واکنش‌ها به حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها پای یک کشور در میان است؟

از روز گذشته پس از حمله سایبری به سامانه توزیع سوخت کشور و ایجاد اختلال گسترده در عرضه سوخت تاکنون بحث‌های زیادی درباره پشت پرده این حادثه و عوامل بروز این اختلال مطرح شده است.
به گزارش فرارو، یک گروه ناشناخته هکری به نام گنجشک درنده مسئولیت این حمله سایبری را بر عهده گرفته است. اما مسئولان و کارشناسان معتقدند که احتمالا یک کشور حامی این حمله بوده است.
اطلاعات چندانی درباره گروه گنجشک درنده وجود ندارد. این گروه پیشتر نیز مدعی هک سیستم راه آهن ایران شده بود.
ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت که حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت‌رسانی توسط یک کشور خارجی انجام شده، است. او افزود: با تمهیداتی که از قبل از لحاظ امنیتی در نظر گرفته شده بود، به هیچ وجه به اطلاعات سهمیه مردم لطمه‌ای وارد نشده و فقط در نظام خدمت‌رسانی اختلال ایجاد شده است.


اشاره مستقیمی به نام هیچ کشور و دولتی در این رابطه نشده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز از پاسخگویی درباره این حمله سایبری طفره رفت.
در همین حال شبکه اسرائیلی کان در گزارشی به مشکل ایجاد شده در ارائه سوخت در برخی جایگاه‌های سوخت بنزین در ایران پرداخت و آن را یک حمله سایبری بسیار جدی توصیف و تصریح کرد که احتمالا یک سازمان با قابلیت‌های تهاجمی بالا پشت پرده این حمله قرار داشته است.
این شبکه صهیونیستی به نقل از کارشناسان حوزه سایبری گزارش داد: این هکر‌ها کودک نیستند. آن‌ها هکر‌های حرفه‌ای هستند. بعید نیست که یک دولت (کشور) پشت پرده این حمله قرار داشته باشد.
حمله سایبری روز گذشته باعث توقف فعالیت همه جایگاه‌های سوخت در کشور شد و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد. امروز سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت کشور گفت: «در حال حاضر ۸۰ درصد جایگاه‌ها امکان سوخت‌گیری با نرخ آزاد بنزین دارند همچنین بیش از ۲۲۰ جایگاه هم امکان سوخت‌گیری با کارت سوخت دارند و به سامانه وصل شده‌اند»ظاهرا این اولین بار نیست که به سامانه توزیع سوخت کشور حمله سایبری می‌شود. مسعود رضایی، مدیر سامانه هوشمند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تایید کرد که تا کنون سه تا چهار بار دیگر این سیستم هدف حمله سایبری قرار گرفته، اما چون ساعات حمله بامداد بوده، آن‌ها توانسته‌اند تا صبح مشکل را حل کنند. او گفت این دفعه اختلال در نظام توزیع سوخت ظهر اتفاق افتاد و این مشکلاتی را به وجود آورد. تابستان امسال نیز حملات سایبری در ابعاد کوچکتری رخ داد از جمله اینکه در روز جمعه ۱۸ تیرماه گزارش شد، شبکه راه‌آهن مختل شد، اما راه‌آهن چنین اختلالی را تکذیب کرد و گفت تاخیری در حرکت قطار‌ها روی نداده است. آن زمان محمدجواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات، درباره تحرکات جدید مهاجمان سایبری هشدار داد.
آسیب‌پذیری سایبری شرکت پالایش و پخش را گوشزد کرده بودیم
سازمان پدافند غیرعامل کشور با صدور اطلاعیه‌ای درباره حمله سایبری با سامانه هوشمند توزیع سوخت، از پیگیری قانونی این موضوع خبر داد.
به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری فارس،‌ سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص حمله سایبری در سامانه هوشمند توزیع سوخت اطلاعیه صادر کرد.
متن این اطلاعیه بدین شرح است:
اگر مدیران کشور اهمیت مسئله پدافند غیرعامل را درک نکنند و پدافند غیرعامل به‌طور شایسته توسعه پیدا نکند، کشور در معرض تهدیدهای بعضاً غیر قابل جبران قرار خواهد گرفت.
