنها به «بن والاس» ختم نمی‌شود زیرا آن طور که «پایگاه واشنگتن اگزماینر» نوشت»: ترور کولت، افسر بازنشسته تیم عملیات‌های ویژه که از ملکه انگلیس و جورج بوش نشان گرفته است، می‌گوید: ۶۵۰۰ نفر مردند، از جمله ۳۰۰۰ فردی که در برج‌های دوقلو جانشان را از دست دادند و ما نتوانستیم حتی به یک چیز دست پیدا کنیم. او معتقد است: بایدن ۲۰ سال کار را در کمتر از ۲۴ ساعت نابود کرد.این افسر بازنشسته به مدت ۲۰ سال در بوسنی، عراق و افغانستان حضور داشت و در ۱۷۸ مورد درگیری با دشمن شرکت کرد و از سه انفجار هم جان سالم به در برد. ملکه انگلیس یکی از عالی‌ترین نشان‌های افتخار بریتانیا را بابت نجات جان متحدان حین یک حمله به او اعطا کرد. همچنین جورج بوش، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در ضیافت کاخ سفید یک نشان ریاست جمهوری را به او اعطا کرد. ترور کولت به واشنگتن اگزماینر گفت: بایدن بی‌کفایت‌ترین رئیس جمهوری در تاریخ ایالات متحده است. او با تروریست‌ها دوست شده است. کاخ سفید دوست غرب نیست. ریاست جمهوری او یک خطر است.این افسر انگلیسی گفت که با تعداد زیادی از ژنرال‌های انگلیس و افسران عملیات‌های ویژه درباره بایدن صحبت کرده و همگی آنها اتفاق نظر دارند که هیچکس نمیتواند منطق او را متوجه شود. کولت گفت: معتقدیم تهدید بایدن برای غرب به مراتب بسیار بیشتر از طالبان است. بی‌شک او به ما خیانت کرد.
>اختلافات ظاهری و انتخاباتی است!


فریدونِ مجلسی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی و دیپلمات اسبق اما موضوع را از زاویه‌ای دیگر می‌بیند و به آفتاب یزد می‌گوید:«از همان ابتدا محافظه کاران به جمهوری خواهان نزدیک‌تر بودند الان هم در همان حد است و مسئله بیشتری نیست. چون تمام مذاکرات پارلمان انگلیس را تعقیب می‌کردم. هم سخنان دولت مخالف را هم سخنان نخست وزیر را. مسلما دولت محافظه کار همسو با دموکرات‌های آمریکا نیست. ولی بین خود به تفاهمی رسیدند یعنی این طور نیست که آمریکا بدون اطلاع نیروهای ناتو و نیروهای انگلیسی آنجا را گذاشته و رفته باشد. آنها اگر می‌خواستند کشور را ترک کنند اصلا نیازی نبود به دوحه بروند و مذاکره کنند. مگر می‌شود طی ده روز با پشتیبانی پاکستان طالبان کل کشور افغانستان را اشغال کند؟ گویا اصلا کشور فاقد ارتش بود. این جریان به تدریج با یک برنامه
توطئه آمیزی صورت گرفت که الان هم نمی‌تواند پرده آخرش باشد.»
>طالبان از نظر نیروی مقاومت یک «اشغالگر» است
مجلسی ادامه می‌دهد:« سخنگوی طالبان بعد از تصرف پنجشیر بلافاصله می‌گوید برای اینجا حاکمینی از خودشان انتخاب می‌کنیم یعنی می‌خواهند مردم را بیش از این تحریک نکنند. الان جای طالبان با جای نیروی مقاومت عوض شده است. نیروی مقاومت اتفاقا تا وقتی شهر در دستش بود آسیب پذیر بود الان کوه در اختیارش است قدرت بیشتری دارد. دوم اینکه مقاومتِ چریکی بسیار ارزان است. هزینه مقاومت در مقابل چریک همیشه خیلی بالا است. الان صورت مسئله با رفتاری که پاکستان کرد و با ترس اهانت آمیزی که پشتون‌ها نسبت به اکثریت غیر پشتون یعنی اکثریت فارسی زبان داشتند تغییر کرده است. دیگر نهضت پنجشیر نهضت چریکی و برای گرفتن حق و حقوق نیست یک نهضت آزادی خواه و استقلال طلب است و به پشتون بعد از این به عنوان نیروی اشغالگر نگاه می‌کند. نیرویی که غیر از خودش را قبول ندارد دیگران هم او را قبول نخواهند کرد. لذا آقای بایدن از یک سال قبل از رئیس جمهور شدن نظرش را در مورد افغانستان گفته بود که افغانستان به صورت یکپارچه نمی‌تواند قابل کنترل باشد. پیشنهادی به صورت فدرالی یا جدایی(تجزیه) کرده بود که من اسمش را خراسانی و پشتون گذاشتم. پشتون‌ها می‌خواهند خود را تحمیل کنند و زبان رسمی کشور را عوض کنند که این یک مسئله فرهنگی بسیار مهم است که سبب جریحه دار شدن احساسات عمیق ایرانی‌ها از این اهانتی که نسبت به بزرگترین محور هویت جامعه شان که زبان فارسی باشد شده است.»
