رمز ارز ملی؛ نسخه‌ای برای دردهای داخلی

آرمان‌ملی- محمدسیاح: بازار رمزارزها داغ است و هر روز هم افراد بیشتری برای کسب سود وارد این حوزه می‌شوند،‌ کاربران ایرانی هم سهم زیادی از این بازار را در دست دارند هرچند که آمارهای رسمی‌ زیادی در این باره وجود ندارد، اما چند موسسه بین‌المللی آمارهای بالایی را حضور ایرانیان در این حوزه ارزهای دیجیتال شناسایی کرده‌اند. یکی از نگرانی‌هایی که به‌صورت مداوم از آن صحبت می‌شود کلاهبرداری از کاربران ایرانی است چراکه مسیر بانکی برای انتقال ارز وجود ندارد و همه امور پرداخت و دریافت ارز از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود و این خطر عدم بازگشت ارزهای سرمایه‌گذاری شده را افزایش می‌دهد! با این حال مردم ریسک این بازار را به جان خریده و در حوزه ارزهای دیجیتال فعال شده‌اند! مدتی است که مسئولان و نمایندگان مجلس و... به‌فکر راه‌اندازی رمزارزملی هستند ولی برنامه خاصی نسبت به آن ندارد و اصلا نمی‌دانند که چرا باید چنین اقدامی ‌صورت بگیرد و اصلا چه مزایا و معایب و چه کاربردی دارد! با این حال این اصرار به بهره‌برداری از این بازار پرسود بی‌تاثیر در مطرح‌شدن چنین ایده‌ای نبوده که البته هیچ پختگی‌ای هم ندارد! عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در این‌باره به «آرمان‌ملی» گفت: در مورد موضوع رمزارزملی با وجود تکنولوژی بلاکچین یک مفهوم و روش جدیدی برای مالکیت را خلق کردیم. این موجودیت‌های بر بستر بلاکچین اینکه گاها به آنها کوین یا توکن هم گفته می‌شود و من ترجیح می‌دهم آنها را موجودیت رمزنگاری شده بخوانم، نمود و اشکال مختلفی می‌تواند داشته باشد. او ادامه داد: اگر معادل سهام باشد می‌توانیم آن رمزسهام، معدل یک گرم طلا باشد می‌توانیم آن را رمزکالا، اگر معادل ارز پایه و رسمی‌ یک کشور باشد می‌توانیم آن را رمزارز یا رمزارزملی نامگذاری کنیم. البته کلاس جدیدی از دارایی‌های دیجیتال به اسم دیجیتال استات‌هام هم هستند که بیت‌کوین جزو این دسته است چراکه نه جزو ارز و نه جزو کالا محسوب می‌شود. آشتیانی اضافه کرد: اگر ایران هم می‌خواهد به‌سمت رمزارزملی برود، در حقیقت این رمزارز نمودی رمزگذاری شده از ریال است. بنابراین این موضوع نه خلق ارزش جدیدی را شامل می‌شود نه اتفاق جدیدی است. همان‌طور که امروز سه نمود از ریال را به شکل اسکناس، سکه و ارقام در کارت‌بانکی وجود دارد.
 رمزارز ملی کارایی خاصی ندارد!
مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران اضافه کرد: نمود جدید ‌به اسم رموز رمزنگاری شده یا رمزارز چیز جدیدی نبوده و شکل جدید از ریال است و کارآیی اقتصادی خاصی برای ما نخواهد داشت جز اینکه در استارتاپ‌ها و روش‌های پرداخت تحولی را ایجاد کند و مردم را به نوع جدیدی ازپرداخت سوق بدهد. همان‌طور که زمانی از اسکناس به کارت عابربانک کوچ کرد می‌تواند از کارت عابربانک به اپلیکیشن‌های کیف پولی حاوی رمزارز ملی سوق بدهد و سرعت روند گردش ريال را بیشتر و به استارتاپ‌ها به رشد در دوران اقتصاد دیجیتال کمک کند. او در پاسخ به این سوال که چه مقدار رمزارز در داخل کشور وجود دارد، توضیح داد: در این باره اطلاعات و آمار و ارقام خاصی در کشور وجود ندارد جز یک گزارش تجمیعی که شرکت ایلیا انجام داده بود که نشان می‌داد چیزی حدود ۱۶ میلیون نفر از مردم ایران دارایی دیجیتال شامل انواع و اقسام از موجودیت‌های رمزنگاری شده را دارند و حجم آن هم مشخص نیست ولی شرکتی به‌نام شرکت فیرترید تراکنش و گردش معادل ارزش 4.5 میلیون بیت‌کوین از ۷۲ هزار آی‌پی مستقل ایرانی شناسایی کرده بود که گزارش آن را ۲ یا ۳ ماه پیش منتشر کرده بود. مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران درباره حجم استخراج رمزارز از کشور هم اظهارکرد: براساس اطلاعات رسمی‌ چیزی حدود ۴۰۰ مگاوات در داخل کشور به‌صورت قانونی فعالیت می‌کنند که آنها چهارماه از سال هم خاموش هستند. اعداد مختلفی درباره حجم استخراج غیرقانونی منتشر می‌شود که همه این اطلاعات غلط است و هیچکس نمی‌تواند این میزان را تخمین بزند.
  5 درصد از دارایی بیت‌کوین در ایران
آشتیانی افزود: برآوردها نشان می‌دهد که در مجموع چیزی حدود ۵ درصد از توان پردازشی شبکه دارایی بیت‌کوین ممکن است در کشورمان قرار داشته باشد. او درباره این سوال آیا این امکان وجود دارد که رمزارز ایرانی مانند ارزهای دیجیتال رایج مورد استفاده قرار بگیرند؛ افزود: قطعا خیر، ارز دیجیتال ملی تعریفی مشخص دارد، رمزارز ملی موجودیت رمزنگاری شده‌ای است که از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کند و ارزش آن معادل یک ریال است. ارزش آن هیچگاه تغییر نمی‌کند در نتیجه ارزش سرمایه‌گذاری اقتصادی ندارد و صرفا افراد می‌توانند به‌جای نگهداری پول به‌صورت اسکناس و سکه یا در عابربانک از کیف پول ریال دیجیتال نگهدارند. مدیرعامل انجمن بلاکچین گفت: بنابراین هر وضعیت اقتصادی ای که بر ریال در اشکال مختلف حاکم باشد بر شکل جدید رمزارز حاکم خواهد بود و هیچ‌گونه اتفاق اقتصادی خاصی را در بر نخواهد داشت. او در واکنش به این سوال که قرار بود در حوزه ارزهای یجیتال قوانینی وضع شود ولی چرا تا الان اتفاقی در این حوزه نیفتاده است، توضیح داد: صرفا بانک‌مرکزی مرجع تصمیم‌گیری درباره ارزهای دیجیتال نیست، همان‌طور که می‌دانیم موجودیت رمزنگاری شده ماهیت‌های مختلفی دارد که یکی از ماهیت‌های آن ارز است. مانند رمزارز ملی، دلار یا یوآن. موجودیت‌های رمزنگاری شده ماهیت‌هایی مثل رمزدارایی‌هایی مانند بیت‌کوین و رمزکالا و رمزسهام دارند، بنابراین موجودیت‌ها مختلف است و طبیعتا رگولاتور اینها هم با هم متفاوت هستند. اگر قرار باشد قانونی در این زمینه وضع شود بانک‌مرکزی بهتر است در حوزه رمزارز قانون بنویسد. اینکه آیا بالاخره قانونی وضع می‌شود یا نه جواب مثبت است، چند سالی است که در تمام دنیا قوانین خیلی خوبی بر محور خود تنظیم‌گری در این زمینه شاهد هستیم. قوانین این حوزه دستوری و امری نیست و صرفا قانونگذاری در این حوزه با رویکرد مدیریت ریسک و کاهش ریسک صورت پذیرفته نه با رویکرد دستوری چراکه این نه کالای فیزیکی است و نه قابلیت محدودکردن دارد. بازار ارزهای دیجیتال بازاری گسترده با ریسک‌های مختلف است، اما اینکه ایران تصمیم دارد تا رمزارز با هدف عرضه به بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد در اشتباه است، اگر قرار است از این بازار برداشتی داشته باشد بهتر است قوانین مدون و مشخصی برای استفاده از این بازار آماده کند.