کودکان افسرده

شادان کریمی‪-‬ منابع روانپزشکی میزان شیوع افسردگی در کودکان را ۲ تا ۳ درصد اعلام کرده‌اند اما همین درصد هم برای کودکان زیاد است. البته این آمار در شرایط فعلی بدون شک دچار تغییرات شده و با افزایش رو به رو بوده است چرا که شرایط محیطی این موضوع را نشان میدهد.
کودکان از حداقل حقوق خود باز مانده اند، تفریحشان در شرایط کرونایی به حداقل رسیده و منزوی شده اند، این‌ها مشاهدات عینی است که هر کسی در جامعه می‌تواند متوجه آن بشود.
واقعیت این است که ما همیشه فکر می‌کنیم فقط بزرگسالان هستند که ممکن است دچار افسردگی شوند این در حالی است که همین مقدار امکان ابتلا به افسردگی در کودکان هم وجود دارد؛ افسردگی یک شرایط پزشکی بسیار جدی است که تاثیر منفی بر ارتباط بین کودک با خانواده و اطرافیان، لذت بردن از فعالیت‌های روزمره، تمرکز بر دروس و لذت بردن
از دوران کودکی خواهد داشت. این در شرایطی است که افسردگی در دوران کودکی گاها با تغییرات خلقی مربوط به رشد کودک اشتباه گرفته شده و مورد درمان قرار نمیگیرد. با این حال از آنجایی که رشد کودکان با سرعت بالایی صورت می‌گیرد، تغییرات خلقی و رفتاری در آن‌ها نیز منجر به تغییرات سریع در نشانه‌های افسردگی می‌شود. از این رو علائم افسردگی در طول دوره درمان می‌تواند افزایش و یا کاهش یابد.


افسردگی در بین کودکان ۱۰ تا ۱۶ساله شایع‌تر است؛ در سنین اولیه، افسردگی معمولا با اختلال بیش فعالی، کمبود توجه و اختلال وسواسی-اجباری یا اختلال در رفتار همراه است.
افسردگی در کودکان اغلب «ارثی» است یعنی کودکانی که پدر و مادرشان از افسردگی رنج می‌برند، بیشتر احتمال دارد که این بیماری را داشته باشند. حال در نظر بگیرید در جامعه امروز ما که اکثرا پدران و مادران دچار افسردگی و بیماری‌های روانی هستند چنددرصد از کودکان دچار افسردگی می‌شوند؟