قهرمانان ورزشی درمیدان زندگی

مجید ابهری‪-‬ ورزشکاران کشور ما در رشته‌ها و رقابت‌های مختلف همواره افتخار آفرینی کرده و برسکوهای قهرمانی ایستاده اند. بسیاری از فرزندان علیرغم مشکلات مختلف زیستی وتغذیه‌ای با همت و پشتکار مثال زدنی خود، بر حریفان غلبه کرده و پیشتاز میادین جهانی بوده اند. در کالبد شکافی مشکلات وموانع موجود در رابطه با ورزشکارها لازم است به نکات زیر با دقت لازم عنایت نماییم:
- ورزشکاران همواره بر رعایت قواعد واستاندارد‌های ضروری باید همت گماشته ودر این راستا برنامه‌های تغذیه منظم و مصرف ویتامین‌های ضروری را داشته باشند.
- با توجه به گرانی مواد اولیه غذایی مثل گوشت ومرغ، میوه‌جات و سایر اقلام لازم، هزینه‌های ورزشکاران نسبت به افراد معمولی تا شش برابر می‌باشد.
- انجام تمرینات مستمردر رشته‌های ورزشی خود و ایاب وذهاب به مراکز تمرینی خود نیازمند هزینه‌های مازاد می‌باشد. ورزشکار دارای عناوین ملی وجهانی باید معیارها و ارزش‌هایی را مانند خانه، خودرو و لباس را بیشتر از دیگران رعایت نماید.


- دوستان واطرافیان واقوام از یک چهره جهانی توقعات خاصی را دارند که از سایرین نمی‌توانند داشته باشند. همین تمایز باعث تحمیل هزینه‌های اضافی به ورزشکار می‌گردد. باتوجه به نکات یادشده و موضوعات دیگر، چهره‌های ورزشی جزء سرمایه‌های ملی و پشتوانه‌های فرهنگی جامعه می‌باشند که در ردیف الگوهای رفتاری وگروه‌های مرجع در کشور قرار می‌گیرند. بسیاری از آن‌ها نه درآمد ثابت ونه حقوق مکفی دارند. به‌همین جهت بعضی از اوقات پیشنهاداتی در زمینه‌های ایفای نقش در فیلم‌ها وسریال‌ها و یا تبلیغات بازرگانی را می‌پذیرند. برخی از ورزشکاران در زمینه‌های درمانی خود و یا یکی از اعضای خانواده دچار مشکل شده و برای دریافت وام خود را به هر دری می‌زنند که بعضی از آن‌ها به خاطرعدم توفیق در تهیه مبالغ ضروری حاضر به پذیرش عضویت در تیم‌های کشورهای دیگر می‌گردند. متاسفانه مدیران و سازمان‌های ورزشی توجهی به
اینگونه مقولات نداشته وگفته‌ها ونوشته‌های دلسوزان نیز انگار در خلا انجام می‌شود. در بسیاری از کشورها برای مدال آوران با توجه به جنس آن حقوق و امتیازات قابل توجه در نظر گرفته می‌شود که تا پایان عمر پرداخت می‌گردد. بیمه درمانی وحقوق مناسب بهترین مشوق‌ها در تشویق ورشد ورزشکاران می‌باشد. رهنمود‌های مقام معظم رهبری به ورزشکاران ماندگار‌ترین مانیفست اجرایی در فرهنگسازی ورزشی است که باید توسط کارشناسان وخبرگان تحلیل وکاربردی گردند. ورزشکاران یادگاران پوریای ولی و جهان پهلوان تختی می‌باشند که باید در رفتار فردی واجتماعی نیز به آن‌ها اقتدا نمایند. عدم مواجهه باقلدران و زورگویان جهانی بخشی از مرام پهلوانی است وامروز کسی مظلومتر از کودک فلسطینی نیست. بنابراین ورزشکارانی که حاضر به مواجهه با نمایندگان این دولت جعلی نمی‌شوند باید با بالاترین امتیازات و پاداش‌ها مورد تفقد قرار گیرند. باید مدیران و مسئولین نهادهای متولی در امور ورزشی درزمینه‌های شناسایی وکشف استعدادهای جوانان در رشته‌های مختلف به طور جدی وعملی وارد میدان شوند. پیگیری وحمایت عملی وشایسته از ورزشکاران مخصوصا مدال آوران انگیزه‌های لازم را در پرورش ورزشکاران حرفه‌ای و آماتور تولید خواهند کرد. در صورت تحقق برنامه‌های یاد شده خواهیم دید که ازنظر کمی وکیفی و رشد وشکوفایی، ورزش
و ورزشکاران در عرصه داخلی وجهانی چه جایگاه ممتاز وارزنده‌ای پیدا خواهند کرد. در وضعیت حاضر ورزشکاران کشور ما با کمترین امکانات با غیرت وهمت اسلامی ایرانی خود موجب خلق شگفتی در میادین جهانی می‌شوند. متاسفانه در مورد ورزشکاران و نام‌آوران پارالمپیکی که با کسب مدالهای متعدد طلا ونقره جهان را به تعجب واداشتند، اقدامات درخور تلاش‌های این عزیزان صورت نپذیرفت. اینک باتوجه به اشارات مقام معظم رهبری به ارزش والای ورزشکاران عزیز لازم است دست‌اندرکاران ضمن جبران کاستی‌های گذشته به اقدامات جدی ودرخورتلاش این سرمایه‌های ملی اقدام نمایند.