چراغ سبز بازگشایی مدارس در استان‌ها

هدی هاشمی
خبرنگار
نزدیک به یک ماه از بازگشایی مجازی و ترکیبی مدارس می‌گذرد. براساس ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش، اولویت بازگشایی‌ها با مدارس روستایی و عشایری، دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی و کلاس‌های عملی دانش‌آموزان فنی و مهارتی بود. همچنین مطابق با الگوی طراحی شده ۴.۵ میلیون دانش‌آموز جزو گروهی قرار گرفته‌‌اند که می‌توانند فعالیت حضوری در مدارس داشته باشند. با این حال، آن‌طور که علیرضا کمره‌ای سخنگوی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید، در مدارس دوره ابتدایی شهر تهران، کمتر از 10 درصد مدارس توانسته‌اند دانش‌آموزان کلاس اول خود را به‌صورت حضوری به مدارس بیاورند. همچنین 49 درصد هنرستان‌ها آموزش حضوری را آغاز کردند. البته این شروع بازگشایی‌ها است. از طرفی مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کرده‌ا‌ند که با واکسینه کردن دانش‌آموزان 12 تا 18 سال درهای مدارس را تا پایان آبان ماه روی 14 میلیون دانش‌آموز باز خواهند کرد. حالا وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرده مدارس در مناطق کم‌جمعیت و مناطق روستایی حضوری و از نیمه دوم آبان ماه، بازگشایی مدارس فراگیرتر می‌شود. در این باره مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر به «ایران» می‌گوید: «حدود 5 هزار و 400 مدرسه در مناطق عشایری و روستایی در این دو سال به‌صورت حضوری آموزش را ادامه دادند. دانش‌آموزان این مناطق محروم هستند و زیرساخت‌های اینترنتی در همه مناطق روستایی مهیا نبود یا دانش‌آموزان امکانات لازم را در اختیار نداشتند، در برخی روستاها حتی خانواده‌ها از تلویزیون محروم بودند، بنابراین مجبور بودیم آموزش را حضوری ادامه دهیم. سال تحصیلی جدید بر اساس بخشنامه‌ها در مدارس کم جمعیت زیر 15 نفر عشایری باز شدند و استقبال دانش‌آموزان هم نسبت به سال گذشته بیشتر بود.»
کاهش آمار کودکان بازمانده از تحصیل با آموزش حضوری


در استان خراسان رضوی حدود یک میلیون و 360 هزار دانش‌آموز وجود دارد. برخی از این دانش‌آموزان به دلایل مختلف از جمله در اختیار نداشتن اینترنت و تجهیزات مورد نیاز نتوانستند آموزش‌های مجازی را ببینند برای همین مدیران این استان خواهان بازگشایی مدارس در مناطق روستایی و عشایری بودند. قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره آموزش حضوری دانش‌آموزان می‌گوید: «خوشبختانه میزان استقبال دانش‌آموزان از مدارس بسیار بالا بوده است، این هم به خاطر سختی‌های آموزش مجازی بود. بر اساس تصمیم وزارت آموزش و پرورش از سوم مهرماه کلاس‌های درس در مناطق روستایی و عشایری و فنی به‌صورت حضوری برگزار شد. ما فکر نمی‌کردیم که شاهد جمعیت دانش‌آموزی بالا در مدارس باشیم. خوشبختانه خیلی از خانواده‌ها برای آمدن فرزندانشان به مدرسه رضایت داشتند. در مناطق شهری هم درخواست‌های زیادی داشتیم که درهای مدارس را برای دانش‌آموزان باز کنیم. با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و دستورالعمل‌های آموزش و پرورش، مدارس بالای 300 نفر را تا پایان آبان ماه باز خواهیم کرد. هم اکنون کلاس‌های درس در مدارس روستایی و عشایری باز است و 100 هزار دانش‌آموز در مدارس مشغول تحصیل هستند.» او تأکید می‌کند: آموزش مجازی موجب شد تعداد بازماندگان از تحصیل در استان افزایش یابد. هم اکنون 35 تا 40 هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام نکردند. امسال به خاطر اینکه آموزش‌ها برای بخشی از دانش‌آموزان حضوری بود آمار بازماندگان از تحصیل هم کاهش پیدا کرد. سال گذشته حدود یک‌سوم از دانش‌آموزان در شاد نبودند و این برای ما دغدغه بود. بسیاری از دانش‌آموزان امکانات آموزش مجازی را نداشتند. با این حال این مشکل امسال حل شد و آموزش‌ها را به‌صورت تدریجی تا پایان آبان حضوری خواهیم کرد.
