مأموریت سه استاندار برای توسعه اقتصادی

استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و استان همدان ماه آبان را با استانداران جدید آغاز کردند. وزیر کشور که برای حضور در آیین تکریم و معارفه استانداران قدیم و جدید به این استان‌ها سفر کرده بود به تبیین بخشی از حوزه اختیارات استانداران پرداخت و تأکید کرد: استاندار به منزله رئیس جمهور استان است، مدیران  دستگاه‌های اجرایی استان هماهنگ باشند و رئیس جمهوری هم در جلسه هیأت دولت تأکید کرد که انتصاب همه مدیران باید هماهنگ با استانداران باشد.
به گزارش ایرنا، احمد وحیدی با بیان اینکه استانداردها و معیارهای ما در انتخاب استانداران فسادستیزی و داشتن نگاه توسعه محور بوده است، گفت: پاکدستی، انقلابی و جهادی بودن، کار مجاهدانه و شبانه روزی، عدم تأخیر در رسیدگی به امور و مطالبات مردم از دیگر ویژگی‌های این دولت در انتخاب استانداران است و به‌کارگیری نیروهای جوان و انقلابی  از الزامات تحقق این اهداف بوده است. وحیدی عصر روز شنبه در آیین معارفه علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار جدید همدان با بیان اینکه «مسیرمان مسیر بزرگی است و باید به بزرگی مسیرمان کار کنیم»، گفت:  امروز حرف در دنیا حرف اسلام و مکتب اهل بیت است. ما در خط مقدم بودن را انتخاب کردیم و در خط مقدم بودن، مشکلات، تحریم و کاستی‌ها دارد. مسئولین ما باید در خط مقدم باشند که نیاز به زحمت و تلاش دارد و گاهی توهین و تهمت و کشته شدن دارد اما باید در خط مقدم حضور داشت. وزیر کشور با بیان اینکه در صفحه جدیدی که در تاریخ ایران گشوده شده نباید حرفی از ناامیدی و اتکا به غیر باشد، تأکید کرد:  نمی‌توانیم هم به خدا و هم به اجانب متکی باشیم. نگاه ما باید توحیدی باشد. در فرهنگ مؤمنان نگاه به غرب وجود ندارد. اگر متکی به غیر باشیم شکست می‌خوریم.
وحیدی در عین حال با اشاره به ضرورت جبران اعتماد آسیب دیده مردم  و برطرف کردن کدورت‌هایی که بر انگیزه‌های حرکت‌شان وارد شده، جنبش جدید را به حرکت درآوردن جامعه در مسیر بینش توحیدی دانست و بر این اساس گفت: باید یک کار پر حجم و  پرشتاب انجام دهیم به نحوی که در طول یک دهه در ردیف ۱۰ اقتصاد برتر دنیا قرار بگیریم.
وزیر کشور همچنین صبح روز شنبه در تبریز و  در جلسه معارفه زین‌العابدین خرم به عنوان استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه استاندار فقط مسائل مادی را مدیریت نکند و ظرفیت‌های بزرگ معنوی را در راستای اعتلای استان به کار گیرد، اظهار داشت: مسئول باید به گونه‌ای باشد که مردم او را از خود بدانند و هیچ پرده و حجابی بین مسئولان و مردم نباشد و اگر مردم احساس کنند که مسئولان از خودشان هستند مردم‌سالاری دینی اتفاق می‌افتد. او با بیان اینکه هرچه مردم را آزار می‌دهد باید مسئول را از درون بخراشد، تأکید کرد: تمدن اسلامی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند بر پایه آموزه‌های اهل بیت است که در آن، ایمان، عدالت، خداپرستی و معنویت و مردم‌دوستی موج می‌زند که باید در هر جایی که مسئولیتی گرفتیم آن را دنبال کنیم. او در ادامه با اشاره به اینکه ملت ایران با اقتدار از همه پیچ‌های تاریخی عبور کرده است، افزود: به کوری چشم دشمنان، ما به قدرتی تبدیل شده ایم که احدی به خود اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی را حتی تهدید کند چه برسد به اینکه اقدام سوئی بتواند بکند و این دور نیست.


