غفلت از سرمایه‌ای که روح پهلوانی را در ورزش می‌دمد

هفته دفاع مقدس در حالی به پایان رسید که بخش‌های زیادی از مجاهدت جامعه ورزش در جریان هشت سال جنگ تحمیلی مغفول مانده است و کمتر پیش آمده که از سوی وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها تلاشی در جهت تبیین رشادت‌های قهرمانان و ورزشکاران در جبهه‌های نبرد با عراق صورت گیرد. همه چیز به برنامه‌های مقطعی و مناسبتی خلاصه شده و در مراسم‌های برگزار شده به جای اینکه تأثیرگذاری آن مورد توجه قرار گیرد، بیشتر جنبه شعاری و نمایشی به خود گرفته است.
این در شرایطی است که ورزش کشور در جریان هشت سال دفاع مقدس یکی از گروه‌هایی بود که در کنار سایر قشر‌ها برای دفاع از سرزمینمان، شهدای زیادی را تقدیم کشور کرده است. نمونه بارز آن شهدای چوار است، شهدایی که وزیر ورزش هم در مراسمی که هفته گذشته برای تجلیل از ورزشکاران جوانمرد برگزار شد از کم‌کاری‌های صورت گرفته درباره شهدای زمین فوتبال چوار که مظلومانه به شهادت رسیدند، گلایه و تأکید کرد که نه تنها این حادثه، بلکه کل زوایای حضور جامعه ورزش در دفاع مقدس باید ساعت به ساعت بازگو و یاد قهرمانان واقعی که شهدا هستند، همواره زنده نگه داشته شود.
فارغ از سوءاستفاده‌ها و نگاه ابزاری که برخی مدیران ورزش به شهدا دارند و نمی‌توان آن را انکار کرد، یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های فرهنگی و معنوی که مسئولانی که در بخش‌های مختلف ورزش مسئولیت می‌گیرند باید مورد توجه قرار دهند، تلاش برای تبیین مجاهدت‌های جامعه ورزش در دفاع مقدس و بازگو کردن آن برای نسل جدید ورزش است. نسلی که باید آگاه باشد میراث‌دار چه قهرمانانی است؛ میراث‌دار قهرمانانی که با هجوم دشمن، جوانمردی و پهلوانی را با حضور در جبهه‌ها در میدان عمل نشان دادند. با این حال متولیان ورزش در دهه‌های اخیر برنامه اصولی و اولویت‌داری که ورزشکاران امروز با از خودگذشتگی‌های شهدا و جانبازان ورزشکار آشنا کند، نداشته‌اند.
همانطور که اشاره شد همه چیز به برگزاری اجلاس‌ها و انداختن چفیه خلاصه شده است. مراسم‌هایی که در صورت داشتن یک برنامه هدفمند می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد، اما کمتر چنین برنامه‌هایی در بخش‌های مختلف ورزش دیده می‌شود و کارنامه پرافتخار ورزش در دفاع مقدس همواره در حاشیه قرار داشته و نگاهی روتین و تبلیغاتی آن را محاصره کرده است.


با توجه به تأکید حمید سجادی، دفاع مقدس و نقش اهالی ورزش که با پنج هزار شهید، سرمایه‌های بزرگ معنوی در این حوزه دارند، باید به صورت عملیاتی و اجرایی در برنامه‌های دارای اولویت دستگاه‌های گوناگون ورزش کشور قرار بگیرد. البته این برنامه‌ها باید عاری از هر نوع شعارزدگی در راستای آشنایی ورزشکاران امروز با قهرمانان واقعی کشور باشد، به خصوص که نگاه نمایشی به دفاع مقدس بیشتر از آنکه باعث جذب شود، سبب دوری ورزشکاران خواهد شد. ورزشکارانی که تصور خواهند کرد شهدا قرار است پله‌ای برای برخی مسئولان شوند، به همین خاطر چنین رویکرد‌های انحرافی، ورزش را از رسیدن به هدف اصلی آن باز می‌دارد.
در همین راستا وزارت ورزش و سایر بخش‌های ورزش باید با ارائه برنامه‌های عملی برای تبیین و شناساندن رشادت‌های جامعه ورزش در دفاع مقدس، در مسیر نهادینه کردن فرهنگ ایثار در ورزش گام بردارند، رویکردی که اگر فارغ از نگاه شعاری و نمایشی باشد، می‌تواند تأثیرات بسیاری بر ورزش بگذارد، به خصوص که شهدا و جانبازان ورزشکار می‌توانند بهترین الگو برای جامعه هدف ورزش باشند. الگو‌هایی که با توجه به کم‌کاری‌هایی که تا امروز صورت گرفته، کمتر در ورزش نام و نشانی از آن‌ها دیده می‌شود و نسل امروز ورزش کمترین آشنایی با مرام و مسیری دارد که این قهرمانان برای دفاع از کشور طی کرده‌اند.
بدون شک یکی از مهم‌ترین وظایف متولیان ورزش تلاش در جهت ترویج فرهنگ دفاع مقدس در ورزش است، تلاشی که اگرچه در ۳۳ سال گذشته از جنگ به صورت کم و بیش انجام شده، اما نگاه شعار‌زده سبب شده این تلاش‌های اندک هم تأثیری نداشته باشد. در این زمینه علاوه بر عزم جزمی که مسئولان باید در این رابطه نشان دهند، باید با اصلاح رویکردها، برنامه‌های تأثیرگذار و فارغ از نگاه تبلیغاتی، برای جبران غفلت‌هایی که برای اشاعه فرهنگ جوانمردی و پهلوانی ورزشکاران در زمان جنگ شده است اجرایی شود تا نسل امروز ورزش بیشتر از هر زمانی پهلوانان دفاع مقدس را بشناسد و با درس گرفتن از آن‌ها سعی کند در مسیرشان قدم بردارد، تصمیمی که یکی از مهم‌ترین خروجی آن کاهش بی‌اخلاقی‌ها در ورزش خواهد بود.