مقام معظم رهبری (ششم آبان 1397)
اساسا ایمنی، امنیت و دفاع در فضای سایبری امری نسبی است و به میزان سایبری‌شدن زیرساخت‌ها و دارایی‌ها، امکان اختلال در کارکرد خدمات به دلیل حوادث سایبری افزایش می‌یابد. امروزه بروز حوادث سایبری در کشورهای توسعه‌یافته با دلایل مختلف تبدیل به یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر و یک چالش جهانی شده است. در این شرایط سازمان پدافند غیرعامل کشور از سوی مرکز ملی فضای مجازی مکلف به اجرای رزمایش‌ها در زیرساخت‌ها در جهت تست پایداری ارائه خدمات شده است. بر همین مبنا این سازمان در هماهنگی با مرکز ملی، در سال جاری تاکنون بیش از 70 رزمایش سایبری در زیرساخت‌های حیاتی کشور انجام داده است که نتایج آن به مرکز ملی و مسئولان زیرساخت ها جهت رفع آسیب‌پذیری‌ها ابلاغ شده است. در حوزه زیرساخت انرژی نیز تاکنون پدافند غیرعامل دو رزمایش در حوزه وزارت نفت و شرکت‌های تابعه از جمله شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام داده و نتایج از جمله آسیب‌پذیری‌های عمده را جهت برطرف‌سازی به مسئولین ابلاغ کرده است و در راستای صیانت از حقوق عامه و تاب‌آوری ملی موضوع رفع آسیب‌پذیری‌ها را مکرر پیگیری کرده است. از ابتدای بروز حادثه در سامانه هوشمند توزیع سوخت نیز تیم‌های عملیاتی قرارگاه پدافند سایبری در تعامل با سایر بخش‌های امنیت سایبری کشور به بررسی دلایل بروز اختلال سایبری و کمک به بازگشت کارکرد خدمات جایگاه‌های توزیع سوخت اقدام کردند که در نتیجه خدمات سامانه هوشمند به تدریج در حال بازگشت به حالت اولیه است.
همچنین تیم ویژه تحقیقات پدافند سایبری با در نظر گرفتن تمامی احتمالات، در حال تکمیل شواهد فارنزیک منشاء اختلال سایبری می‌باشد که با توجه به حساسیت و تخصصی بودن موضوع نتایج آن پس از تکمیل اطلاع‌رسانی می‌شود.
سازمان پدافند غیرعامل کشور ضمن تذکر مجدد به همه دستگاه‌ها و زیرساخت‌هایی که در آنها رزمایش سایبری برگزار شده است اعلام می‌دارد درصورت بروز هر نوع حادثه از محل آسیب‌پذیری‌های اعلام و ابلاغ شده این سازمان، موضوع اختلال در خدمات‌رسانی به مردم و خدشه به اعتبار سایبری کشور را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.
توانگر: اینترنت را رها کنید و به امنیت کشور برسید
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این مهم که اطلاعات نگران‌کننده‌ای از وضعیت امنیت اطلاعات کشور به گوش می‌رسد گفت: اینترنت را رها کنید و به امنیت کشور برسید.
به گزارش ایسنا، مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس در حساب کاربری خود در پلتفرم توئیتر در یک رشته توئیت نوشت: «اطلاعات نگران‌کننده‌ای از وضعیت امنیت اطلاعات کشور به گوش می‌رسد، شایع است که زیرساخت انتقال داده‌های چند سامانه حیاتی کشور بر روی ماهواره یکی از رقبای منطقه‌ای قرار دارد. سهل‌انگاری، غفلت یا نفوذ در حفاظت سایبری کشور باید ریشه‌یابی و رفع گردد. در شرایطی که سامانه‌های حیاتی کشور بر روی وب یا اینترنت نیستند برخی افراد با اغراض نامعلوم دغدغه‌ای به جز محدودسازی دسترسی و استفاده مردم و کسب‌وکارها از اینترنت ندارند و با طرح موضوعاتی مثل پهنای باند خارجی آدرس غلط مخابره می‌کنند. اینترنت را رها کنید و به امنیت کشور برسید.»
