«ابتکار» ابعاد مختلف اقدام وزارت اقتصاد در انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها را بررسی کرد نشانه‌های مثبت شفافیت


کیمیا نجفی
فرشاد پرویزیان، اقتصاددان درخصوص انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها و بانک‌ها طی روزهای اخیر گفت: یکی از راه‌های شفاف‌سازی عملکرد اقتصادی انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ است. عموم مردم باید بدانند که در بخش‌های مهم اقتصاد چه خبر است، بنابراین این اقدام خود شفافیت است.
چندی پیش احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی زیر مجموعه این وزارتخانه برای شفافیت بیشتر و نظارت عمومی بر عملکرد آن‌ها خبر داد. وی در این خصوص گفته بود: «یکی از ساز و کارهای اساسی برای بهبود عملکرد شرکت‌ها و همچنین کاهش فساد و اتلاف منابع که در برخی از شرکت‌ها وجود دارد استفاده از ابزارهای عمومی برای نظارت بر عملکرد شرکت‌ها است. این نظارت‌ها باعث می‌شود شرکت‌هایی که اموال مردم در دست آنها است با وسواس بیشتری مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد. یکی از روش‌هایی که تاکنون برای نظارت بر شرکت‌های دولتی مغفول بوده همین انتشار صورت‌های مالی است که تاکنون بخش زیادی از عملکرد مالی شرکت‌ها پنهان بوده است.» انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی که پیش‌تر وزیر اقتصاد قولش را داده بود محقق شد و حالا احسان خاندوزی، در توییتی در خصوص انتشار عمومی صورت‌های مالی شرکت‌ها و بانک‌های دولتی نوشته است: «انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها و شرکت‌ها ادامه دارد. ما میراث‌دار کسری‌ها و بی انضباطی‌ها هستیم. اما مسیر جدیدی را گشوده‌ایم که مدیران را کارآمد و پاسخگو خواهد کرد.»
شفافیت خواسته اصلی عموم جامعه


شفافیت در بخش‌های مختلف اقتصاد یکی از اصلی‌ترین خواسته عموم جامعه و فعالان اقتصادی است. بنابراین اولین گام‌های تیم اقتصادی دولت سیزدهم در این راستا با واکنش‌های مثبتی روبه‌رو شد و بسیاری از کاربران در فضای مجازی ابراز امیدواری کردند که این اقدام کاهش فساد را به دنبال داشته باشد و مانع از اتلاف منابع شود. البته همه واکنش‌ها به این مسئله یک شکل نبود اما منفی بودن برخی از واکنش‌ها نتوانست مثبت بودن این اقدام را زیر سوال ببرد. فرشاد پرویزیان، اقتصاددان با اشاره به اقدامات اخیر درخصوص انتشار عمومی صورت‌های مالی شرکت‌ها و بانک‌ها به «ابتکار» گفت: انتشار عمومی صورت‌های مالی شرکت‌ها و بانک‌ها یعنی خود شفافیت، به عبارتی‌ دیگر یکی از راه‌های شفاف‌سازی عملکرد اقتصادی انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ است. عموم مردم باید بدانند که در بخش‌های مهم اقتصاد چه خبر است. بنابراین این اقدام خود شفافیت است.
این اقتصاددان ادامه داد: ما می‌گوییم انتشار صورت‌های مالی خود شفافیت است اما باید توجه داشته باشیم که این اقدام به تنهایی کافی نیست. اینکه بگوییم فلان بانک انقدر مشکل دارد کافی نیست و در مرحله بعد باید به سراغ این پرسش برویم که چه کسانی باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی شده‌اند؟ این مسئله را بررسی کنیم که اعضای هیئت مدیره چگونه انتخاب شده‌اند؟ آیا این صورت‌های مالی که نشان می‌دهد بانک‌های کشور چه اوضاعی دارند منجربه این خواهد شد که اعضای هیئت مدیره که با تصمیمات غلط‌شان چنین مشکلاتی را به وجود آورده‌اند در پایان تغییر کنند؟ آیا افراد شایسته جایگزین نفرات قبلی می‌شود؟ برای گام‌های بعدی باید به سراغ این پرسش‌ها برویم.
