مددکاری که بعد از ۲۱ سال حبس رئیس زندان شد

کمتر از ۲۴ ساعت از بازدید رئیس قوه قضائیه از زندان دماوند، رئیس زندان عوض شد و مددکاری با سفارش و انتخاب زندانیان رئیس زندان شد.
چندماهی می‌شود که زندان‌های کشور درگیر تحول اساسی شده است. تحولی که نه تنها زندانیان و خانواده‌های آنها به صورت محسوس حس می‌کنند بلکه بارقه امید این توجه و تحول در بطن جامعه نیز نفوذ کرده است. موضوع به آنچه که تا به الان در قلم آمده است، همچون مساعدت انسانی منطبق با ظرفیت‌های قانونی خلاصه نمی‌شود بلکه حالا این زندانیان هستند که در مرکز توجه ریاست قوه قرار دارند، تا جایی که رضایتمندی آنها از یک مددکار اجتماعی باعث شده این فرد به ریاست ندامتگاه منصوب شود. اتفاقی که نه تنها توجه به درخواست معقول زندانیان را نشان می‌دهد بلکه بارقه امیدی در دل تمامی افراد است تا بدانند در نهاد قوه قضائیه شایسته سالاری بر هرچیز مقدم است. چنانچه یک مددکار با اخلاق و پیگیر با 21 سال سابقه و البته عملکرد درست و معقول می‌تواند به ریاست ندامتگاه منصوب شود. قاسمی مددکار با اخلاق و پیگیر زندان دماوند که به گفته زندانیان 21 سال است همراه زندانیان حبس می‌کشد. فردی که تک تک زندانیان را می‌شناسد و تک تک زندانیان نیز از وی رضایت دارند. در بازدید هفته گذشته رئیس قوه قضائیه از ندامتگاه دماوند به درخواست زندانی‌ها وی بر میز ریاست ندامتگاه نشست. اتفاق مبارکی که هم برای زندانیان بارقه امید ایجاد کرده است و هم نشان می‌دهد برای نهاد قوه قضائیه شایسته سالاری در هر مقام و ردیفی حرف اول را می‌زند. حالا فردی که بدون هیچ وابستگی و شناخت و پیشینه‌ای بر اساس توانمندی و رضایت زندانیان به ریاست ندامتگاه رسیده است. رئیس دستگاه قضا 15 شهریور ماه در شورای عالی قوه قضائیه آمار جالبی ارائه کرد مبنی براینکه در یک ماه گذشته دادستان‌ها در ۲۸ استان کشور ۷۶مورد و روسای دادگستری‌ها ۴۲مورد از زندان‌ها بازدید کردند.همین چند روز پیش بود که حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: طی مدت اخیر مسئولان عالی قضائی بین یک تا ۳ بار به زندان‌ها سرکشی کردند و امروز از همه زندان‌های کشور حداقل یکبار بازدید به عمل آمده است و آسیب شناسی صورت گرفته است.
>بازدید از زندان دماوند
این در حالی است که بازدید از زندان دماوند، چهارمین بازدید شخص رئیس دستگاه قضا از زندان‌های کشور در هفتاد و یکمین روز خدمت در کسوت قاضی القضاتی بود که آدینه قبل انجام شد.ریاست قوه قضائیه به جای استراحت در خانه به زندان‌ها می‌رود تا از نزدیک در جریان امور مربوط به زندان‌ها و زندانیان قرار گیرد. حاصل این بازدیدها خروجی‌های قابل تامل و مهمی دارد که یکی از آنها در همین بازدید اخیر صورت گرفت. رئیس قوه قضائیه در جریان این بازدید، ضمن گفتگوی چهره به چهره با تعداد کثیری از زندانیان، سوالاتی را پیرامون دلیل محکومیت و مدت زمان سپری شده از حبس آن‌ها و همچنین شرایط بهداشتی و غذایی زندان مطرح کرد.


«واکسیناسیون زندانیان» موضوعی بود که رئیس قوه قضائیه در گفتگو با زندانیان در خصوص آن کسب اطلاع کرد که به گفته زندانیان ندامتگاه دماوند هر ۲ دُز واکسن کرونا به آن‌ها تزریق شده است. یکی از مسائل دیگری که رئیس قوه قضائیه در گفتگوی خود با زندانیان از آن‌ها پرسید این موضوع بود که آیا قضات به زندان سر می‌زنند و با زندانیان گفتگو می‌کنند یا خیر.
>درخواست زندانیان
زندانیان همچنین در حضور رئیس قوه قضائیه از برخی از زندان‌بانان ندامتگاه دماوند که به گفته زندانیان، شبانه‌روز و همراه با خانواده خود برای جلب رضایت شاکیان تلاش می‌کنند و در این راه حتی هزینه‌های مالی هم متحمل شده‌اند تشکر و قدردانی کردند.
زندانیان به رئیس عدلیه گفتند به دلیل این گونه ارتباطات برخی زندان بانان این ندامتگاه تمام زندانیان و خانواده‌های آن‌ها را به چهره می‌شناسند.حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از این بازدید، با بیان اینکه زندانیان هر مطلب و درخواستی را که دارند بنویسند، تاکید کرد که تک تک این نامه‌ها به صورت دقیق مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. رئیس قوه قضائیه در همین زمینه، حوزه ریاست قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها را مامور کرد که به تک تک درخواست‌های زندانیان رسیدگی کنند و به سرعت به آن‌ها پاسخ دهند.
به گزارش عصر قانون، پس از این بازدید و در چند روز گذشته خبر رسیده‌ که در بازدید اخیر رئیس‎ قوه ‎قضائیه از زندان دماوند، زندانیان از مددکار زندان تمجید کرده و درخواست کردند که فردی به نام قاسمی که پیش از این مددکار زندان بوده است، رئیس زندان شود. درخواستی که مورد موافقت قرار گرفته و این مددکار به عنوان رئیس زندان انتخاب شده
است.