جنايات جنگي نيروهاي خارجي در افغانستان نبايد بدون مجازات بماند

«مجيد تخت‌روانچي» سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در مقر سازمان ملل متحد در نيويورك قبل از نشست شوراي امنيت درباره وضعيت افغانستان گفت: افغانستان در حال عبور از يك مقطع بحراني است؛ صدها هزار نفر از كشور گريخته‌اند؛ نزديك به ۶۰۰ هزار نفر ديگر در داخل آواره شده‌اند؛ مواد غذايي ضروري در حال اتمام است و ۱۸.۴ ميليون نفر به كمك‌هاي بشردوستانه نياز دارند. اين وضعيت قبل از هر چيز نتيجه مستقيم مداخله امريكا و ديگر نيروهاي خارجي در افغانستان و خروج غيرمسوولانه آنهاست. آنها زماني كه وارد افغانستان شدند، براي افغان‌ها مصيبت به ارمغان آوردند و هنگامي كه آنجا را ترك كردند، براي افغان‌ها فاجعه به جاي گذاشتند.
نماينده ايران با ذكر اين نكته كه طي سال‌هاي ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ نزديك به ۱۶۵ هزار افغانستاني كشته شدند و تلفات كودكان نيز حدود ۳۳ هزار نفر تخمين زده مي‌شود، خاطرنشان كرد: اين آمارها به تنهايي نشان‌دهنده شدت و دامنه مرگ و ويراني است. جنايات جنگي نيروهاي خارجي در افغانستان نبايد بدون مجازات بماند. با توجه به لزوم تامين احتياجات اوليه ميليون‌ها نفر نيازمند در افغانستان، ايران آماده تسهيل انتقال كمك‌هاي بشردوستانه به اين كشور از طريق بنادر، فرودگاه‌ها، راه‌آهن، جاده‌ها و گذرگاه‌هاي مرزي ايران است. طي بيش از چهار دهه، ما ميزبان ميليون‌ها پناهنده افغان بوده‌ايم. بعد از بحران اخير، پناهندگان بيشتري وارد خاك ايران شده‌اند. ما از جامعه بين‌المللي انتظار داريم به مسووليت خود عمل كرده و اقدام بيشتري در تامين كمك به اين پناهندگان انجام دهد.
روانچي با بيان اينكه بايد به مردم افغانستان براي رسيدن به صلح پايدار، ثبات و رفاه كمك كرد، افزود: تحقق كامل اين هدف بايد به ويژه توسط كشورهاي همسايه مورد حمايت و تسهيل قرار گيرد. روز چهارشنبه اولين نشست وزراي همسايگان افغانستان بدين منظور برگزار شد. دور بعدي آن در آينده‌اي نزديك در تهران برگزار مي‌شود. ايران همواره تمام تلاش خود را براي كمك به تمام گروه‌هاي افغان به منظور حل و فصل مسالمت‌آميز اختلافات‌شان انجام داده است. در جولاي امسال، ايران ميزبان مذاكرات صلح هيات‌هاي عالي‌رتبه دولت افغانستان و طالبان بود. آنها موافقت كردند در جلسه بعدي به مذاكرات خود ادامه دهند. ايران آماده است ميزبان دور بعدي چنين مذاكراتي باشد.
تخت‌روانچي با بيان اينكه ايران مجددا از همه رهبران مذهبي، زباني، قومي و سياسي افغانستان مي‌خواهد منافع همه مردم افغانستان را بر منافع بخش خاصي از جامعه ترجيح دهند؛ يادآور شد: چون افغانستان متعلق به همه افغان‌ها است. حمله غير قابل توجيه اخير و برادركشي قابل محكوميت در پنجشير در تضاد با موضع متحد جامعه جهاني است كه بر اساس آن هر دولتي كه با زور در افغانستان به قدرت برسد به رسميت شناخته نخواهد شد. راه ثبات، صلح بادوام و توسعه پايدار در افغانستان عملا از مذاكرات درون افغاني با مشاركت فعال و برابر نمايندگان واقعي تمام گروه‌هاي قومي، زباني و مذهبي مي‌گذرد كه هدف آن يافتن يك راه‌حل عادلانه و پايدار براي بحران، دستيابي به آشتي ملي و ايجاد يك دولت واقعا فراگير برآمده از آراي مردم در انتخاباتي آزاد و عادلانه از جمله با مشاركت كامل زنان هم به عنوان راي‌دهنده و هم به عنوان نامزد و متعهد به مبارزه با تروريسم و جرايم سازمان‌يافته باشد و حقوق بشر تمام مردم افغانستان از جمله اقليت‌هاي قومي، زباني و مذهبي و زنان را بر اساس آموزه‌ها و اصول اصيل اسلامي تضمين و حمايت كند. ما انتظار داريم طالبان به تعهدات خود در اين زمينه عمل كند. چنين دولتي از حمايت ايران برخوردار خواهد بود. 
نماينده دايم ايران در سازمان ملل يادآور شد: مانند ديگر همسايگان افغانستان، ما به‌شدت نگران ناامني و بي‌ثباتي در اين كشور و همچنين تهديد شبكه‌هاي تروريستي و جنايتكاران سازمان‌يافته فعال در زمينه قاچاق مواد مخدر و انسان هستيم. ما همچنين قويا معتقديم كه تحت هيچ شرايطي نبايد از خاك افغانستان براي تهديد يا حمله به كشوري يا پناه دادن يا آموزش تروريست‌ها، يا برنامه‌ريزي يا تامين مالي فعاليت‌هاي تروريستي استفاده شود. به گروه‌هاي تروريستي مانند داعش كه تهديدي بزرگ براي افغانستان و منطقه هستند نبايد اجازه فعاليت در افغانستان داده شود.افغانستان براي فائق آمدن بر مشكلات كنوني خود به كمك نياز دارد. ما پيوند افغانستان به عنوان يك كشور محصور در خشكي را از طريق بندر چابهار ايران با درياهاي آزاد و از طريق راه‌آهن خواف ـ هرات با اروپا برقرار كرده‌ايم و آماده‌ايم تا همكاري‌هاي خود را با آن در تمام زمينه‌ها بيشتر توسعه و تعميق بخشيده و به تحقق يك افغانستان امن  و  مرفه‌ كمك  كنيم.