باید نگران پیک ششم باشیم؟

آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: بر اساس آمار‌های رسمی وزارت بهداشت در زمینه تعداد افراد واکسینه شده در کشور جهش‌های چشم گیری وجود دارد. برای مثال مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست و رییس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت در این باره گفته است:« تا تاریخ ۲۱ مهرماه جاری، حدود ۷۵ درصد جامعه واجد شرایط واکسیناسیون، یعنی افراد بالای ۱۲ سال، دز اول‌شان را دریافت کردند و حدود یک‌سوم جمعیت یعنی ۳۵ درصد هر دو دز را دریافت کرده‌اند. با این حال آن نسبتی که دو دز واکسن را دریافت کردند و دو هفته هم از آن گذشته که در این صورت انتظار داریم مصونیت در آنها ایجاد شده باشد، فقط حدود ۲۵ درصد یا یک‌چهارم جمعیت واجد شرایط و بالای ۱۲ سال است که انتظار داریم اکثریت این ۲۵ درصد نسبت به ابتلای شدید یا مرگ ناشی از کووید مقاوم شده باشند.»به نظر می‌رسد اکنون بالای 75 درصد از جمعیت واجد شرایط دوز اول واکسن و بیش از 35 درصد از این افراد هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند. در این شرایط این سوال پیش می‌آید که آیا باید درباره وقوع پیک ششم نگران باشیم و میزان تلفات این پیک مانند پیک‌های قبلی خواهد بود؟زیرا این روزها مسئولین مدام نسبت به وقوع پیک ششم هشدار می‌دهند.
>موج ششم سنگین است؟
هادی یزانی پزشک و کارشناس در این باره به آفتاب یزد گفت:«وظیفه مسئولین بهداشتی انذار دادن است.بخشی از این کار به دلیل حساسیت بخشیدن به این موضوع است که ماجرای کرونا تمام نشده است. قرار نیست با یک یا دو دوز واکسن مسئله کرونا کاملا جمع شود. از سوی دیگر ما اگر با پیک دیگری هم مواجه شویم چون ویروس تمام قدرت خود را در سویه دلتا نشان داده است و سرایت پذیرتر هم نشده است، به نظر نمی‌آید موج ششم در صورت وقوع از موج‌های قبلی سنگین‌تر باشد. اما مسئله این است که حتی اگر آمار رسمی وزارت بهداشت را مبنا قرار بدهیم حدود 75 درصد از افراد واجد شرایط فقط دوز اول واکسن را تزریق کرده اند.در صورتی که تاثیرگذاری واکسن‌ها دو هفته بعد از دوز دوم نمود پیدا می‌کند.لذا هنوز باید منتظر ماند دو هفته از دوز دوم میزان چشمگیری از جمعیت بگذرد. نکته دیگر آن است که غالب جمعیت ما با سینوفارم واکسینه می‌شوند و نظرات مختلفی درباره توان واکسن سینوفارم برای جلوگیری از ابتلا وجود دارد.این عدد از 5 درصد تا 80 درصد ادعا شده و متغیر است.پس از نظر تئوری وقوع موج بعدی و پیک ششم ممکن است زیرا هنوز میزان جمعیتی که دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند به عدد مطلوبی نرسیده است. »
>مقایسه با دنیا


وی ادامه داد:« اما به نظر من موج ششم به سهمگینی موج پنجم نخواهد بود. درباره سایر کشور‌ها باید بگویم در سویه دلتا نرخ ابتلا در اکثر کشورها افزایش پیدا کرد اما در برخی از کشور‌ها مانند آمریکا میزان مرگ و میر نیز گسترش پیدا کرد زیرا بخش قابل توجه و چشم گیری از جمعیت از واکسن دوری کردند و اصلا واکسینه نشدند. به همین دلیل میزان بستری و مرگ و میر در این کشور افزایش زیادی پیدا کرد. موج دلتا تمام آمار را در دنیا افزایشی کرد ولی در نقاطی که جمعیت قابل توجهی از آن دو دوز واکسن را دریافت کردند افزایش میزان ابتلا تبدیل به افزایش آمار بستری و مرگ نشد. »
>واکسن به عنوان ابزاری برای پیشگیری و کاهش مرگ و میر ها
بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس نیز در این باره به آفتاب یزد گفت:« کشورهایی که بسیار از ما از نظر واکسیناسیون جلوتر بودند بعد از انجام واکسیناسیون و در شرایط مشابه با ما شاهد پیک‌های کرونا بوده‌اند و مرگ و میر‌های بالا هم وجود داشته است. به طور مثال ایالت متحده آمریکا حدود یک ماه پیش مرگ و میر روزانه بالای 1000 نفر وجود داشت در صورتی که آن‌ها از لحاظ واکسیناسیون از ما بسیار جلوتر بودند و نتایج تحقیقات نشان داده است که واکسن‌های تزریق شده در آن جا، اثربخشی بیشتری داشته است.علت این امر آن است که ما از واکسن به عنوان ابزاری برای پیشگیری و کاهش مرگ و میر‌ها استفاده می‌کنیم و باید تمام پروتکل‌های بهداشتی در کنار تزریق واکسن‌ها رعایت شوند. در شرایطی که هنوز بیماری در افراد زیادی در جامعه وجود دارد اگر قرار باشد واکسیناسیون صورت بگیرد و ابزار‌های دیگر به دلیل اطمینان کاذب نادیده گرفته شود قطعا ما با پیک جدیدی مواجه خواهیم شد. اما اینکه میزان مرگ و میر و بستری‌ها چقدر باشد بستگی به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد.سرعت واکسیناسیون در این ماه‌های اخیر بسیار خوب بوده است اما از طرف دیگر نباید نسبت به قدرت ایمنی و اثر بخشی واکسن‌ها بیش از اندازه اطمینان داشته باشیم.اگر بازگشایی‌ها غیر منطقی صورت بگیرند و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشوند واکسن تاثیر خود را دارد و افراد واکسینه شده با مرگ و میر پایین‌تری مواجه خواهند شد. اما از طرف دیگر ما شاهد خواهیم بود افرادی که واکسن نزده‌اند یا واکسن زده‌ها به بیماری مبتلا می‌شوند.در حال حاضر واکسن برای ما مهمترین ابزار است اما سایر موارد نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. قطعا جامعه به تسهیلات در فعالیت‌های اجتماعی نیاز دارد ولی باید همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تسهیلات اجتماعی صورت بگیرد.بر اساس آمار تنها 75 درصد واجد شرایط دوز اول واکسن را دریافت کرده اند.
>هر نوع سهل انگاری می‌تواند به شعله ور شدن مجدد آتش کرونا
منجر شود
قرائی مقدم ادامه داد:« اگر مردم رعایت نکنند درصدی که اصلا واکسن نزده‌اند یا تنها یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند در معرض خطر بالایی قرار می‌گیرند.افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند بعد از چند هفته ایمنی کسب می‌کننداز سوی دیگر درصد ایمنی واکسن 100 درصد نیست اما احتمال مرگ و میر در
واکسن زده‌ها پایین است. اما مسئله این است اگر فقط میزان ابتلا هم افزایش پیدا کند ما با یک پیک مواجه خواهیم شد.
هر نوع سهل انگاری می‌تواند به شعله ور شدن مجدد آتش کرونا منجر شود. استقبال مردم از واکسن در کشور ما بسیار زیاد و امید بخش است. عدد 75 درصد نشان دهنده اقبال ایرانیان نسبت به واکسن است و تا یک ماه و نیم دیگر حدود 75 درصد از واجدین شرایط جامعه هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و این خبر بسیار امید بخش است. اگر مردم رعایت‌ها را در کنار این مهم انجام دهند ما با پیک بعدی کرونا مواجه نخواهیم بود.اما در صورتی که رعایت‌ها صورت نگیرد با توجه به شروع فصل پاییز و شیوع بیماری‌های ویروسی پیک ششم به وجود می‌آید. برای جلوگیری از پیک ششم باید ضمن دریافت واکسن تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت شوند.اگر مسئولین و مردم نسبت به واکسیناسیون اطمینان کاذب پیدا کنند منجر می‌شود به اینکه علی رغم موفقیت در واکسیناسیون کشور با یک پیک جدید مواجه شود که میزان مرگ و میر مشخص نیست. امکان دارد سویه جدید به وجود بیاید و ما با شرایط بحرانی مواجه شویم. مثال‌های زیادی در این باره وجود دارد مانند آمریکا، روسیه و هند. در هند واکسن‌ها خیلی سریع تولید شد و جمعیت زیادی واکسینه شدند ولی به دلیل اطمینان کاذب و عدم رعایت پروتکل‌ها هند با یک شرایط وخیم با مرگ و میر بالا مواجه شد. ما باید از تجربه این کشور‌ها درس بگیریم و به مردم و مسئولین این هشدار داده شود که از واکسن انتظار بیش از اندازه نداشته باشند. ما هنوز با مهار بیماری کرونا فرسنگ‌ها فاصله داریم. »