طلسم شکنی؛ هدف آبی‌ها در فولادشهر

حامد جیرودی / هفته دوم لیگ برتر فوتبال دیروز با انجام یک بازی آغاز شد و سپاهان برابر نفت مسجدسلیمان به پیروزی 3-0 رسید. این رقابت ها امروز با برگزاری 4 مسابقه دیگر ادامه می‌یابد که در اولین بازی و از ساعت 16 هوادار و پیکان در ورزشگاه انقلاب کرج به مصاف هم می‌روند. چرا که هوادار 3 جلسه از میزبانی محروم است که دلیلش قطع برق ورزشگاه غدیر تهران در روز آخر مسابقات لیگ یک بود. شاگردان رضا عنایتی در هفته اول مقابل استقلال 1-0 بازنده شدند و حالا به‌دنبال اولین برد در لیگ برتر هستند و شاگردان مجتبی حسینی هم که هفته گذشته مقابل نفت مسجدسلیمان به تساوی بدون گل رسیدند، می‌خواهند به پیروزی دست پیدا کنند. از ساعت 18، تراکتور و صنعت نفت در ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز برابر هم قرار می‌گیرند. سرخپوشان تبریزی فصل را با شکست دور از انتظار 4-1  مقابل گل گهر آغاز کردند و حالا فیروز کریمی امیدوار است که شاگردانش بتوانند در این بازی خانگی، باخت قبل را جبران کنند. در سمت مقابل، آبادانی‌ها هم هفته گذشته در لحظات پایانی برابر ذوب آهن 1-0 بازنده شدند و علیرضا منصوریان سرمربی نفت که در ابتدای فصل گذشته هدایت تراکتور را بر عهده داشت، امیدوار است تیمش در این بازی نتیجه بگیرد. البته او که در این چند وقت درگیر کرونا بود، در این بازی دومین جلسه محرومیتش را پشت سر می‌گذارد و نمی‌تواند تیمش را از روی نیمکت همراهی کند. در دیگر بازی همزمان، فجرشهید سپاسی در ورزشگاه حافظیه شیراز میزبان گل گهر است. شاگردان علی اصغر کلانتری که بعد از 7 فصل دوباره لیگ برتری شده‌اند، در بازگشت دوباره‌شان به این رقابت‌ها، هفته گذشته مقابل نساجی 1-0 شکست خوردند. آنها حالا باید برابر تیمی قرار بگیرند که با برد مقابل تراکتور کارش را با صدرنشینی در هفته اول آغاز کرد. البته سیرجانی‌ها بمدت 3 ماه سرمربی‌شان امیر قلعه نویی را به‌دلیل محرومیت روی نیمکت ندارند و باید دید در ادامه مسیر چه روندی را طی می‌کنند.
برنده‌ها به هم رسیدند
در آخرین بازی امروز و از ساعت 18، ذوب آهن در ورزشگاه فولادشهر پذیرای استقلال است. اصفهانی‌ها که این فصل را با مهدی تارتار آغاز کرده‌اند، در اولین گام خود به 3 امتیاز خارج از خانه برابر صنعت نفت دست یافتند تا لیگ بیست و یکم را پر امید آغاز کنند و امیدوارند در اولین بازی خانگی‌شان هم موفق ظاهر شوند اما باید برابر استقلالی قرار بگیرند که با انگیزه برد راهی اصفهان شده است. شاگردان فرهاد مجیدی در هفته اول موفق شدند مقابل هوادار به پیروزی 1-0 برسند اما سرمربی آبی پوشان از شیوه بازی تیمش بخصوص در نیمه اول انتقاد کرد و حالا باید دید آنها در این مسابقه چگونه تاکتیک‌های مدنظر مجیدی را اجرا می‌کنند. نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که ذوب آهن در سال های اخیر در اصفهان نتایج خوبی را برابر استقلال کسب کرده و آخرین پیروزی آبی پوشان در دیار زاینده رود، به حدود 5 سال پیش بازمی گردد. استقلال 28 بهمن 1395 با هدایت علیرضا منصوریان، موفق شد در اصفهان با گل‌های فرشید اسماعیلی و بهنام برزای ذوب آهن را 2-0 از پیش روی بردارد که از آن بازی 4 سال و 9 ماه می‌گذرد و استقلال در این فاصله 5 بار دیگر در اصفهان به مصاف ذوب آهن رفته که سهم آبی‌ها 2 شکست و 3 تساوی بوده است. حالا مجیدی به‌دنبال این است به طلسم ناکامی در فولادشهر پایان داده و با دست پر از اصفهان برگردد. نکته دیگر اینکه استقلال طی 5 فصل گذشته لیگ برتر، هرگز موفق نشده است که در 2 هفته ابتدایی لیگ برتر برنده از زمین خارج شود و پیروزی در دومین بازی پیاپی اول فصل هم در دستورکار آبی پوشان قرار دارد. ذوب آهن و استقلال تاکنون  در 71 مسابقه به مصاف هم رفتند که سهم استقلال 31 برد و سهم ذوب آهن 20 برد بوده است و 20 بازی نیز مساوی شده است. این دو تیم 40 بار هم در لیگ برتر مقابل هم قرار گرفته‌اند که استقلال 13 و ذوب آهن 12 بار به پیروزی رسیده‌اند و 15 بازی هم مساوی شده است. در مجموع این دیدارها، استقلال 46 گل و ذوب‌آهن 42 گل به ثمر رسانده‌اند. آخرین بازی2 تیم در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فصل گذشته برگزار شد که استقلال در تهران به پیروزی 2-1 دست یافت.



بــــرش
شهرخودرو نیامد، بازی با مس لغو شد

طبق برنامه قبلی سازمان لیگ قرار بود یکی از مسابقات هفته دوم لیگ برتر را مس و شهر خودرو از ساعت ۱۶ دیروز در ورزشگاه شهید زینلی سرچشمه برگزار کنند که این دیدار انجام نشد. چرا که شاگردان محمدرضا مهاجری به خاطر اعتصاب برای انجام بازی، حاضر نشدند از مشهد به سرچشمه سفر کنند و در دیدار مقابل مس رفسنجان حاضر باشند تا این دیدار آغاز نشود. با وجود این داوران و بازیکنان مس در زمین حضور پیدا کردند اما خبری از مشهدی‌ها نشد تا این بازی با تصمیم نماینده سازمان لیگ لغو شود. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال راجع به لغو این مسابقه تصمیم‌گیری خواهد کرد و اگر تصمیم به تعویق زمان این بازی طبق درخواست هیأت فوتبال خراسان رضوی را ندهد، بازی 3-0 خواهد شد. سهیل مهدی مسئول کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ در این خصوص به فارس گفت: ما پرونده را به کمیته انضباطی گزارش می‌کنیم و رأی را کمیته انضباطی اعلام خواهد کرد. به هر حال ما نمی‌توانیم به زور یک تیم را به مسابقه‌ای که باید در آن شرکت کند اعزام کنیم.»