رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل بر چه مسائلی تاکید کرد؟ بی‌اعتمادی به وعده های آمریکا در دوران جدید

رئیس جمهوری ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر اینکه همه طرف ها باید به توافق هسته ای و قطعنامه سازمان ملل متعهد باشند، گفت: به دنبال تعامل موثر با همه کشورهای جهان به خصوص کشورهای همسایه هستم. این سخنان بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشته است.
سید ابراهیم رئیسی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به فشارهای آمریکا علیه ایران، گفت: آمریکا به اشتباه فکر می‌کرد ما مستاصل می‌شویم اما ایستادگی ما جواب داده و همواره جواب خواهد داد. مقاومت هوشمند و پویای جمهوری اسلامی، برآمده از عقلانیت راهبردی است. ما به وعده‌های دولت آمریکا اطمینان نداریم.
رئیسی همچنین گفت: «امروز همه جهان از جمله خود آمریکایی‌ها اذعان دارند که پروژه مقابله با ملت ایران که در دوره اخیر در نقض شکل و محتوای برجام جلوه‌گر شد و با سیاست فشار حداکثری و خروج خودسرانه از توافق بین‌المللی برجام دنبال شد، بطور کامل شکست خورده است. با این حال،‌ سیاست ظلم حداکثری هنوز رها نشده است. ما چیزی بیش از حق خود نمی‌خواهیم. ما خواستار اجرای حقوق بین‌الملل هستیم. همه طرف‌ها باید به توافق هسته‌ای و قطعنامه سازمان ملل متحد در عمل پایبند بمانند. 15 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایبندی ایران به تعهدات خود را تایید کرده، اما آمریکا به تعهد خود که لغو تحریم‌هاست عمل نکرده است، نقض عهد کرده است، از برجام خارج شده است، تحریم‌های بسیار بیشتری را بر ملت من تحمیل کرده است. آمریکا به اشتباه فکر می‌کرد ما مستاصل می‌شویم اما ایستادگی ما جواب داده و همواره جواب خواهد داد. مقاومت هوشمند و پویای جمهوری اسلامی، برآمده از عقلانیت راهبردی است. ما به وعده‌های دولت آمریکا اطمینان نداریم.
سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران طبق فتوای رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی، حرمت تولید، ‌ساخت و انباشت سلاح اتمی است و سلاح اتمی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران ندارد. جمهوری اسلامی ایران گفتگویی را مفید می‌داند که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه باشد. جمهوری اسلامی ایران در عین دفاع قاطع از تمامی حقوق و منافع ملت ایران،‌ به دنبال همکاری و همگرایی گسترده اقتصادی و سیاسی با جهان است. من به دنبال تعامل موثر با همه کشورهای جهان به خصوص کشورهای همسایه هستم و دست آنها را به گرمی می‌فشارم.» دوران جدیدی آغاز شده است.


جمهوری اسلامی ایران آماده است که برای ایجاد جهانی بهتر نقش‌آفرینی کند؛ جهانی مملو از عقلانیت، عدالت، آزادی، اخلاق و معنویت.
بازتاب سخنان رئیسی در رسانه های خارجی
به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس بخش هایی از سخنرانی رئیسی در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل را منتشر کرد و گزارش داد: رئیس جمهوری ایران در اولین سخنرانی خود در سازمان ملل به انتقاد از آمریکا پرداخت و گفت که این کشور از تحریم به عنوان یک ابزار جنگی جدید استفاده می کند.
آسوشیتدپرس در ادامه صحبت‌های رئیسی را با سخنرانی‌های حسن روحانی در سال های گذشته در مجمع عمومی مقایسه کرد و نوشت: ابراهیم رئیسی در مقایسه با فرد قبلی یک سخنرانی منتقدانه تر و بی پرده در رابطه با سیاست خارجی آمریکا ارائه داد.
خبرگزاری رویترز گزارش داد: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در نشست سالانه مجمع عمومی تاکید کرد که ایران خواهان از سرگیری مذاکراتی است که به رفع تحریم های آمریکا بینجامد. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش خود در‌این‌باره آورده است: رئیس جمهوری جدید ایران روز سه شنبه گفت که تلاش های آمریکا برای هژمونی به شکل تاسف باری شکست خورده است.
روزنامه واشنگتن پست با انتشار بخش هایی از صحبت های روز سه شنبه رئیس جمهوری کشورمان در سازمان ملل نوشت که سخنرانی ابراهیم رئیسی در سازمان ملل نشان دهنده هویت جمهوری اسلامی و جایگاهی است که ایران خود را در جهان می بیند.
شبکه فرانس٢۴ هم گزارش داد: رئیس جمهوری ایران در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی گفت که از مذاکرات هسته‌ای حمایت می کند اما به طور همزمان به انتقاد از آمریکا پرداخت و تاکید کرد که تحریم برای آمریکا تبدیل به یک ابزار جنگی علیه ملت ها شده است.
شبکه بلومبرگ در گزارشی ضمن انتشار سخنان سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: رئیس جمهوری ایران در این سخنرانی گفت که کشورش پس از خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته ای ٢٠١۵ دیگر به آمریکا اعتماد نخواهد کرد.
همچنین رسانه های صهیونیستی، از جمله روزنامه های اورشلیم پست، هاآرتص و تایمز آو اسرائیل سخنرانی رئیسی در مجمع عمومی که به صورت ویدئویی پخش شد را منتشر کردند و بخش هایی از صحبت های او درباره آمریکا و رژیم صهیونیستی را مورد توجه قرار دادند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گزارش داد: رئیس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه هژمونی آمریکا دیگر در جهان اعتباری ندارد، انتقاد کرد که این کشور از تحریم به عنوان یک سازوکار جنگی علیه ایران استفاده می کند.
سایر اخبار این روزنامه
آیا جنجال‌ها برای نام‌گذاری روز ملی موسیقی پایان یافته است؟ طنابکشی بر سر روز ملی موسیقی پیمان مولوی بازارها از فرو ریختن می‌ترسند رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل بر چه مسائلی تاکید کرد؟ بی‌اعتمادی به وعده های آمریکا در دوران جدید دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد گمانه‌زنی‌ها از پیک ششم کرونا در آبان‌ماه رئیس مجلس شورای اسلامی: کسری بودجه به معنای دست کردن در جیب مردم است «ابتکار» ابعاد مختلف اقدام وزارت اقتصاد در انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها را بررسی کرد نشانه‌های مثبت شفافیت شروط ایران برای آمریکا و اروپا مشخص شد خط و نشان برجامی در نیویورک دستور رئیسی درباره حقوق معلمان و بازگشایی مدارس فعلا مدارس مجازی یا ترکیبی از حضوری و مجازی است رئیس قوه قضائیه: کسانی به نام دفاع از حقوق زن بیشترین ضربه را به زنان می‌زنند توضیح معاون سازمان ثبت راجع به بخشنامه اخیرش درباره برگ سبز خودرو آیت الله جنتی: زمینه برپایی راهپیمایی اربعین فراهم شود مصوبه واردات خودرو به مجلس برگشت خورد دفاع مقدس و نقش بی‌بدیل مردم ایلام در جنگ جانسون خشم پاریس را بر سر فسخ قرارداد زیردریایی به سخره گرفت