خشم

فاطمه رسولی‪-‬ خشم هم مانند شادی و غم و ترس و تعجب، یکی از احساسات انسانی است که گاه و بی‌گاه به سراغ ما می‌آید و مدتی با ما همراه می‌شود.
تجربه‌ی مکرر خشم، می‌تواند انرژی ما را تخلیه کند و در نهایت، خود را به شکل استرس بروز دهد. از سوی دیگر، بسیاری از انسان‌ها، هنگامی که تحت استرس هستند، بیشتر در معرض خشمگین شدن قرار دارند و زودتر خشمگین می‌شوند. مدیریت خشم، معمولاً به عنوان یکی از مهارت‌های کلیدی در مذاکره هم مورد توجه قرار می‌گیرد. در مذاکره هم، مانند سایر جنبه‌های زندگی، هر لحظه ممکن است شرایطی پیش بیاید که ما را خشمگین کند. بنابراین مدیریت خشم و رفتار و گفتار مناسب در زمان خشمگین بودن، به مهارتی کلیدی برای یک مذاکره‌کننده تبدیل می‌شود.
> نشانه‌های جسمانی خشم:
بدن از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کند تا به شما اطلاع دهد که خشمگین هستید. مهم‌ترین روش‌ها عبارتند از:


- ضربان قلب: ضربان قلبتان به شدت افزایش می‌یابد به گونه‌ای که حس می‌کنید قلبتان می‌خواهد از قفسه سینه‌تان بیرون بزند.
- تنفس سریع: میزان تنفس به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که توان نفس کشیدن را
از دست می‌دهید.
- منقبض شدن عضلات: در بدن‌تان احساس فشردگی و کوفتگی می‌کنید.
- افزایش حرارت بدن: احساس گرما می‌کنید و تعریق بدن‌تان به شدت افزایش می‌یابد.
روش‌های کنترل خویشتن کدامند؟
بهترین روش برای کنترل شما به خویشتن‌تان بستگی دارد. راه حل فوری وجود ندارد. هر فرد به زمان نیاز دارد تا درباره کارهایی که می‌تواند برای کنترل خویش انجام دهد فکر کند. برخی از ایده‌های مفید عبارتند از:
- مهارت خود در حل و فصل مشکلات را ارتقا دهید:
وقتی با موقعیتی دشوار و بحرانی روبرو می‌شوید، بیشتر از هر کسی به آن می‌اندیشید و از آن می‌آموزید. این کار شما را از قضاوت زود هنگام که به احتمال قوی اشتباه است دور می‌کند. به خاطر داشته باشید، راه‌های متعددی برای نگریستن به موقعیتی خاص وجود دارد.
- مسئولیت فعالیت‌هایتان را بپذیرید:
قطعا می‌توانید تصمیم بگیرید چگونه با موقعیت‌های پیش رویتان مواجه شوید. برای مثال، باخت در مسابقه فوتبال سبب خشمگین شدنتان شده است؟ فکر کنید چگونه می‌توانید خود را برای مواجهه با اضطراب ناشی از شکست آماده کنید.
- درباره عواقب رفتارتان فکر کنید:
آگاه باشید که رفتارهایتان بر روابط احساسی، شغلی، خانوادگی و... تاثیر می‌گذارند.
- به موضوعاتی که ناراحت‌تان می‌کنند توجه کنید: وقتی پی بردید مسئله‌ای خشمگین‌تان می‌کند، می‌توانید برای کنترل آن تصمیم‌گیری کنید.
- به شرایط بدنی‌تان هنگام بروز خشم توجه کنید:
وقتی حس کردید بدن‌تان در حال تغییر است، زمان کنترل فرا رسیده است. ممکن است هنگامی که برای اولین بار خشم‌تان را کنترل می‌کنید دلشوره و اضطراب داشته باشید که کاملا طبیعی است. برای از میان بردن اضطراب می‌توانید از روش‌های درمانی مختلف استفاده کنید. اگر بلافاصله پس از تغییر بدن‌تان و بروز خشم از موضوع مطلع شوید شانس کنترل خشم تان، پیش از آنکه از کنترل خارج شود، افزایش می‌یابد.
> توصیه‌های سودمند در موقع خشم:
- صحنه را ترک کنید: فرد یا مکانی که باعث خشم‌تان شده را ترک کنید. این کار سبب فروکش کردن خشم و آرام شدن‌تان می‌شود.
- به جای رانندگی کردن، پیاده روی کنید: پیاده روی کردن یکی از بهترین راه‌ها برای از میان بردن خشم است. از رانندگی کردن پرهیز کنید تا از خطرهای دیگر مصون باشید.
- روشی ایمن برای ارتباط با خشم انتخاب کنید: نفس عمیق بکشید، کلمه یا جمله‌ای آرام بخش را تکرار کنید و عضلات‌تان را شل کنید. همچنین می‌توانید مکانی آرام و زیبا را تجسم کنید تا خشم‌تان فروکش کند.
کنترل و مدیریت خشم کاری سخت است و نیاز به تمرین و ممارست دارد. اما در عین حال شدنی و دست یافتنی است. پس راهی سخت در پیش داریم و باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم تا به لذت کنترل خشم دست یابیم.