واکنش رئیسی به حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌ها
رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت پیش بینی، پیشگیری و تجهیز در مقابل حملات سایبری گفت: عده‌ای قصد دارند با ایجاد بی‌نظمی و اخلال در زندگی مردم آنان را عصبانی کنند.
به گزارش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به حمله سایبری روز گذشته به سیستم جایگاه‌های سوخت در کشور گفت: هدف از این اقدام مختل کردن زندگی مردم بود تا بتوانند به مقاصد مشخص خود برسند.
رئیس جمهوری افزود: در این حمله سایبری نه تنها مسئولین دچار سردرگمی نشده بلکه بلافاصله شرایط را مدیریت کردند و مردم نیز آگاهی خود را در مواجهه با این مشکل نشان دادند و با هوشیاری اجازه ندادند که کسی بتواند سوء استفاده و فرصت طلبی کند.
رئیسی با تمجید از اطلاع‌رسانی به موقع رسانه ملی تاکید کرد: جا دارد صمیمانه از همراهی و همکاری مردم نیز قدردانی می‌کنیم.
رئیس جمهوری تاکید کرد: متقابلاً وزارت نفت باید نسبت به جبران آثار اخلال ایجاد شده، اقدام نماید که حقی از مردم ضایع نگردد.
رئیسی تاکید کرد: باید در عرصه جنگ سایبری آمادگی جدی داشت و دستگاه‌های مربوطه با تقسیم کار مناسب، اجازه ندهند دشمن در این عرصه اهداف شوم خود را پیگیری کرده و در روند زندگی مردم مشکل ایجاد کند. رئیس جمهوری در ادامه با تاکید بر اهمیت و اولویت خدمت رسانی و رفع مشکلات مردم، گفت: مسئولین باید توجه داشته باشند که هر کسی که شهروند ایران است و در این مملکت زندگی می‌کند فارغ از دین و مذهب و قوم و نژاد بر گردن ما حق دارد و ما نیز نسبت به آنان تکلیف و وظیفه خدمت رسانی داریم لذا نگاه و رویکرد مسئولین باید خدمت به همه اقشار و مردم باشد.
هشدار نماینده مجلس در خصوص شبکه جاسوسی در وزارت نفت
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شبکه جاسوسی در وزارت نفت را می‌بایستی جدی گرفت چرا که شاید تهدیدات بالاتری در راه باشد.
به گزارش ایسنا، هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «لو دادن کشتی‌های نفتکش در شرایط دور زدن تحریم ها، حمله به مرکز مدیریت سوخت کشور و حواشی متعددی که برای پرسنل زحمتکش وزارت نفت رخ می‌دهد، بیانگر این است که شبکه‌ی جاسوسی در وزارت نفت را می‌بایستی جدی گرفت. شاید تهدیدات بالاتری در راه باشد.»
سایر اخبار این روزنامه
آیا صدا و سیما مرجعیت از دست رفته خود را در پوشش وقایع بازمی‌یابد؟ نوید بازگشت «رسانه ملی» ژوبین صفاری کارگروهی برای امنیت روان جامعه واکنش‌ها به حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها پای یک کشور در میان است؟ رئیسی در بازدید از وزارت نفت: این حمله سایبری نه اولین بار است نه آخرین بار سرو کله مهمان ناخوانده پیک جدید کووید 19 پیدا شد ردپای آنفلوانزا در پیک پاییزی کرونا «ابتکار» نظر موافقان و مخالفان حذف ارز 4200 تومانی را بررسی کرد پای معیشت روی مین تصمیم‌گیری‌ها علی باقری و مورا در بروکسل دیدار کردند آغاز مذاکرات وین پیش از پایان نوامبر آیت الله جنتی در جلسه شورای نگهبان: مقام معظم رهبری آگاه، به روز و مسلط به اوضاع هستند سخنگوی قوه قضائیه: دستگاه قضایی در رسیدگی به گزارشات به مقام و موقعیت افراد توجه نمی کند میر تاج الدینی: چرا توئیتر باید فیلتر باشد؟ بیانیه مشترک وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان و روسیه کاهش ۱.۵ متری تراز آب خزر خزر در حال خشک شدن است