بازي مرموز با طالبان

عالم سياست، دنياي پيچيده اي است كه هر اقدامي در آن،قابل مشاهده است. روزي آمريكا بعد از 60سال، روابط خود را با كوبا تغيير مي‌دهد و روزي ديگر، ترامپ زير ميز مي‌زند؛ زماني اعراب همه با يكديگر مقابل اسراييل مي‌ايستند و روزگاري حماس در برابر سياست‌هاي رژيم‌صهيونيستي، سرخم مي‌كند. اين تغيير موضع در ميان اهالي سياست، بارها ديده شده است ولي ايران، در روزهايي كه از انقلاب اسلامي مي‌گذرد، همواره نشان داده‌است كه روي مواضع خود ايستادگي مي‌كند. اما برخي جريان‌هايي كه در طول دوره‌هاي مختلف تاريخ انقلاب، رقباي خود را به دليل تغيير موضع زير سوال مي‌بردند، اين روزها در تلاش هستند تا تغييرات زيرپوستي را به نمايش بگذارند؛ تغييراتي كه شايد بتوان گفت به دليل فشارهاي منطقه‌اي و جهاني باشد. در همين راستا روز گذشته خبرگزاري تسنيم، گفت‌وگويي با سخنگوی طالبان انجام داد‌ه است. اين رسانه كه خود از منتقدان ارتباط رقبا با شخصيت‌هاي كشورهاي مختلف است و برچسب ارتباط با بيگانه را بر آن‌ها مي زند، در مطلب خود به نوعي سعي دارد طالبان خوب را به نمايش بگذارد. در اين گفت‌وگو،سخنگوي طالبان به اخبار منتشرشده مبنی بر همکاری این گروه با دولت افغانستان در مبارزه با داعش واكنش نشان داده، مي‌گويد:« طالبان با دولت هیچ توافقی در عملیات‌های نظامی خود ندارد». ذبیح‌ا... مجاهد، سخنگوی گروهك ‌تروريستي طالبان، اخبار منتشر شده از توافق این گروه با دولت افغانستان در مبارزه با داعش را رد مي‌كند. اين رسانه در پايان گزارش خود مي‌نويسد:« طالبان همواره بر مبارزه خود علیه داعش تاکید ورزیده و این گروه را به‌عنوان یک گروه تروریستی که به نسل‌کشی دست می‌زند، می‌شناسد».
رد پاي طالبان در ايران
نام طالبان در اخبار ايران هميشه يادآور ترور، سربريدن و كشتار است و براي همين مردم كشورمان نسبت به اين گروه ذهنيت مثبتي ندارند. اما دربازه‌هاي مختلف، خبر حضور نيروهاي طالبان و تغيير رويكرد برخي جريان‌ها نسبت به اين گروه تروريستي، سوالات فراواني را در اذهان عمومي ايجاد كرده‌است. نخستين بار درخرداد 92 بود كه خبر حضور هیاتی از طالبان در تهران موجی از تایید و تکذیب ها را به راه انداخت و سيد‌عباس عراقچي، سخنگوي وقت وزارت‌خارجه اين موضوع را رد كرد.
اقدامي كه با عقل جور نيست


ارديبهشت 94 نيز همين خبرگزاري تسنيم كه با سخنگوي طالبان گفت‌وگو كرده‌است، خبر داد هیات سیاسی طالبان افغانستان برای دیدار با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده‌اند. اين ادعا ولي با واكنش سخنگوی دولت مواجه شد و محمدباقرنوبخت با اظهار بی‌اطلاعی گفت: «نمی‌توانم تایید کنم، این مساله با عقل من نيز جور درنمی‌آید».
ادعاي بي پايه
در ادامه اين روند،25 آبان سال گذشته بود كه بهرام قاسمی، سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان به انتشار اخباری در برخی از رسانه های افغانستان مبنی بر حضور تعدادی از رهبران طالبان در ایران و همکاری ایران با این گروه، واكنش نشان داد و اظهار كرد: حضور عناصر طالبان در ایران بی پایه و اساس است و روابط ایران با افغانستان بر اساس دولت محوری، همکاری دوستانه، برادرانه، منافع و امنیت مشترک تعریف شده است.
