رفع مشکلات مناطق محروم بوشهر با خدمات ۱۱۰۰ گروه جهادی

سرویس ایران جوان آنلاین: اردو‌های جهادی از جمله فعالیت‌های ترویج یافته از فرهنگ انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند که برای ارتقای سطح معیشت، رفع نیاز‌ها و تحقق مطالبات مردم همواره با محوریت بسیج در دستور کار دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز مختلف قرار داشته است. اردو‌هایی که در حوزه‌های عمرانی، آموزشی، فرهنگی، کمک‌های مؤمنانه پزشکی و بهداشتی و اشتغالزایی به همت جوانان بسیجی و داوطلب اغلب در مناطق محروم برگزار می‌شود. طی سال‌های اخیر، یکی از اصلی‌ترین حوزه فعالیت اردو‌های جهادی، عرصه فرهنگ و هنر اسلامی بوده که داوطلبان با ایجاد فضای صمیمی و تشکیل کلاس‌های دوره‌ای سعی در ترویج فرهنگ و فعالیت‌های انسانی در بین مردم مناطق محروم کرده و می‌کنند. هم اکنون یک‌هزار و ۱۶۸ گروه جهادی در استان بوشهر وجود دارد که در اقشار ۲۲ گانه بسیج تشکیل شده و در مناطق محروم به ارائه خدمات مختلف می‌پردازند. آنچه در اردو‌های جهادی چشمگیر است اثر متقابل جهادگران و ساکنان مناطق کم برخوردار است که علاوه بر رشد فکری و عملی جهادگران، سبب رفع بخشی از محرومیت آنان می‌شود. سال‌هاست که بسیجیان و جهادگران بوشهری در میدان خدمت به هموطنان و هم استانی‌های خود حاضر و طی ماه‌های اخیر علاوه بر کمک در جهت جلوگیری از شیوع و از بین بردن ویروس منحوس کرونا، به مناطق محروم نیز اعزام شده و به رفع مشکلات و گرفتاری‌های ساکنان این مناطق پرداخته‌اند.
به گفته مسئول بسیج سازندگی بوشهر هم اکنون یک‌هزار و ۱۶۸ گروه جهادی در اقشار ۲۲ گانه بسیج این استان سازماندهی شده‌اند که این گروه‌ها در سه ماه نخست امسال ۱۲ پروژه با ۴ میلیارد تومان اعتبار در نقاط محروم بوشهر اجرا کرده‌اند.
سرهنگ ذوالفقار عباسی‌فر نقش مهم بسیج سازندگی در عرصه‌های خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی را بی بدیل می‌خواند و می‌گوید: «در خدمات‌رسانی به جامعه هدف بهره‌گیری از اقشار مختلف بسیج در تخصص‌های مختلف مورد توجه قرار دارد. در همین رابطه بسیج در زمینه مبارزه با کرونا نقش مهم و تأثیرگذاری ایفا کرد و اقشار مختلف آن برای کمک‌رسانی به جامعه از هیچ کاری دریغ نکرده‌اند.»
وی با بیان اینکه گروه‌های جهادی تخصصی در نقاط مختلف استان تشکیل شده است، تصریح می‌کند: «از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا بسیج سازندگی ضمن تأمین و توزیع بسته‌های معیشتی میان خانوار‌های آسیب‌دیده از کرونا، در عرصه ضدعفونی، تولید و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی نقش مهمی ایفا کرده است.»


عباسی‌فر با تأکید بر اینکه تشکیل یک‌هزار و ۱۶۸ گروه جهادی آن هم در اقشار مختلف به این معنی است که می‌توانیم در کمترین زمان به کل جامعه خدمات‌رسانی یا مشکلاتشان را رفع کنیم، می‌گوید: «گروه‌های جهادی برای خدمات‌رسانی پزشکی، علمی، آموزشی، بهداشت و درمان، فرهنگی، اجتماعی و حوزه درمان سازماندهی شده‌اند.»
مسئول بسیج سازندگی بوشهر با اشاره به اجرای طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی در نقاط مختلف استان خاطر نشان می‌کند: «اجرای ۱۰ طرح جاده‌ای بین مزارع به طول ۲۰ کیلومتر، ساخت استخر ذخیره آب شرب در مزارع پرورش میگو و راه‌اندازی کارگاه عبابافی در روستای بحیری دشتی از جمله پروژه‌هاست.»
وی برآورد هزینه اجرای کارگاه عبابافی در روستای بحیری دشتی را ۴ میلیارد ریال عنوان می‌کند و می‌گوید: «با تکمیل این پروژه و فعال شدن ۱۵ دستگاه عبابافی و ریسندگی، اشتغال پایدار روستایی فراهم می‌شود.»