پرویزیان با تاکید بر رعایت دقیق قوانین بانکی برای جلوگیری از فعالیت متخلفان ادامه داد: در کجای دنیا وقتی بانکی دچار مشکلات اینچنینی می‌شود اجازه می‌دهند که به فعالیتش ادامه بدهد؟ بنابراین اعلام عدد اقتصاد را شفاف می‌کند و نشان می‌دهد که بانک‌ها ‌و یا شرکت‌ها در چه وضعیتی قرار دارند اما گام بعدی این است که برای وضعیت به وجود آمده چاره بی‌اندیشند. دقیقا مثل اقدامی که در کشورهای دیگر می‌شود. این در حالی است که باید نظارت‌ها دقیق‌تر شود تا دیگر اجازه ندهند مشکلات و فساد بار دیگر تکرار شود.
راه‌های دیگر برای ایجاد شفافیت در اقتصاد
وی در پاسخ به این پرسش که چه راه‌های دیگری برای ایجاد شفافیت در اقتصاد وجود دارد؟ گفت: در بسیاری از کشورها تمام حقوق مدیران ارشد دولتی و حتی اساتید دانشگاه به صورت عمومی اعلام می‌شود. بنابراین یکی از راه‌های شفافیت این است که مردم بدانند مدیران دولتی در چه وضعیتی قرار دارند و حقوق و دارایی‌شان چقدر است.
وی افزود: عامل دیگر برای شفافیت اقتصادی این است که هیچ‌ فردی نباشد که مالیات ندهد. چرا عده‌ای حساب بانکی دارند اما هیچ چیزی از آنها ثبت نشده و در مقابل فعالیت و درآمدی که دارند مالیاتی پرداخت نمی‌کنند؟
پرویزیان ادامه داد: چرا ارز دولتی به بخش‌هایی داده می‌شود که این ارزها در راستای هدف مشخص‌شده هزینه نمی‌شود؟ برای شفافیت باید به سراغ این مسائل برویم و آنها را به صورت شفاف در اختیار عموم جامعه بگذاریم.
سایر اخبار این روزنامه
آیا جنجال‌ها برای نام‌گذاری روز ملی موسیقی پایان یافته است؟ طنابکشی بر سر روز ملی موسیقی پیمان مولوی بازارها از فرو ریختن می‌ترسند رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل بر چه مسائلی تاکید کرد؟ بی‌اعتمادی به وعده های آمریکا در دوران جدید دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد گمانه‌زنی‌ها از پیک ششم کرونا در آبان‌ماه رئیس مجلس شورای اسلامی: کسری بودجه به معنای دست کردن در جیب مردم است «ابتکار» ابعاد مختلف اقدام وزارت اقتصاد در انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها را بررسی کرد نشانه‌های مثبت شفافیت شروط ایران برای آمریکا و اروپا مشخص شد خط و نشان برجامی در نیویورک دستور رئیسی درباره حقوق معلمان و بازگشایی مدارس فعلا مدارس مجازی یا ترکیبی از حضوری و مجازی است رئیس قوه قضائیه: کسانی به نام دفاع از حقوق زن بیشترین ضربه را به زنان می‌زنند توضیح معاون سازمان ثبت راجع به بخشنامه اخیرش درباره برگ سبز خودرو آیت الله جنتی: زمینه برپایی راهپیمایی اربعین فراهم شود مصوبه واردات خودرو به مجلس برگشت خورد دفاع مقدس و نقش بی‌بدیل مردم ایلام در جنگ جانسون خشم پاریس را بر سر فسخ قرارداد زیردریایی به سخره گرفت