اولین چالش وزیر با پیک ششم کرونا

آرمان ملی: آمارها نشان از رسیدن موج ششم دارد، آن‌هم در روزهایی که با افزایش شمار قربانیان، مبتلایان و شهرهای قرمز، می‌تواند بزرگ‌ترین چالش وزیری باشد که قصد دارد همه مردم کشور را واکسینه کند. براساس اعلام وزارت بهداشت، آمار جان باختگان کرونا از شنبه تا یکشنبه (دوم آبان) ۱۷۱نفر بوده، در صورتی‌که از روز جمعه تا شنبه (یکم آبان) ۱۲۴ فوت کرده بودند. در همین فاصله زمانی، ۹هزار و ۱۷۴ بیمار جدید شناسایی شده‌اند و آمار یک روز قبل آن حدود هفت‌هزار بیمار جدید بود. ۱۶ شهر نیز در وضعیت قرمز، ۱۱۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی معرفی شدند در شرایطی که در هفته گذشته 9 شهر فقط در شرایط قرمز به سر می‌بردند و نقشه کرونایی کشور در حال پاک شدن از لکه‌های قرمز بود. 
 واکسن نزده‌ها، کرونا گرفتند! 
در این شرایط  وزیر بهداشت نیز تاکید کرده که نگران موج ششم کرونا، به خاطر افرادی است که واکسینه نشده‌اند. بهرام عین‌اللهی همچنین باور دارد که «بیش از ۸۵درصد بیمارانی که جان خود را از دست می‌دهند واکسن تزریق نکرده‌اند. ۸۰ میلیون نفر از شهروندان ایران واکسن زده‌اند و ۴۰درصد جمعیت، هر دو دوز را دریافت کرده‌اند. او با ارائه این آمار، نسبت به بازگشایی مدارس در پایان آبان ابراز خوشبینی کرد.» همچنین یادآور شد که در ماه مرداد کل جمعیت واکسینه شده در ایران ۵ میلیون نفر بود و وعده داد که تا نیمه بهمن، همه شهروندان به طور کامل واکسینه می‌شوند. این درحالی است که دو هفته قبل از آمار اعلامی وزیر بهداشت، خبرگزاری ایسنا به نقل از مقامات همین وزارتخانه نوشته بود که مجموعا ۶۱میلیون دوز واکسن در ایران تزریق شده است. اما وزیر بهداشت در عین حال، اذعان کرده تولید واکسن داخلی کند است و نمی‌توان معطل فرایند زمان‌بر آزمایشگاهی تا صنعتی شد: «باید خیلی صبر کنیم تا به ۱۶۰میلیون دوز واکسن مورد نیاز برسیم در حالی که اکنون برای ما حتی یک ساعت هم مهم است.» در این شرایط جمعیت هلال احمر نیز با اعلام ورود ۶میلیون دوز واکسن سینوفارم به کشور، از ادامه واردات واکسن خبر داده است. این هفتمین محموله ۶ میلیونی واردات واکسن سینوفارم ظرف چهار هفته است.
  از سرگیری سفرهای خارجی 
در این شرایط برخی از اقدامات جای سوال دارد، همان‌طور که ستاد مبارزه با کرونا با از سر گرفته شدن سفر گردشگران خارجی به ایران موافقت کرد. همان‌طور که علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، خبر داده درخواست صدور ویزا برای گردشگران از طریق دفاتر خدمات مسافرتی انجام می‌شود و گردشگران پس از ورود به ایران تنها مجاز به سکونت در واحد‌های اقامتی دارای پروانه هستند. صدور ویزا برای گردشگران از فروردین ۹۹ متوقف شده بود اما برای سفرهای درمانی، تجاری و تحصیلی ویزا صادر می‌شد. در همین حال طبق آمار وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در سه ماه نخست امسال، ۲۷ هزار خارجی برای درمان به ایران سفر کردند. همچنین سال گذشته ۵۱۲ هزار و ۶۹۹ مسافر خارجی وارد ایران شدند. در همین حال و در ماه‌های گذشته پرواز از برخی از کشورها به ایران از سر گرفته شده بود.