تأکید بر توسعه و تعمیق روابط تهران و باکو

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان روز گذشته در یک گفت‌و‌گوی تلفنی در خصوص روابط دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند. به گزارش «ایران»، امیرعبداللهیان در این گفت‌و‌گو با اشاره به تماس‌های سازنده اخیر دو وزیر از آزادی ۲ راننده ایرانی بازداشتی در جمهوری آذربایجان تمجید کرده و این اقدام را اقدامی سازنده توصیف کرد که می‌تواند فضای لازم را جهت حل و فصل سوءتفاهمات فراهم کند. «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر از آزادی ۲ راننده ایرانی بازداشت شده در جمهوری آذربایجان خبر داده بود.
امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با همتای آذربایجانی خود همچنین گام‌های مثبت بیشتر و تسهیل تردد کامیون‌های ایرانی در مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان را خواستار شد. او در این تماس بر لزوم اتخاذ رویکردی مثبت و نگاه دو کشور به آینده تأکید کرده و فعال‌سازی هرچه سریع‌تر کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را مورد تأکید قرار داد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این تماس خاطرنشان کرد که ایران مصمم به توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط دوجانبه با جمهوری آذربایجان است.
جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان هم در این گفت‌وگوی تلفنی با استقبال از گام‌های مثبت دو کشور برای حل و فصل سوءتفاهمات، آزادی دو راننده ایرانی و دستور نهادهای ذیربط در ایران در خصوص قوانین تردد مرزی را پیامی از سوی دو طرف در جهت حل سوءتفاهمات خواند. وزیر خارجه آذربایجان همچنین تعریف پروژه‌های مشترک اقتصادی بین دو کشور را دارای آثاری مثبت توصیف کرده و فعال‌سازی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را خواستار شد. در پایان این تماس، دو طرف در خصوص ادامه رایزنی‌ها توافق کردند. امیرعبداللهیان بعد از این تماس تلفنی در صفحه توئیتر خود با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، نوشت: «جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دو همسایه مسلمانند، با مشترکات فراوان. او درباره تماس تلفنی خود توضیح داد: «با همکارم آقای جیحون بایراموف در مورد نقشه‌ راه رو به جلوی مناسبات همه‌جانبه، گفت‌وگویی صریح، صمیمی و سازنده داشتیم. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه افزود: «روابط دو دولت و دو ملت در سایه احترام متقابل توسعه می‌یابد.»


تأکید بر ازسرگیری مذاکرات هسته ای
وزیر امور خارجه ایران همچنین در دیدار خسرو ناظری، دبیرکل جدید اکو از اجرای برخی طرح‌های زیربنایی و درازمدت در حوزه‌های حمل و نقل، تجارت، مالی و بانکی در اکو اظهار رضایت و ابراز امیدواری کرد طرح‌های ناتمام در دوره دبیرکلی وی به اتمام برسد. امیرعبداللهیان همچنین به گفت‌وگوهای اخیر ایران با اتحادیه اروپا در تهران و ادامه آن در بروکسل اشاره کرد و افزود: بزودی مذاکرات هسته‌ای با ۱+۴ از سر گرفته خواهد شد.
تاکنون شش دور مذاکرات احیای برجام با حضور ایران، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و چین و حضور غیرمستقیم امریکا در وین برگزار شده است اما به‌دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، این مذاکرات به درخواست ایران متوقف شده است. از این‌رو کشورهای طرف برجام بارها از ایران خواسته‌اند موعد مشخصی را برای ازسرگیری این مذاکرات اعلام کند.
در همین حال «فیلپه اتین» سفیر فرانسه در واشنگتن با بیان اینکه کشورش با آلمان، انگلیس، چین و روسیه درباره پرونده هسته‌ای ایران رایزنی می‌کند، گفت که پاریس و واشنگتن درباره لزوم بازگشت سریع ایران به مذاکرات وین هم‌نظر هستند. آنی کلیر لگند، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز از ایران خواست که همکاری تمام و کمال در توافق هسته‌ای را از سر بگیرد.