دوباره تكذيب
اين جريان پاياني نداشت و آذر 95 بود كه اخباري مبني بر حضور اعضاي گروه طالبان در تهران جهت حضور در كنفرانس وحدت توسط شبكه العربيه منتشر شد. اين خبر نيز مانند خبرهاي قبل به سرعت توسط مقامات هر دو طرف تكذيب شد. «محمدیوسف احمدی» یکی از سخنگویان طالبان در بیانیه‌اي نوشت که گزارش‌ رسانه‌ها مبنی بر دعوت اعضای این گروه برای شرکت در کنفرانس سالانه وحدت اسلامی در تهران نادرست است. سفیر ایران در افغانستان نیز اخبار دعوت هیات طالبان برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی تهران را رد کرد.
تاييد حضور طالبان
اما تنها مقام ارشدي كه اين حضور را تاييد كرد،سردار اسماعيل كوثري، رييس کمیته دفاعی مجلس نهم و از فرماندهان ارشد سپاه‌پاسداران بود. اوضمن تايید سفر هیات سیاسی طالبان به ایران گفت:« نمی‌توانم جزییات را اعلام کنم اما آن‌ها اعلام آمادگی کرده و آمده اند تا صحبت کنند. اسماعیل کوثری كه با باشگاه خبرنگاران مصاحبه كرده بود،گفت:« این هیاتی که به ایران سفر کرد، از آن شاخه‌های طالبان نیستند که بخواهند «تُند» باشند، بلکه مذاکره را قبول دارند. آن شاخه‌ای از طالبان که برخورد ناشایست با مردم می‌کنند به هیچ وجه نمی‌تواند مورد قبول ما باشد. کسانی که بخواهند از راه گفت‌وگو مسائل را حل و فصل کنند ما می‌پذیریم و با آن‌ها برای حل مشکلات منطقه صحبت و مذاکره می‌کنیم».
خون‌بازي و ترور
اگر كمي بيشتر صفحات تاريخ را مرور كنيم به جنايت‎هاي بيشتري از گروهك تروريستي طالبان پي مي‎بريم. به شهادت رساندن دیپلمات‌های كشورمان در کنسولگری ايران و در تاريخ ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ در مزار شریف،سربريدن ‌هاي مختلف و انتشار تصاوير مربوط به آن، تهديدهاي فراوان عليه نظام جمهوري اسلامي و انتحارهاي فراوان در مساجد شيعيان و ... تنها نمونه‌اي از جنايات اين گروهك است كه بي شك نبايد ناديده گرفته شود.
قدم به قدم به طالبان نزديك شويد!
اگر قرار است با سياست «طالبان خوب و طالبان بد» در اين بازه زماني كه داعش( گروهي كه از لحاظ ايدئولوژيكي مانند طالبان است و برخي تفاوت‌ها را با اين گروهك دارد) بي رحمانه به فعاليت‌هاي تروريستي خود ادامه مي‌دهد،پيش برويم، بهتر است ابتدا اذهان عمومي را براي اين روند آماده كنيم.اگر اقداماتي، شايبه نزديكي ايران با تروريست‌هاي طالبان را به نمايش بگذارد، هم مردم كشورمان را با ابهام روبه‌رو مي‌كند و هم سبب مي‌شود دولت كشور دوست و همسايه افغانستان كه سال‌هاست با طالبان درگير است، دلخور شده و روابط سياسي دو كشور آشفته شود.
تقليد از روباه پير
از سوي ديگر آن‌هايي كه بنابه منفعت و درايت، رويكردهاي كلي را تغيير مي‌دهند، بايد اين روش را براي رقباي سياسي خود نيز روا بدانند و در صورتي‌كه دولت مستقر با رويكردهاي مختلف به دنبال بهبود روابط با كشورهاي جهان مي‌رود، مورد هجوم و حمله قرار نگيرد. در پايان لازم به ذكر است سياست طالبان خوب و طالبان بد، گرچه در دنيا به نام آمريكا ثبت شده است ولي طبق معمول، سياس‌گري انگليس است و با توجه به فعاليت‌هايي كه اين روزها از برخي جريان‌ها در كشور ديده مي‌شود، مي‌توان برداشت كرد كه نوشتن از روي دست روباه پير، هميشه نيز بد و شوم نيست.