برای دعوا زود نیست؟

سید علیرضاکریمی‪-‬ واقعا برای شروع دعوا زود است.آنچه این روزها در شورای شهر تهران شاهد هستیم به ضرر مردم پایتخت تمام می‌شود.البته این روند قابل حدس و گمان بود.اصولگرایان به محض اینکه قدرت یکدست در اختیارشان قرار می‌گیرد با خود رقابت می‌کنند و در انتها نیز متشتت می‌شوند.
زمان احمدی نژاد نیز دولت،مجلس و شهرداری در چنبره یک جریان بود ولی هنوز یکسال نشد که دعوا شروع شد و در آخر هم جریان دولت و احمدی نژاد شدند انحرافی.اکنون دو نفر از نزدیکان رئیس جمهور اسبق در زندان بسر می‌برند.
لیکن حالا شهردار تهران هنوز یک ماه نیست که به تایید وزارت کشور رسیده دعوا در نهاد نظارتی شهر یعنی شورای شهر بر سر انتخاب شهردار و حواشی آن شروع شده است.
سربسته عرض کنم که ماجرای بیماری و غیبت مهدی چمران رئیس شورا را نباید جدی گرفت و ایشان الحمدلله در صحت وسلامت کامل هستند.ضمن آنکه غیبت دیروز ایشان نیز در راستای همان دعوای زودهنگامی است که اشاره کردم.


اگر می‌خواهید بدانید چرا اصولگرایان اینقدر زود وارد چالش شدند باید گفت ریشه در انتخاب شهردار دارد.
اظهر من الشمس بود که گزینه باند چمران در شورای شهر علیرضا زاکانی نبود اما چه سود که باند سروری قدرت بیشتری در شورا دارد و توانست به باند رئیس غلبه کند.در خیابان بهشت،سنتی‌ها گرد چمران جمع شده‌اند و نو اصولگرایان که گرایش‌های نزدیک فکری به پایداری‌ها دارند به سروری نائب رئیس شورا نزدیک هستند.گزینه باند سروری از همان ابتدا علیرضا زاکانی بود و چمران و تیم‌اش این را برنمی تابیدند.اما در نهایت پس از حواشی بسیار و علیرغم برخی مقاومت‌ها شهرداری به زاکانی رسید و دولت هم آن را تایید کرد.
موضوع دیگری که باعث چالش در شورای شهر اصولگرایان شده مسئله اختیارات رئیس است.تیم سروری خواستار تقسیم اختیارات رئیس شورا میان اعضا است ولی چمران مخالف صد در صد این موضوع است.اتفاقا می‌توان گفت شاید دلیل اصلی غیبت وی همین مورد اخیر
بوده است.رئیس شورا می‌گوید تمام اختیارات باید در اختیار رئیس باشد اما مخالفان وی معتقدند رئیس صرفا مسئول برگزاری جلسات علنی است و لاغیر.
اکنون که این وجیزه قلمی می‌شود هنوز این چالش مرتفع نشده و کشمکش‌ها ادامه دارد.طبعا چمران نمی‌خواهد نقشی ویترینی داشته باشد و سروری با توجه به آنکه در اکثریت است قدرت بیشتری می‌خواهد.
بهرحال طی روزهای آینده این دعوا به اتمام می‌رسد سهم‌ها تقسیم می‌شود ولی نکته مهم آن است که پشت این دعوا،دعواهای دیگری هم وجود دارد که در انتها ضرر و زیانش متوجه مردم است.اصولگرایان این روزها معتقدند به دلیل آنکه اصلاح طلبان در جامعه اقبالی ندارند پس در هرحالتی آنان با رای حداقلی پیروز میادین انتخاباتی هستند فلذا نگرانی بابت فرجام دعواها محلی از اعراب ندارد.هرچند این نکته تزی غلط است که گذشت زمان آن را ثابت می‌کند.