به گفته مسئول بسیج سازندگی بوشهر، اجرای طرح‌های اشتغالزایی یکی از راه‌های محرومیت‌زدایی روستاهاست و گروه‌های جهادی متشکل از اقشار بسیج در زمینه‌های علمی، آموزشی، بهداشت و درمان، فرهنگی و عمران و زیرساخت در روستا‌ها و مناطق کم‌برخوردار استان در حال خدمات‌رسانی هستند.
اقدام در راستای گام دوم انقلاب
هرچند چنین تصور می‌شد کرونا سطوح فرهنگی و فعالیت جهادی در تشکیل اردو‌های جهادی را از بین ببرد، اما با این وجود، شاهد فعالیت گسترده گروه‌های محرومیت‌زدایی و جهادی در مناطق مختلف کشور هستیم.
گروه جهادی ذوالفقار شهرستان جم در استان بوشهر و جنوب کشور از جمله گروه‌هایی است که با همدلی قشر‌های مختلف جامعه تشکیل شده و توانسته طی ماه‌های اخیر اقدامات ماندگاری از خود بر جای بگذارد. رویکرد عملیاتی این گروه جهادی در راستای گام دوم انقلاب شکل گرفته و به‌صورت افتخاری در حال انجام فعالیت در مناطق محروم است. احمد حمیدی‌نیا، مسئول گروه جهادی ذوالفقار شهرستان جم است که انگیزه تشکیل این گروه را حمایت از طرح مقام معظم رهبری در ایجاد گروه‌های محرومیت‌زدایی عنوان می‌کند و می‌گوید: «عمده فعالیت این گروه جهادی در امور عمرانی و ساخت خانه‌های محرومان بوده که در این راستا از کارشناسان عمرانی استفاده می‌کنیم و هم اکنون بیش از ۱۰۰ نفر با گروه جهادی ذوالفقار همکاری می‌کنند.»
وی با اشاره به جمع‌آوری هفتگی کمک‌های ۴ تا ۷ میلیون تومانی به خانواده‌های کم‌برخوردار برای محرومیت‌زدایی عمرانی می‌گوید: «بیش از ۹۰ درصد حمایت‌هایی که از این گروه جهادی صورت می‌گیرد، مردمی است و در این راستا کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، بسیج و سپاه پاسداران نیز از جمله مراکز حمایتی گروه جهادی ذوالفقار محسوب می‌شوند.»
حمیدی‌نیا با اشاره به فعالیت این گروه جهادی در ایام کرونا خاطر نشان می‌کند: «در عرصه مقابله با کرونا در ایام شیوع این بیماری گروه جهادی ذوالفقار در تولید ماسک، فعالیت کرد که در این حوزه انواع ماسک تولید شد و در اختیار جامعه هدف قرار گرفت.»
گروه‌های جهادی بهزیستی در خدمت مددجویان
سازمان بهزیستی از جمله مراکز خدماتی به شمار می‌آید که با تشکیل اردو‌های جهادی در راستای ارائه خدمات لازم به مددجویانش و گروه‌های هدف با محوریت مشارکت‌های مردمی گام برمی‌دارد. اردو‌های جهادی بهزیستی، در طول چند سال اخیر آثار بسیار مثبتی در برطرف کردن مشکلات مددجویان داشته و در همین زمینه، تشکیل این گروه‌ها حتی در شرایط کرونایی نیز ادامه داشت.
نیازسنجی مددجویان برای هدایتشان به مراکز خدمت‌رسانی بهزیستی و کمک به معیشت آنان از جمله اقداماتی است که در اردو‌های جهادی بهزیستی انجام می‌گیرد.
رئیس بهزیستی بوشهر در این خصوص می‌گوید: «تشکیل اردو‌های جهادی سازمان بهزیستی با رویکرد آسیب‌شناسی و محرومیت‌زدایی در بخش‌های فرهنگی و معیشتی، برای مددجویان دارای اهمیت است.»
آرزو منوچهری با اشاره به هدف برگزاری اردو‌های جهادی ادامه می‌دهد: «رسیدگی بیشتر به نیازمندان و معلولان بوشهر و ارتقای سطح بهداشت، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با ایجاد اشتغال معلولان و افراد تحت پوشش در نقاط حاشیه شهر‌ها و روستاها، گامی مهم در راستای اجرای عدالت اجتماعی است.»
با اینکه بوشهر جزو مناطق محروم کشور به شمار می‌رفت، اما طی سال‌های اخیر و با حضور و خدمات گروه‌های جهادی تغییرات زیادی در نقاط کم‌برخوردار آن به وجود آمده است.