وزیر کشور در آیین معارفه محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه مسئولان جمهوری اسلامی در مسیر خدمت به مردم از شنیدن توهین و تهمت و از سیلی خوردن هراسی ندارند، گفت: مسئولین جمهوری اسلامی برای خدمت به مردم با همه وجود حرکت می‌کنند. در همین راستا اگر رنجی از مردم کاسته شود و زندگی مردم تعالی پیدا کند مطمئناً خداوند متعال از ما راضی خواهد بود. وحیدی در این باره افزود: دشمنان در همه حال به دنبال توطئه علیه ایران اسلامی هستند ولی مردم با یکدلی و آگاهی خود همیشه نقشه دشمنان را نقش بر آب کرده‌اند.
استانداران جدید همدان و آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی در آیین‌های معارفه خود برنامه‌هایشان را برای توسعه استان محل مأموریت خود تشریح کردند. قاسمی فرزاد استاندار جدید همدان در سخنانی با بیان اینکه هر آنچه رئیس جمهوری در حکم ابلاغ کرده سرلوحه کار و برنامه‌ها است، افزود: رهبری معظم انقلاب در چند سال اخیر بحث تولید را مطرح کردند که در این راستا واحدهای نیمه راکد استان همدان باید پیگیری شود و آنها را به مدار تولید برگردانیم. او بر بهره‌گیری مطلوب از همه ظرفیت‌های همدان در عرصه صنعت، گردشگری و کشاورزی تأکید کرد و گفت: از ظرفیت جوانان انقلابی، استعداد‌ها و جوانان‌ها در مدیریت بخش‌های مختلف استان همدان استفاده می‌شود. قاسمی فرزاد متولد سال ۱۳۴۵ شهر همدان، از نیروهای باسابقه وزارت کشور است که معاونت سیاسی و امنیتی استانداری همدان، گزینش استانداری همدان، فرمانداری دماوند، فرمانداری پاکدشت و مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و مدیرکل توسعه‌ای از جمله سوابق کاری او بوده است. استاندار جدید همدان دارای مدرک کارشناس ارشد مطالعات منطقه‌ای، رزمنده و جانباز ۴۵ درصد با ۶۶ ماه سابقه آزادگی(اسارت) است.
محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی هم در سخنرانی آغاز به کارش، با اشاره به اینکه توسعه همه‌جانبه و متوازن، راهکار اصلی در راستای توجه به ظرفیت‌های این استان است، گفت: اتمام پروژه‌های نیمه تمام با توجه به همه راهکارهای سرمایه‌گذاری، اجرای مگاپروژه‌هایی در راستای توسعه آذربایجان غربی، استفاده از ظرفیت مرزی و تجاری و همچنین تبدیل استان به هاب لجستیک و البته ایجاد ارتباط بین منطقه قفقاز و خلیج فارس از جمله برنامه‌های پیش رو در استان به شمار می‌رود. او در عین حال تأکید کرد که احیای دریاچه ارومیه را با جدیت دنبال خواهد کرد. معتمدیان که کارشناسی اقتصاد و کارشناسی ارشد مدیریت دارد از سال ۱۳۹۷ به عنوان استاندار خراسان جنوبی و از حدود یک سال پیش به عنوان استاندار خراسان رضوی مشغول به کار بود و کارنامه قابل دفاعی در محرومیت‌زدایی و توسعه اقتصادی این استان‌ها برجای گذاشته است.
زین‌العابدین خرم؛ استاندار آذربایجان شرقی هم در آیین معارفه‌اش با بیان اینکه همه چالش‌ها، تهدیدها و عوامل مؤثر بر توسعه استان را می‌شناسم، گفت: هرچه در توان دارم به کار خواهم بست تا با یک حرکت فوق‌العاده، استان به جایگاه عالی خود نائل شود و این هدف دور از دسترس نیست.
او که فرماندهی سپاه عاشورا را در سابقه فعالیتش دارد، با تأکید بر اینکه امنیت را در حد اعلا برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهیم کرد، افزود: در حوزه زیرساخت‌ها بیش از ۹۵۰ پروژه نیمه‌تمام در استان داریم که با همکاری بخش خصوصی و کمک دولت تلاش می‌کنیم این پروژه‌ها را تکمیل کنیم.