درس و مشق دانش‌آموزان دغدغه خانواده‌ها
در استان‌های محروم آموزشی خانواده‌ها از آموزش حضوری استقبال کردند. مودت مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان درباره حضور دانش‌آموزان این استان در مدارس می‌گوید: «در مناطق محروم خانواده نمی‌تواند نیازهای آموزشی را برطرف کند، درس و مشق دانش‌آموزان دغدغه جدی خانواده شده است،بنابراین امسال خانواده‌ها استقبال بسیاری از مدرسه رفتن دانش‌آموزان داشتند و واکنش‌های منفی نسبت به سال گذشته کمتر بود. بر اساس آمارها حدود 120 هزار دانش‌آموز در مناطق عشایری، روستایی و مناطق کم‌جمعیت به‌صورت حضوری در کلاس درس حاضر شده‌اند. البته در سال گذشته هم 15 هزار دانش‌آموز مناطق عشایری درس و مدرسه را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حضوری ادامه دادند. در استان ما حدود یک میلیون دانش‌آموز وجود دارد که بخش عمده‌ای از این دانش‌آموزان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. بر اساس شیوه‌نامه‌ای که امسال وزارت آموزش و پرورش ارسال کرده است، دانش‌آموزان ابتدایی هم باید در مدرسه یک روز در هفته حاضر شوند. البته دانش‌آموزان دروس کارگاهی و مهارتی هم برای دروس عملی در مدرسه حاضر شدند.»
او به توزیع 11 هزار تبلت دانش‌آموزی در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: حدود یک میلیون و 90 هزار دانش‌آموز در استان وجود دارد، آموزش مجازی برای دانش‌آموزان استان ما مناسب نیست و بسیاری از دانش‌آموزان گوشی و تبلت ندارند، بنابراین اطلس آموزشی را برای استان تهیه کردیم. ما آموزش را تا زمانی که رسماً مدارس باز شود از طریق شبکه ملی سیما، شبکه شاد، حضوری و بسته‌های آموزشی معلمان پیگیری می‌کنیم. تقریباً تمام دانش‌آموزان بهره‌مند از آموزش هستند و هر کدامشان به نحوی درس را پیگیری می‌کنند. با این همه از هفته دوم آبان مدارس زیر 300 نفر هم طبق آیین‌نامه باز می‌شود و تمامی دانش‌آموزان در مدارس حاضر می‌شوند.
 بیشتر آموزش‌ها در تهران مجازی است
در استان تهران بیش از یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز حضور دارند که از این تعداد 50 درصدشان واکسینه شده‌اند. آن‌طور که مسئولان آموزشی شهر تهران می‌گویند، دانش‌آموزان تهرانی از این بازگشایی‌ها چندان استقبال نکردند. مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در این باره می‌گوید: «تمایل دانش‌آموزان یا خانواده آنها برای آمدن به مدرسه کم بوده است و بیشتر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که دانش‌آموزانشان در خانه آموزش مجازی را ادامه دهند. بیشتر گزارش‌هایی که ما داشتیم درباره نگرانی‌های والدین از بیمار شدن دانش‌آموزانشان بود. خانواده‌ها می‌ترسند که بچه‌ها به کرونا مبتلا شوند. شرایط مدارس به لحاظ استاندارد‌های بهداشتی که ستاد مشخص کرده است چندان مهیا نیست. ما تمام تلاش خودمان را برای بازگشایی ایمن مدارس انجام می‌دهیم و یکسری تمهیدات را فراهم کردیم. اگر ستاد ملی مقابله با کرونا هر تصمیمی بگیرد ما این آمادگی را داریم خودمان را با آن دستور تطبیق دهیم. علاقه و اولویت ما هم بازگشایی مدارس است اما به شرطی که دانش‌آموزان آسیب نبینند. در صورت تصویب ستاد امکان حضوری دانش‌آموزان فراهم می‌شود.»
او درباره آموزش مجازی دانش‌آموزان در شهر تهران هم می‌گوید: «دانش‌آموزان تهرانی مشکل آموزش مجازی را نداشتند و مدارس آموزش‌ها را در سطح بالایی پوشش دادند.البته دانش‌آموزانی در شهر تهران بودند که به‌دلیل نبودن امکانات لازم نتوانستند از فضای مجازی بدرستی استفاده کنند. برای این دانش‌آموزان هم ما جایگزین‌هایی داشتیم، آنها از طریق بسته‌های آموزشی و شبکه آموزش درس را پیگیری می‌کردند. در حال حاضر هم این فرصت فراهم شده است که دانش‌آموزان برای رفع اشکال به مدارس مراجعه کنند. در همه پایه‌ها این موضوع وجود دارد و خانواده‌ها می‌توانند دانش‌آموزان را بر اساس اختیارات و برنامه‌ریزی‌های مدیر مدرسه به کلاس درس بفرستند، اما تاکنون خانواده‌ها چندان رضایت نداشتند.»