آقای رئیسی! وزارت نفت نقطه آغاز مبارزه با فساد است


آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: ماجرای لغو استخدام دختر نماینده مجلس شورای اسلامی در ابتدای دولت سیزدهم در وزارت نفت می‌تواند واجد درس‌های مهمی برای دولت و ملت باشد. روز چهارشنبه، بیست و هشتم مهرماه سندی منتشر شد که نشان می‌داد نفیسه سنگدوینی، دختر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وجود آنکه در آزمون استخدامی وزارت نفت قبول نشده اما بنا به دستور وزیر نفت به استخدام این وزارتخانه درآمده است. براساس نامه منتشر شده که مهر محرمانه نیز دارد با جذب نفیسه سنگدوینی در قالب قرارداد مدت معین موافقت شده است. نفیسه سنگدوینی با مدرک کارشناسی فناوری اطلاعات و ارتباطات IT از دانشگاه آزاد ساری و با معدل 14/67 در سمت مسئول دبیرخانه و اسناد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارتخانه نفت جذب شده است.رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به نامه محرمانه برای استخدام دخترش گفت « در این خصوص باید از وزارت نفت سوال شود. من در این قضیه هیچ‌گونه دخالتی نداشته‌ام و در این مورد باید وزارت نفت و روابط عمومی این وزارتخانه پاسخ‌گو باشند». بعد از پیگیری موضوع در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، وزیر نفت دستور قبلی خود مبنی بر استخدام دختر نماینده گرگان در مجلس شورای اسلامی را لغو کرد. اگرچه روابط عمومی وزارت نفت‌ روز چهارشنبه، بیست و هشتم آبان‌ماه در توضیحی در این باره نوشته بود« به منظور به کارگیری متقاضیان واجد شرایط جذب در قالب جذب نوین، مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت مهارت‌های زبان انگلیسی، کامپیوتر، توانمندی‌های شناختی و سلامت روان افراد مذکور را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت کسب حدنصاب لازم و اخذ مجوز مقام عالی وزارت انعقاد قرارداد مدت معین ایشان تحقق می‌‌یابد. طی موفقیت‌آمیز فرآیند فوق برای همه متقاضیان واجد شرایط ضروری و لازم بوده و برای نامبرده و دیگر افراد مشابه وضع ایشان بر همین منوال عمل شده است».همچنین خبر انتصاب داماد شهردار یکی از دیگر خبرهایی است که نشان از انتصاب‌ها و استخدام‌های فامیلی می‌دهد. بر این اساس طی حکمی
از سوی شهردار تهران، حسین حیدری (داماد زاکانی) به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب شد.حسین حیدری همسر همان دختر زاکانی است که دوره تحصیلات تکمیلی‌اش را در سوییس سپری کرده است و افشای آن حنجال زیادی به راه انداخت.گرچه استخدام دختر نماینده مجلس لغو شد اما این موضوع و سایر موضوعات مشابه نشان‌دهنده ان است که مسئولین چنین دستوراتی می‌دهند و به انجام آن اهتمام می‌ورزند.این موضوع برای دولت سیزدهم که با شعار دولت مردمی، عدالت و رفع تبعیض بر سر کار آمده است، می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای برخورد با چنین فسادهایی باشد و مردم منتظر اقدامات موثر دولت سیزدهم در این زمینه هستند. با توجه به وضعیت بیکاری تعداد زیادی از جوانان فارغ‌التحصیل در کشور می‌باید تمامی فرایندهای جذب و استخدام نیروهای انسانی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به صورت شفاف و برابر برای همگان صورت پذیرد و این نوع موضوعات جوانان کشور را بیش از پیش مایوس و دلزده می‌سازد.
>تبعیض بدترین توهین، اهانت، درد و مصیبت است
جعفر بای جامعه شناس در این باره به آفتاب یزد گفت:« یکی از دلایل گرایش به مصرف مواد مخدر در جوانان می‌تواند


فارغ التحصیلی، در جست و جوی کار بودن، ناکامی و شکست در پیدا کردن شغل باشد. ما الان در یک شرایطی از زمان قرار گرفته‌ایم که
بیکاری به مدرک تحصیلی فوق لیسانس و دکتری هم رسیده است.به عبارتی هر قدر مدرک تحصیلی بالا‌تر باشد و فرد نتواند شغل و کار مورد نظر خود را پیدا کند میزان شکست بالاتر است.تحقیقات میدانی در جامعه شناسی مقوله اعتیاد نشان داده است که بخشی از گرایش به مصرف مواد مخدر به خاطر تسکین برای التیام درد نیافتن شغل در جوانان است. یکی از دیگر پیامد‌های احساس تبعیض گرایش به انواع انحرافات، بزهکاری ها، مشکلات و گرفتاری‌های از این دست می‌تواند باشد. همیشه شکست برای انسان‌ها ناکامی‌های روانی‌ای را به وجود می‌آورد. قطعا این گونه شکست‌ها مشکلات روانی و عاطفی بسیاری را به همراه دارد که عدم تعادل روانی و رفتاری از جمله این مشکلات است. تبعیض بدترین توهین، اهانت، درد و مصیبتی است که می‌تواند برای انسان‌ها معضلات و گرفتاری‌های گوناگونی را به وجود آورد.»
