فرصت طلبی آنکارا

آفتاب یزد- علی اکبر سمیعی: قطع روابط عربستان و امارات و چند کشور عربی دیگر با قطر و تحریم دوحه از سوی این کشورها فرصت ایده‌آلی را برای ترکیه به منظور تحکیم موقعیت خود در بازار قطر ایجاد کرده است. البته روابط سیاسی
و تجاری ترکیه و قطر سال‌ها قبل از این بحران نیز در حال رشد و ارتقا بود اما بحران اخیر به نزدیکی روابط اقتصادی دو کشور بیش از گذشته منجر شده است. در این میان، روزنامه‌های ترکیه در تحلیل‌ها و گزارش‌های خود هر کدام از زاویه‌ای به این موضوع پرداخته‌اند. آفتاب یزد به همین منظور به بررسی گزارش‌های سه روزنامه «ینی‌شفق»، «حریت» و «دیلی صباح» پرداخته است.
**آماری تامل برانگیز از تجارت ترکیه و قطر
یک روزنامه چاپ ترکیه در گزارشی با اشاره به قطع روابط قطر و همسایگان عرب این کشور به بررسی مناسبات اقتصادی ترکیه و قطر و نیز بهره‌برداری ترکیه از بحران به وجود آمده در روابط چند کشور عربی با قطر پرداخته است. روزنامه «ینی شفق» در نسخه انگلیسی زبان خود نوشت: توسعه روابط اقتصادی قطر و ترکیه به طور ویژه از سال2015 سرعت بیشتری به خود گرفته است. قطر 18میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده و این سرمایه‌گذاری همچنان در حال افزایش است. حجم مبادلات اقتصادی دو کشور 710میلیون دلار است و براساس توافقنامه‌ای که ترکیه و قطر در دسامبر سال 2016 در ترابوزان است امضا کردند حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در کوتاه مدت به 5/1 میلیارد دلار خواهد رسید.


از طرف دیگر قطر سهام برخی از بانک‌های ترکیه
نظیر Finansbank و ABank را خریده است ضمن اینکه شهروندان این کشور نیز در نقاط مختلف ترکیه املاکی را خریداری کرده‌اند. روزنامه ینی شفق در ادامه گزارش خود آورده است: حجم قراردادهای شرکت‌های ساختمانی ترکیه در قطر 2/14 میلیارد دلار است. قطر در سال 2022 میزبان جام جهانی فوتبال است و 170 میلیارد دلار بودجه برای برگزاری این بازی‌ها اختصاص داده است. از این جهت، شرکت‌های ترکیه‌ای قصد دارند تا 15 میلیارد دلار از این بودجه را برای پروژه‌های عمرانی در قطر به خود اختصاص دهند. این روزنامه در ادامه به قدرت اقتصادی و مالی قطر اشاره کرده و نوشت: قطر که جمعیتی 2 میلیون نفری دارد از وسعت ناچیزی برخوردار است اما در عین حال، قدرت اقتصادی‌اش به گونه‌ای است که به یک وام دهنده جهانی تبدیل شده است. درآمد سرانه مردم این کشور 140 هزار دلار است و به همین دلیل در شمار ثروتمندترین کشورهای جهان است. قطر 335 میلیارد دلار در خارج از جمله در آمریکا، انگلستان، آلمان، روسیه و بسیاری از دیگر از کشورها سرمایه‌گذاری کرده است. البته عمده درآمدهای این کشور متکی به صادرات نفت و گاز است. این روزنامه با اشاره به حمایت ترکیه از قطر در بحران اخیر نوشت: هیچ ریسک و خطری روابط اقتصادی دو کشور را تهدید نمی‌کند.
**روابط اقتصادی بلندمدت
در همین حال، روزنامه حریت چاپ ترکیه به نقل از یک شاهزاده قطری از گسترش روابط اقتصادی ترکیه و قطر خبر داد. شیخ صحیم بن خالد آل‌ثانی که رئیس هولدینگ قطری «مراکز» است در گفتگو با روزنامه حریت تصریح کرد: «ما امیدوار هستیم که روابط اقتصادی بلندمدتی با ترکیه داشته باشیم. ترکیه می‌تواند در زمینه صادرات مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و نیز اجرای پروژه‌های ساختمانی در قطر اقدام کند.» این شاهزاده قطری با ابراز تاسف از تحریم این کشور توسط همسایگان عرب خود گفت: این برای ما جای شگفتی بود که از طرف اعضای شورای همکاری خلیج فارس تحریم شویم. همه ما به مدت 50 سال همانند یک کشور واحد بودیم و وضعیت پیش آمده بسیار ناامید کننده است. وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری ترکیه در قطر ادامه خواهد داشت و ما نیز سرمایه‌گذاری خود در ترکیه را افزایش خواهیم داد.
**صادرات گوشت سفید و تخم مرغ از ترکیه به قطر
از سوی دیگر، دیلی صباح دیگر روزنامه ترکیه‌ای نوشت: پس از بروز بحران بین قطر و عربستان و امارات و چند کشور دیگر عربی، قطر به بازاری برای صادرات محصولات غذایی ترکیه تبدیل شده است. از زمان بحران به وجود آمده، صادرات گوشت سفید و تخم مرغ از ترکیه به قطر افزایش یافته است. بدریت گیریت، معاون رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی و دامی ترکیه مدعی شده است که مردم قطر علاقه زیادی به مصرف محصولات ترکیه‌ای دارند. وی ادامه داد: ترکیه برای نشان دادن حسن نیت خود به قطر از افزایش قیمت محصولات غذایی صادراتی خود به این کشور جلوگیری کرده است. رضا سیار عضو مجمع صادرکنندگان ترکیه نیز به دیلی صباح گفت: پس از تحریم قطر از سوی همسایگان عرب این کشور، نیازهای قطر به سبزیجات و میوه‌های تازه از سوی ایران تامین می‌شود این در حالی است که ترکیه محصولات غذایی فرآوری شده و حبوبات را از طریق هواپیماهای باری به قطر ارسال می‌کند. ضمن اینکه صادرات ترکیه به قطر از طریق خطوط کشتیرانی نیز به زودی در دستور کار دو کشور قرار خواهد گرفت. دیلی صباح در پایان گزارش خود تاکید کرده است که نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه روز جمعه 14ژوئن به همراه وزیر خارجه ترکیه به قطر رفت تا با مقامات دوحه درباره توسعه روابط اقتصادی مذاکره کند.