حاشیه جنجالی جلسه معارفه استاندار آذربایجان شرقی
سخنرانی استاندار جدید آذربایجان شرقی البته با یک حاشیه جنجالی آغاز شد. در حالی که او هنوز سخنانش را آغاز نکرده بود فردی به روی سن آمد و به صورت استاندار سیلی زد. استاندار آذربایجان شرقی اما در واکنش به این حرکت، با آرامش به ادامه سخنرانی خود برای حضار پرداخت و اعلام کرد که قبل از مراسم احتمال برخی حاشیه‌سازی‌ها را می‌داده که به دلیل اهمیت برنامه ترجیح داده است مراسم تودیع و معارفه تعطیل نشود. حاضران در مراسم هم در واکنش به این اتفاق با سر دادن شعارهایی از قبیل «استاندار ولایی، حمایتت می‌کنیم»، از خرم اعلام حمایت کردند.
با این حال تصویر این برخورد بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و طبیعتاً در ساعات اولیه با گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره چرایی اقدام ضارب همراه شد. از جمله گفته شد که فرد حمله‌کننده به استاندار جدید آذربایجان شرقی، یکی از کارکنان سپاه عاشوراست و بنا بر دلایل شخصی این اقدام را انجام داده است.  علی‌رغم این گمانه‌زنی‌ها دادستان عمومی و انقلاب اسلامی تبریز از صدور دستور فوری برای بررسی ابعاد مختلف حادثه حمله به استاندار جدید خبر داد و گفت: هویت شخص مشخص شده و اقدامات قانونی برای بررسی موضوع توسط دادستانی مرکز آذربایجان شرقی در حال انجام است. پس از آن حادثه، سپاه عاشورا هم در بیانیه‌ای نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و تأکید کرد: «سپاه عاشورا ضمن محکوم نمودن رفتار سخیف و دون شأن فرد خاطی، از مجاهدت‌ها و رشادت‌های سردار خرم در جبهه‌های دفاع مقدس و مقاومت اسلامی و عرصه خدمت‌رسانی و نیز رفتار کریمانه ایشان در این موضوع قدردانی نموده و از خدای متعال توفیقات آن مجاهد خستگی‌ناپذیر را در خدمت به مردم شریف آذربایجان مسألت می‌نماییم و از دستگاه‌های مسئول انتظار داریم ضمن بررسی موضوع، برخورد قانونی را با فرد خاطی انجام داده و از تکرار چنین مواردی پیشگیری کنند.»
محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز که خود در این مراسم معارفه حضور داشت با اشاره به اینکه حادثه پیش آمده دل همه مردم عزیز استان و خانواده شهدا را غمگین کرد، تصریح کرد: خرم عزیز در راه انقلاب و مردم سختی‌های زیادی را کشیدند. دوره اسارت و دفاع مقدس را تجربه کرده‌اند و از این مسائل جزئی خیلی راحت می‌توانند عبور کنند. او نوع واکنش استاندار را نشانه متانت، خودنگهداری و بزرگ‌منشی او دانست و بر حمایت مردم و نمایندگان از استاندار جدید تأکید کرد. سعید جلیلی، نماینده رهبر معظم انقلاب در شورایعالی امنیت ملی نیز روز گذشته با انتشار پیامی نسبت به وقوع اتفاق ناخوشایند در مراسم معارفه استاندار جدید آذربایجان شرقی نوشت: «زین‌العابدین خرم رضوی» با سابقه مجاهدت در دفاع مقدس و شش ماه مقاومت ستودنی و هوشمندانه در اسارت تکفیری‌ها در سوریه، با کف نفس اشترگونه امروز در پیشگاه خدا و مردم عزیزتر شد.»
و در نهایت وزیر کشور هم در واکنش به این اتفاق نوشت: «مسئول در نظام مقدس جمهوری اسلامی چون در راه خدمت به بشریت و مخلوقات خدا و به خاطر رضای حق تعالی در خدمت مخلوق است، از سیلی و توهین‌ نمی‌هراسد.»