مسلح شدن مجرمان در ناآرامی‌های کشور‌های همسایه

بروز اعمال مجرمانه نسبت به گذشته با تغییری محسوس همراه است. مهمترین تغییر در این باره مربوط است به مسلح شدن مجرمان و خشونت به کار رفته در ارتکاب جرم. انتشار کلیپ‌هایی که از حوادث مختلف در فضای مجازی دست به دست می‌شود و انتشار خبر‌های جرائم خشن در رسانه‌ها به خوبی گویای این موضوع است که رفتار مجرمانه این روز‌ها با خشونت بیشتری دنبال می‌شود تا جایی که پلیس همواره درباره افزایش خشونت به کار گرفته شده از سوی مجرمان هشدارمی‌دهد.
تردیدی وجود ندارد که مسلح شدن مرتکب برای رسیدن به هدفش مسیر او را هموارتر می‌کند. از همین روست که با در دسترس بودن اسلحه مرتکبان ترجیح می‌دهند برای کسب موفقیت بیشتر در عمل مجرمانه‌شان از آن استفاده کنند. پیشتر سارقان مسلح عمدتاً بانک‌ها و طلافروشی‌ها را هدف قرار می‌دادند، اما در حال حاضر استفاده از سلاح حتی در جرائم خرد و تهدید‌های شخصی و خانوادگی هم مرسوم شده است.
بررسی پرونده‌های جنایی حکایت از این دارد که دسترسی به سلاح از چند مسیر میسر شده است. یکی از آن‌ها خرید و فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی است که به ترفند‌های گوناگون در سایت‌های دیوار و شیپور هم مبادله می‌شود و پلیس امنیت هم خبر‌هایی درباره بازداشت فروشندگان سلاح در فضای مجازی منتشر می‌کند. راه دیگر دسترسی به سلاح، تأمین آن از شهر‌های غرب و شرق کشور است. بروز جنگ در کشور‌های همسایه این امکان را فراهم کرده که بخشی از سلاح و مهمات به داخل کشور نشت پیدا کند، برای همین مشتریان سلاح که همان مرتکبان جرائم هستند، برای تأمین آن راهی همین شهر‌های می‌شوند و با قیمت مناسبی آن را تهیه می‌کنند. وقوع این دسته از حوادث که با خشونت زیادی همراه است مدام در حال وقوع است و با گسترش شبکه‌های اجتماعی خشونت عیان در بروز آن جامعه را هم تحت تأثیر قرار دادهاست که شایسته است، تدابیر لازم برای جمع‌آوری سلاح‌های موجود و مسدود کردن دسترسی به آن به کار گرفته شود در غیر این صورت بروز اتفاق‌های ناگوارتر دور از ذهن نخواهد بود.