> خودکشی و حذف خود از جامعه
وی ادامه داد:« بسیاری از افراد تحت تاثیر شکست ناشی از نابرابری قرار می‌گیرند و بعد از مدتی حتی نمی‌توانند رفتارهای نرمال از خود نشان بدهند و به صورت خشم و پرخاشگری این شکست را بروز می‌دهند.انسان‌های شکست خورده در ارتباطات با دیگران رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی از خود نشان می‌دهند. اگر جوان فرصت برابر نداشته باشد و قربانی تبعیض شده باشد در ضمیر ناخودآگاه آسیب‌های جدی‌ای را ذخیره می‌کند که گاهی اوقات سال‌های سال تاثیرات ناخوشایند این تبعیضات در روان و رفتار افراد باقی می‌ماند. بسیاری از جوانان به رفتار‌هایی مانند خود کشی و حذف خود از جامعه روی می‌آورند. قربانیان تبعیض به اقدامات و رفتارهای بسیار خشن و انتقام از جامعه روی می‌آورند. وقتی مکانیسم قانون مندی وجود نداشته باشد وقوع این نوع نابرابری‌ها و تبعیضات در جامعه به وفور وجود خواهد داشت. مقام‌های نظارتی و دستگاه‌های اجرایی باید به این اقدامات توجه داشته باشند زیرا تاثیرات بسیار مضر این اتفاقات برای جامعه زیاد است. رفتار تبعیض آمیز بنیاد‌های جامعه را به لغزه در می‌آورد و عوارض بسیار زیادی را در بر دارد.»
> گزینش ابزاری برای حذف
سعید معدنی جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره آفتاب یزد گفت:«این موضوع جدیدی نیست و چند دهه‌ای است که این نوع تبعیضات وجود دارند. از زمانی که داستان گزینش به وجود آمد به بهانه آن تبعیضات هم شروع شد. تبعیض در استخدام باعث افسردگی و استرس جوانانی می‌شد که نمی‌خواستند به ریاکاری روی بیاورند.به مرور زمان گزینش به ابزاری برای حذف بسیاری از افراد تبدیل شد. بسیاری از جوانانی که شایستگی بالایی داشتند و تمایل به
ریاکاری نداشتند در این فرآیند حذف شدند. بسیاری از این افراد از ایران رفتند، به بخش خصوصی جذب شدند یا به کارهای
غیر مشغول شدند. پس وجود این تبعیضات قصه تازه‌ای نیست و سال هاست که در کشور ما رواج دارد؛ به همین خاطر است که
4 میلیون ایرانی مهاجر در کشورهای دیگر حضور دارند. بخشی از این افراد از دانشگاه‌های بسیار خوب فارغ التحصیل شدند اما به دلیل تبعیضات موجود به کار گرفته نشدند و افراد کم توان‌تر وارد مشاغل شدند. این روزها به دلیل گسترش فضای مجازی این موارد به راحتی افشا می‌شود در صورتی که در ادوار گذشته چنین مسائلی رخ داده اما فضای مجازی‌ای برای افشای آن‌ها وجود نداشته است .
> سرخوردگی و عدم تمایل به ادامه تحصیل
وی ادامه داد:« نکته جالب توجه این است که بسیاری تمایل دارند تحت عنوان طرح صیانت این فضای افشاگری را محدود سازند و با این کار این نوع اخبار و افشاگری‌ها به وجود نمی‌آید.در این فضا جوانان سرخورده می‌شوند و عدم تمایل به تحصیل به وجود می‌آید. افراد می‌بینند اطرافیانشان با تحصیلات بالا نتوانسته‌اند شغلی پیدا کنند با سرخوردگی از تحصیل گریزان ‌می‌شوند. شاید به همین دلیل باشد که جوانان ما تمایلی به ادامه تحصیل ندارند و صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی می‌مانند. بسیاری از این جوانان تنها به این دلیل می‌روند دانشگاه که دل پدر و مادر خود را شاد نگه دارند. عده‌ای دیگر هم برای فرار از سربازی به دانشگاه‌ها پناه می‌برند و برخی دانشگاه را فرودگاهی برای مهاجرت خود می‌دانند وگرنه در این فضا جوانان علاقه و انگیزه‌ای برای درس خواندن ندارند.»
به هرحال به نظر می‌رسد رئیس جمهور محترم باید برای شروع مبارزه با فساد طبق آنچه وعده داده از وزارت نفت که محل توزیع رانت‌های خاص شده شروع کند.بررسی ریشه استخدام دختر نماینده مجلس و مهر محرمانه بر روی نامه توصیه شده نقطه آغاز مناسبی برای این مهم است.