قالیباف: نمایندگان به طرح شفافیت رأی دهند

سرویس سیاسی جوان آنلاین: بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار قرار است طرح شفافیت آرای نمایندگان بار دیگر در دستور کار صحن علنی مجلس قرار بگیرد و رئیس مجلس هم طی سخنانی خواستار رأی مثبت همه نمایندگان به این طرح برای عمل به تعهدات مجلس انقلابی شده است. نمایندگان مجلس یازدهم با شعار «شفافیت آرا» روی کار آمدند و بعد از مدتی طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس برای شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. طرح شفافیت آرای نمایندگان ۱۵ بهمن ماه سال گذشته در مجلس به رأی گذاشته شد، اما تصویب نشد. این طرح در همان زمان هم ۱۵۳ رأی موافق داشت، اما از آنجا که اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس بود و نیاز به دوسوم آرای نمایندگان داشت، سه رأی مثبت تا تصویب شدن فاصله داشت و رد شد.
قفل تصویب شفافیت آرا
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از رد این طرح اعلام کرد: امیدوارم با ایجاد اصلاحات مدنظر نمایندگان و افزوده شدن به دامنه شفافیت، طرح مجدداً به صحن بیاید و در همین مجلس، قفل تصویب شفافیت آرا شکسته شود. پس از آن با استفاده از سازوکار آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، این طرح دو شوری شده و برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس بازگشت.
عزم نمایندگان برای شفافیت در دولت و مجلس


بعد از گذشت حدود هفت ماه و با روی کار آمدن دولت مردمی در جریان برگزاری جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، نمایندگان در تذکراتی ضمن تأکید بر لزوم شفافیت در تصمیمات سیاسی و اقتصادی دولت اعلام می‌کردند، اگر قرار است، دولت شفاف باشد، باید مجلس هم شفاف عمل کند. شفافیت تعارض منافع را از بین خواهد برد. همان زمان رئیس مجلس هم اعلام کرد به زودی طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت. بالاخره هفته گذشته حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی، رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی اعلام کرد بررسی طرح شفافیت آرا نهایی شده است و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.
روز گذشته رئیس مجلس باز هم بر اهمیت این طرح تأکید کرد و در صحن علنی مجلس گفت: باید این نوید را بدهم که مجلس یازدهم تصمیم دارد اقدام مهم دیگری را نیز به سرانجام برساند. در هفته‌های آتی بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار قرار خواهد گرفت. مراحل اصلاح این طرح با اعمال نظر نمایندگان در کمیسیون آیین‌نامه داخلی به پایان رسیده و به رأی نمایندگان گذاشته خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در صورت تصویب این طرح مجلس در مقایسه با تمامی دستگاه‌های اداره کشور در عرصه شفافیت روند‌ها و فرآیند‌ها فاصله غیرقابل مقایسه پیدا خواهد کرد. قالیباف اظهار داشت: هدف این طرح این است که علاوه بر شفافیت آرای نمایندگان در حوزه‌های بسیار مهم فرآیند‌های تصمیم‌سازی مجلس را نیز شفاف کند. در صورت تصویب نهایی این طرح جلسات کمیسیون‌ها به صورت علنی برگزار می‌شوند و برای پخش این جلسات از طریق صدا و سیما بستری قانونی فراهم خواهد شد. حاضران، غایبان و آرای نمایندگان در جلسات کمیسیون‌ها به صورت عمومی منتشر می‌شود.
نگاهی به برخی ابعاد این طرح
این طرح ابعاد مختلفی دارد و هدف از آن این است تا تمام فعالیت‌های مجلس شفاف شود و در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد. یکی از مهم‌ترین ابعاد این طرح مشخص شدن رأی نمایندگان به لوایح و طرح‌های مجلس است.
بر اساس ماده ۱۲۶ در تمامی مواردی که رأی‌گیری در صحن به صورت الکترونیکی یا علنی با ورقه انجام می‌شود، اسامی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنع و کسانی که در رأی‌گیری شرکت نکرده‌اند، به ترتیب حروف الفبا در مشروح مذاکرات ثبت و حداکثر یک هفته پس از رأی‌گیری در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی مجلس به صورتی که قابل خوانش رایانه‌ای باشد، برای عموم منتشر می‌شود. همچنین بر اساس ماده ۶ این طرح مأموریت‌های رسمی فردی و جمعی نمایندگان برای شرکت در سمینارها، اجلاس‌ها و بازدید‌های فنی و تخصصی در داخل یا خارج از کشور با تصویب کمیسیون ذی‌ربط و تأیید هیئت رئیسه انجام خواهد شد. نتایج حاصل از مأموریت به آن کمیسیون و هیئت رئیسه مجلس تسلیم می‌گردد. جزئیاتی از طرح «شفافیت آرای نمایندگان»
طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس یک بار در صحن علنی مجلس مطرح شد و به رغم داشتن رأی اکثریت، نتوانست حد نصاب دو‌سوم آرا را به دست بیاورد. ۳۱ شهریور ماه سال جاری، اصلاحیه این طرح با رفع اشکالات، در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس به تأیید نهایی رسید و هم اکنون برای گرفتن رأی نمایندگان مجلس در صحن علنی بررسی می‌شود. شفافیت آرای نمایندگان مجلس از وعده‌های انتخاباتی اصلی نمایندگان مجلس در ایام انتخابات بود. طرح جدید مشتمل بر ۱۲ ماده است که خلاصه‌ای از آنچه را که در صورت تصویب، تبدیل به قانون می‌کند، در ادامه می‌خوانیم:
مذاکرات کمیسیون‌ها چاپ و توزیع می‌شود / هیئت رئیسه موظف به انتشار جزئیات (صوت و تصویر) جلسات خود می‌شود/ صوت جلسات کمیسیون‌ها به صورت زنده از پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس پخش می‌شود / فهرست اعضا، هزینه‌ها، اهداف و نتایج سفر‌های خارجی نمایندگان منتشر می‌شود / گزارش غیبت و تأخیر نمایندگان در جلسات علنی و کمیسیون‌ها منتشر می‌شود / اسامی مخالفین، موافقین، ممتنعین و نمایندگانی که در رأی‌گیری شرکت نکرده‌اند، منتشر می‌شود / رأی نمایندگان به عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قرارداد‌ها و موافقتنامه‌های بین‌المللی شفاف خواهد بود / اسامی نمایندگان درخواست‌کننده رأی‌گیری مخفی یا علنی با ورقه، در صورت مشروح مذاکرات مجلس ثبت می‌شود.