گروه‌های جهادی بوشهر در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کرده‌اند که در این راستا اجرای طرح‌های تولیدی و اشتغالزایی، رسیدگی به نقاط محروم، انجام پروژه‌های عمرانی، فرهنگی، آموزشی و هنری در روستا‌ها و شهر‌ها با اولویت مناطق محروم کاملاً مشهود است.
در همین رابطه اجرای بیش از ۱۸ هزار طرح محرومیت‌زدایی با همکاری بسیج و سپاه از جمله کار‌هایی است که رئیس بسیج سازندگی استان بوشهر به آن‌ها اشاره می‌کند. همچنین ساخت مسکن محرومان، اجرای خطوط انتقال آب، طرح‌های آبرسانی، لوله‌گذاری، ساخت پل، مرمت مدارس، تکمیل مساجد، ساخت خانه‌های عالم در روستا‌ها و نقاط محروم از دیگر فعالیت گروه‌های جهادی است.
همین چند ماه پیش بود که ۶۳۶ پروژه عمرانی کوچک و عام‌المنفعه شامل طرح‌های عمرانی و مسکن مددجویان در نقاط مختلف استان بوشهر افتتاح شد.
بوشهر در لیست پایگاه‌های برتر کشور
نقش مهم پایگاه‌ها، حوزه‌ها و نواحی مقاومت در اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی غیر قابل چشم‌پوشی است. بر همین اساس پایگاه‌های مقاومت بوشهر در جشنواره سراسری مالک اشتر بسیج شرکت کردند و موفق به کسب رتبه برتر شدند.
فرمانده پایگاه مقاومت ریحانه النبی دشتستان که در این جشنواره رتبه خوبی کسب کرده است به فعالیت این پایگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در بخش فرهنگی، یادواره شهدای محله و شهدای زن در مناسبت‌های مختلف در محله و شهر برازجان برگزار شد.»
نصرت خوزم دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و پاسداران محله را از دیگر فعالیت‌های این پایگاه عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «برگزاری نمایشگاه هفته دفاع مقدس در سه سال متوالی با همکاری حوزه فاطمه الزهرا (س)، برگزاری ایستگاه صلواتی، مراسمات مذهبی و فرهنگی، ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه از دیگر برنامه‌های انجام شده ماست.»
به گفته این جهادگر، جمع‌آوری و تدوین کتاب از خاطرات، زندگینامه و وصیتنامه شهدا از زبان خانواده‌ها هم در لیست اقدامات فرهنگی این پایگاه قرار دارد.
فرمانده پایگاه مقاومت ریحانه النبی دشتستان به فعالیت در بخش بهداشت و درمان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «در بخش بهداشت و درمان هماهنگی‌های لازم برای ویزیت رایگان و معرفی افراد به پزشکان متخصص، تزریق رایگان آمپول و انسولین به متقاضیان، اندازه‌گیری فشارخون و پیگیری نیاز‌های بهداشتی با مدیریت مسئولان بهداشتی پایگاه صورت گرفت.»
خوزم ادامه می‌دهد: «در حوزه اشتغال نیز ایجاد کارگاه جوراب‌بافی، تولید گل و گیاه گلخانه‌ای، تهیه مواد غذایی و گیاهی، ادویه‌جات خانگی، خیاطی، تولید انواع شیرینی‌جات و غذا‌های محلی مورد توجه قرار گرفت که ضمن ایجاد شغل برای جوانان و ساکنان این مناطق، رونق خاصی به محلات داده شد.»
وی، تهیه و تعمیر کولرگازی خانواده‌های نیازمند، آموزش کلاس خیاطی و کامپیوتر برگزاری نشست‌های بصیرتی، سیاسی و تربیتی را از دیگر کار‌ها عنوان و تأکید می‌کند: «فراخوانی و سازماندهی گردان کوثر، برگزاری میقات صالحین، برگزاری کلاس‌های حلقه صالحین در فضای حقیقی و مجازی از فعالیت‌های یک سال گذشته پایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) شهر برازجان است.»
این جهادگر بسیجی تصریح کرد: «پیگیری بازگشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به مدارس، تهیه پوشاک، کیف و کفش، لوازم‌التحریر و پرداخت شهریه مدرسه، آموزش نهج‌البلاغه، آموزش و برگزاری کلاس‌های تقویتی و راه‌اندازی کارگاه دخترانه و مادرانه از جمله طرح‌هایی بود که در دستور کار قرار گرفت و به نتیجه رسید.»