این کارشناس مسائل سیاسی ـ بین‌الملل ادامه می‌دهد: «طالبان توانایی اداره کشور را ندارند آنها چطور می‌خواهند حقوق کارمندان را پرداخت کنند؟ کابل الان بسیار متفاوت از کابل بیست سال پیش است درست است که فساد و دزدی هم وجود دارد اما همان دزدان هم داخل خود افغانستان سرمایه‌گذاری کردند. طالبان نمی‌توانند مملکت را اداره کنند مگر با زور که مانند دفعه قبل دولت افغانی تندرو تشکیل دادند. در برابر دولت اشغالگر تندرو ایستادگی می‌شود. خواهیم دید که مناطق کوهستانی، بلخ و پنجشیر که بنده اسم آن را شبه جزیره بداخشان گذاشتم غیر قابل دستیابی برای طالبان خواهند بود. به همین دلیل آن را پرده‌ای از نمایش می‌بینم که پرده بعدی باید بیاید و تضعیف را جمع و جور کند و وضعیتی را به وجود آورد که امکان بهره‌برداری از منابع بسیار مهم و استراتژیک افغانستان امکان پذیر شود و کشورهای دیگر چشم طمع به افغانستان نداشته باشند.»
>اظهارات تند هم بخشی از دیپلماسی است
فریدون مجلسی با اشاره به تند شدنِ ادبیات انگلیسی‌ها در برابر آمریکایی‌ها خاطرنشان می‌سازد: «این اختلاف بیشتر از اینکه اختلاف واقعی باشد اختلاف حزبی است. مقداری از این تبلیغات را باید از دو دیدگاه بررسی کرد، یک اینکه انگلستان افغانستان را به عنوان یک منطقه امن و حیاط خلوت خود محسوب می‌کند فکر می‌کند
در آنجا نفوذ بیشتری دارد و اطلاع و آگاهی‌اش از مسائل بیشتر است. همان طور که وقتی عراق را بعد از صدام اشغال کردند بصره و کنار شط العرب سهم نیروهای انگلیسی شد چون خود را خیلی وارد می‌دانستند اما این وارد دانستن با محق دانستن امروز خیلی وفق نمی‌دهد. یک هدف دولت محافظه کار انگلیس کمک به جمهوری خواهان آمریکا است برای تدارک انتخابات یک سال و نیم آینده آمریکا که مربوط به مجلس نمایندگان آمریکا می‌شود تا حزب جمهوری خواه را وامدار خود کنند. یعنی به نوعی کمک انتخاباتی به آنها صورت گیرد تا اکثریت دموکرات به اکثریت جمهوری خواه تبدیل شود. لذا انگلیس و آمریکا اختلافات اصولی ندارند. اولا آمریکا ناچار است که از نفوذ نظامی خود بکاهد. چون هزینه‌هایی که کردند بسیار زیاد است و هرگز منافعی که به دست می‌آورند به اندازه هزینه‌هایی که کردند نخواهد رسید. در مورد انگلیس هم باید این نکته را در نظر بگیریم که انگلیس اصلا توانایی این را ندارد که ادای ابرقدرتی را در آورد که بعد از جنگ جهانی دوم خود را پیروز می‌دانست و در دنیا جولان می‌داد.»
>اخبار درست با اخبار هدفمند تفاوت دارد
مجلسی با تایید این مطلب از سوی آفتاب یزد که گاهی احساس می‌شود اخبار به جای درست مخابره شدن، هدفمند ارسال می‌شود تاکید می‌کند: «بله این اخبار هدفمند منتشر می‌شود. مثل اخباری که راجع به افشای شماره تلفن نوری شد که ایران اعلام کرد این کار توسط بی‌بی سی انجام شده و بی‌بی مسئول قتل نوری شده است. این صحبت‌ها فقط برای توسعه افکار ضد غربی است.» مجلسی می‌گوید: «مطمئن باشید هیچ اختلاف بنیادی بین انگلیس و آمریکا وجود ندارد و آنها پسر عمو هستند و نزدیک‌ترین کشورهای جهان آمریکا و انگلیس هستند. فرزند مشترک آنها هم اسرائیل است که تا ابد هوای او را خواهند داشت. این به هم پریدن‌ها هم به دلیل اختلافات حزبی و مهندسی شده برای پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات بعدی 2022 و 2024 است. با این کار حزب محافظه کار انگلیس علاوه بر کمک به همپیمانان جمهوری خواه خود برای خود نیز اعتبار
می‌خرد.